Vreemdste fighterjets aller tijden
De wereld van de militaire luchtvaart heeft een groot aantal innovatieve en onconventionele straaljagerontwerpen gezien. Lees meer…
Lees hier ->>> meer over vliegtuigen op deze wereld.
Top 10 vreemdste fighterjets aller tijden
Bron: www.aerotime.aero
10. Nord 1500 Griffon
De Nord 1500 Griffon was een experimenteel onderscheppingsvliegtuig met straalmotor, ontworpen en gebouwd door de Franse staatsvliegtuigfabrikant Nord Aviation. De Griffon is ontwikkeld om een Mach 2-volger te worden van het supersonische Nord Gerfaut- onderzoeksvliegtuig.
De ontwikkeling van het vliegtuig begon serieus na de ontvangst van een intentieverklaring in 1953 voor een paar ongewapende onderzoeksvliegtuigen.
Het ontwerp werd gekenmerkt door een innovatieve turbojet-straalmotorconfiguratie met dubbele voortstuwing; de eerste is gebruikt om op te stijgen en voldoende snelheid te bereiken om de laatste te starten.
9. Northrop XP-79 Flying Ram
De Northrop XP-79 , USAAF-projectnummer MX-365 , was een raket- en straalaangedreven gevechtsvliegtuig met vliegende vleugels, ontworpen door Northrop.
De piloot bediende het vliegtuig in buikligging, waardoor hij veel grotere g-krachten in de hoogte kon weerstaan. Het gebruikte ook een gelaste magnesium monocoque structuur in plaats van geklonken aluminium.
Zie hier de meest geavanceerde jachtvliegtuigen 2020 – De top 10
8. Vought V-173 Flying Pancake
De Vought V-173 “Flying Pancake” was een Amerikaans experimenteel testvliegtuig gebouwd als onderdeel van het Vought XF5U-programma tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Zowel de V-173 als de XF5U hadden een onorthodox “all-wing” ontwerp dat bestond uit een plat, enigszins schijfvormig lichaam (zoals een vliegende pannenkoek , vandaar de bijnaam) dat dienst deed als hefoppervlak.
Twee zuigermotoren die in het lichaam waren begraven, dreef propellers aan die zich aan de voorkant, bij de vleugeltips, bevonden.
7. Convair XFY Pogo
De Convair XFY Pogo was een experiment in verticale start en landing (VTOL). De Pogo had deltavleugels en driebladige contraroterende propellers die werden aangedreven door een turbopropmotor.
Het was bedoeld als een krachtig gevechtsvliegtuig dat vanaf kleine oorlogsschepen kon opereren. Het landen van de XFY-1 was moeilijk, omdat de piloot over zijn schouder moest kijken terwijl hij voorzichtig gas gaf om te landen.
6. Yakovlev Yak-38U
De Jakovlev Jak-38 (Russisch: ЯК-38) (NAVO-codenaam: Forger) is het eerste Sovjetvliegtuig dat verticaal op kon stijgen en landen. Voor de bouw van de Jak-38 zijn gegevens gebruikt van experimenten van de Yak-36.
Het vliegtuig was uitgerust met één motor achterin en twee motoren achter de cockpit (de systemen R-28 & RD-38). Voor noodsituaties had het toestel een automatische piloot, die het vliegtuig dan liet “zweven”.
Van dit vliegtuig zijn 231 exemplaren gebouwd. In 1974-1989 heeft het toestel wijzigingen ondergaan. De Jak-38 is ontworpen om makkelijker op vliegdekschepen te landen.
Zie hier de Top 10 beste Amerikaanse gevechtsstraaljagers 2023.
5. Rockwell HiMAT
De Rockwell RPRV-870 HiMAT (Highly Maneuverable Aircraft Technology) is een experimenteel op afstand bestuurd vliegtuig dat is geproduceerd voor een NASA- programma om technologieën te ontwikkelen voor toekomstige gevechtsvliegtuigen.
Onder de onderzochte technologieën waren nauw gekoppelde canards, volledig digitale vluchtbesturing (inclusief voortstuwing), composietmaterialen (grafiet en glasvezel), besturing op afstand, synthetische zichtsystemen , winglets en andere.
Twee vliegtuigen werden geproduceerd door Rockwell International. Hun eerste vluchten vonden plaats in 1979 en het testen is in 1983 voltooid.
4. Horten Ho 229
De broers Walter en Reimar Horten begonnen in 1932 met het ontwerpen van een vliegtuig dat voldeed aan de opdracht van Herman Göring van “3 keer 1000”.
Dat wil zeggen: 1000 kilo bommen vervoeren over een afstand van 1000 kilometer met een snelheid van 1000 kilometer per uur. In 1943
begon men met de productie. Alleen de snelheid van 1000 kilometer per uur werd gehaald. Het zou ook onzichtbaar zijn voor Chain Home-radarsysteem.
3. Ryan X-13 Vertijet
De Ryan X-13A-RY Vertijet, ook wel Ryan Model 69 genoemd, was een experimenteel toestel, ook wel X-vliegtuig genoemd, dat in staat was verticaal op te stijgen en te landen, ook wel VTOL, in het Engels vertical take-off and landing, genoemd.
Het is gebruikt in de jaren ’50 van de twintigste eeuw in de Verenigde Staten. De bedoeling was een straalvliegtuig te bouwen dat de verticaal kon opstijgen, in de lucht kon blijven zweven, de overgang maken naar horizontale vlucht en weer verticaal landen.
Zie hier de snelste straaljagers van dit moment – De top 10
2. Curtiss-Wright XP-55 Ascender
De Curtiss-Wright XP-55 Ascender (bedrijfsaanduiding CW-24 ) is een prototype van een jachtvliegtuig uit de jaren 40 in de Verenigde Staten, gebouwd door Curtiss-Wright.
1. Convair F2Y Sea Dart
De Convair F2Y Sea Dart was een Amerikaans watervliegtuig dat tijdens het opstijgen en landen op dubbele hydroski’s reed. Hij vloog alleen als prototype en kwam nooit in massaproductie. Het is het enige watervliegtuig dat de geluidssnelheid heeft overschreden.
Een ongebruikelijk ontwerp voor zijn tijd, het had een canard-configuratie, een achterin gemonteerde motor, geveegde vleugels en twee verticale staarten. Vanwege het pusher-ontwerp, is het sarcastisch de “Ass-ender” genoemd.
Top 10 vreemdste fighterjets aller tijden
- Convair F2Y Sea Dart
- Curtiss-Wright XP-55 Ascender
- Ryan X-13 Vertijet
- Horten Ho 229
- Rockwell HiMAT
- Yakovlev Yak-38U
- Convair XFY Pogo
- Vought V-173 Flying Pancake
- Northrop XP-79 Flying Ram
- Nord 1500 Griffon