Top 100 Mooiste auto’s aller tijden volgens het Britse Autocar

Top 100 Mooiste auto's aller tijden volgens het Britse Autocar
Top 100 Mooiste auto's aller tijden volgens het Britse Autocar

Mooiste auto’s aller tijden

We durven het aan. Hier presenteren we een top 100. En omdat we ook wat lafjes zijn, ook nog zes maal een top 10. Er moet overigens nog wel het e.e.a. gebeuren voordat alle 100 auto’s er met foto en beschrijving op staan! Lees en zie meer…


Lees hier ->>> meer over auto’s op deze website.


Volgens Sports Car International

We beginnen even met wat top 10’s van het tijdschrift Sports Car International. De makers stelden in 2004 een lijst samen van de beste sportwagen van de voorbije decennia.

Allen Jaren 2000 Jaren 1990 Jaren 1980 Jaren 1970 Jaren 1960
1. Ferrari 250 GTO Porsche Carrera GT Mazda MX-5 (Miata) Porsche 959 Mercedes-Benz 450SLC Jaguar E-type
2. McLaren F1 Ford GT Porsche Boxster (986) Ferrari 288 GTO Nissan 240Z Shelby 289 Cobra
3. Jaguar E-type Ferrari Enzo Ferrari 550 Volkswagen Golf GTI Mk I Lamborghini Countach Porsche 911
4. Lamborghini Miura SV Pagani Zonda McLaren F1 Audi Quattro Lamborghini Miura SV Lamborghini Miura
5. Mercedes-Benz 300 SL Lotus Elise Series I Porsche 993 Ferrari F40 Ferrari 308 Corvette C2 Sting Ray
6. Porsche Carrera RS Porsche Boxster S (986) Honda NSX BMW M3 (E30) Ferrari Dino Lotus Elan
7. Porsche 356C Porsche 996 GT3 Ferrari F355 Porsche 911 Carrera Mazda RX-7 SA22C Ferrari 250 GT SWB
8. Porsche Carrera GT Lamborghini Gallardo Nissan 300ZX (Z32) Toyota MR2 (AW11) Porsche Carrera RS Ferrari 275 GTB/4
9. Shelby 289 Cobra Lamborghini Murcielago Lotus Elise Series 2 Renault 5 Turbo De Tomaso Pantera Ferrari 250 GTO
10. Mazda MX-5 (Miata) Subaru Impreza WRX Mazda RX-7 FD Lamborghini Countach BMW M1 Maserati Ghibli I
#8211; #8211; Porsche 356C
#8211; #8211; Ferrari 250 GT Lusso

Top 100 Mooiste auto’s aller tijden

Bron: www.autocar.co.uk


100. Audi A5 (2005)

Audi A5 (2005)
Audi A5 (2005)

De A5 is in 2007 gepresenteerd op basis van de vierde generatie Audi A4. Deze Audi heeft als belangrijkste concurrenten de BMW 4-serie en de Mercedes-Benz C-Klasse Coupé en Cabriolet.

De A5 Coupé (B8) was na lange tijd weer de eerste coupé in dit segment na het stoppen van de productie in 1996 van de Audi Coupé op basis van de Audi 80. De auto is ontworpen door Walter de’Silva op basis van de Audi Nuvolari quattro conceptauto. De coupé staat op het nieuwe B8 MLB-platform (Modulare Längsbaukasten) waar de Audi A4 B8 ook gebruik van maakt.


99. Aston Martin Rapide (2010)

 Aston Martin Rapide (2010)
Aston Martin Rapide (2010)

98. BAC Mono (2011)

BAC Mono (2011)
BAC Mono (2011)

Website: www.bac-mono.com

Mono is there for when the Ferrari, Lamborghini, McLaren et al. feel a bit too quiet, too soft, too tame, too dull. And if they don’t feel that way now, they will after the Mono.

Ben Oliver, Car Mgazine


97. Bentley 4.5 Litre Blower (1930)


96. Porsche 904 GTS (1964)


95. Porsche 917 (road car) (1975)


94. Maserati Ghibli (1971)


93. Jaguar XKSS (1957)

Jaguar XKSS (1957)
Jaguar XKSS (1957)

92. Alpine Renault (2017)


91. Alfa Romeo 1750 GTV (1968)


90. Audi R8 (2007)

Audi R8 (2007)
Audi R8 (2007)

89. Ferrari 250 LM (1963)


88. TVR T350 (2002)


87. Morgan 3 Wheeler (2012)

Morgan 3 Wheeler (2012)
Morgan 3 Wheeler (2012)

86. Bugatti Type 55 Roadster (1932)

Bugatti Type 55 Super Sport
Bugatti Type 55 Super Sport

85. Bentley S-type Continental (1956)


84. Ford GT (2016)


83. Bentley R-type Continental (1952)


82. Range Rover Evoque (2011)


81. Aston Martin DB4 Convertible (1961)

Peter Ustinov in zijn Aston Martin DB4 Series IV Vantage Convertible in 1962
Peter Ustinov in zijn Aston Martin DB4 Series IV Vantage Convertible in 1962

80. Fiat 500 (2007)


79. Aston Martin DB3S (1965)


78. Porsche 928 (1978)


77. Maserati Granturismo (2007)


76. Ford Capri 3000 GT (1969)


75. Lamborghini Diablo (1994)

Lamborghini Diablo SE 30
Lamborghini Diablo SE 30

De Lamborghini Diablo is een supersportwagen en is voor het eerst aan het publiek getoond in 1990 en volgde de Lamborghini Countach op. Zoals meestal bij Lamborghini kwam de naam van de wagen uit het stierenvechten. Diablo was een stier uit de 19e eeuw die beroemd werd door een gevecht met toreador Chicorro.

Diablo is tevens Spaans voor duivel. Voor het ontwerp van de wagen contacteerde Lamborghini Marcello Gandini, die eerder de Miura en Countach voor Lamborghini had ontworpen. De Diablo werd een typische Lamborghini: laag, breed en agressief.


74. Citroën CX (1975)


73. BMW 6 Series Gran Coupé (2013)


72. Duesenberg Boattail Roadster (1932)

Duesenberg Boattail Roadster (1932)
Duesenberg Boattail Roadster (1932)

Af en toe aangeduid als een ‘Baby Duesenberg’, is dit het met een 8-cilindermotor die 100 pk produceert en qua ontwerp van het hoogste niveau.

Hij was uitgerust met een achteras met twee snelheden, automatisch starten (‘Startix’), schokbrekers die vanaf de bestuurdersstoel verstelbaar zijn, automatische smering van het chassis, sigarenaansteker (het was een ander tijdperk) en zes chromen spaakwielen.


71. McLaren 570GT (2016)


70. Bentley Speed Six (1930)


69. Bentley Continental GT (2002)


68. Ferrari 308 GTB (1975)


67. Maserati A6 GTS (1954)


66. Alfa Romeo 2500 SS (1939)

Alfa Romeo 2500 SS
Alfa Romeo 2500 SS

De boring van de 6C 2300 werd vergroot om een cilinderinhoud van 2443 cc te krijgen. De 6C 2500 werd van 1939 gebouwd en debuteerde met een overwinning in de uithoudingsrace van Tobroek-Tripoli.

Italië stond echter aan de rand van de Tweede Wereldoorlog en de ontwikkeling van auto’s kwam stil te liggen. In 1946 werd de 6C 2500 Freccia d’Oro (gouden pijl) de eerste naoorlogse Alfa Romeo. De 6C 2500 bleef nog tot 1950 in productie, voor hij opgevolgd werd door de Alfa Romeo 1900.


65. Aston Martin V8 Vantage (2005)


64. Lotus Esprit (1975)

Lotus Espirit - The Spy Who Loved Me
Lotus Espirit – The Spy Who Loved Me

63. Jaguar F-Type (2013)


62. Ferrari 488 GTB (2015)

 Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB

61. Ferrari 599 GTO (2010)


60. Jaguar XJ220 (1993)


59. Bugatti 57s Corsica (1938)


58. Mini Cooper (2001)

Mini Cooper (2001)
Mini Cooper (2001)

Deze MINI is een Engelse autofabrikant, onderdeel van het Duitse BMW. Het merk produceert sinds april 2001 compacte auto’s met uiteenlopend motorvermogen, van de MINI One (95 pk) tot de MINI Cooper S (175 pk) en de MINI John Cooper Works (211 pk).

De eerste generatie (Mk I, van 2001 tot 2006) bestond uit 4 modellen: de MINI One (instap-benzinemotor), One D (instapdiesel), Cooper (benzine) en Cooper S (sportief). In 2004 werd daar de cabrio-optie aan toegevoegd.


57. Austin Healey 100M (1955)


56. Auburn Speedster (1934)

Auburn Speedster (1934)
Auburn Speedster (1934)

De Auburn Speedster is een Amerikaanse auto, vervaardigd door de Auburn Automobile Company uit Auburn, Indiana en gemaakt in Connersville, Indiana. De naam ‘Speedster’ wordt in 1928 door Auburn voor het eerst gebruikt voor een sportieve auto met zogenaamde ‘boat-tail’ (destijds modieuze, bootvormige achterzijde) en achtcilinder lijnmotor.

In 1934 wordt dit model opgevolgd door de imposante en tegelijkertijd elegante, door Gordon Buehrig ontworpen 851 Speedster met mechanisch aangedreven Schweitzer-Cummins centrifugaal-compressor. Deze draait op maximaal vermogen 24.000 toeren, waarbij de uiteinden van de rotorbladen zelfs supersonische snelheden bereiken.

Bron en meer: www.louwmanmuseum.nl


55. Dodge Challenger (2008)


54. Pontiac GTO Judge (1969)


53. Lamborghini Gallardo (2003)

 Lamborghini Gallardo (2003)
Lamborghini Gallardo (2003)

52. Oldsmobile Toronado (1966)


51. BMW i8 (2014)


50. Alfa Romeo 1750 Zagato (1929)


49. Lotus Elan (1962)


48. Range Rover (2012)

Range Rover (2012)
Range Rover (2012)

Het Brits/Indiase Tata kocht Jaguar Land Rover en investeerde veel in de ontwikkeling van nieuwe modellen. In 2012 werd de nieuwe Range Rover geïntroduceerd, met modelnummer L405.

Deze auto is tot 450 kilo lichter dankzij gebruik van aluminium en andere lichte materialen en andere motoren. Een TDV6-motor is de basis maar biedt al evenveel kracht als de 4.4 TDV8 van de vorige generatie. De nieuwe TDV8 is zuiniger en krachtiger.

Het nieuwe model is geen grote revolutie maar evolutie. Het blijft onmiskenbaar een Range Rover, maar is iets meer gestileerder, zoals de Range Rover Evoque, met rondere vormen.

De ‘kieuwen’ die bij de vorige versies een belangrijke luchtinlaatfunctie hadden zijn nu puur als designelement in de deuren opgenomen. Het interieur werd gemoderniseerd en ontdaan van veel knoppen.


47. Porsche 356 Speedster (1953)

Porsche 356 Speedster (1953)
Porsche 356 Speedster (1953)

De Porsche 356 was de eerste productie-auto van Porsche. Deze auto is van 1948 tot 1965 geproduceerd. Deze auto is ontworpen in Gmünd, waarnaartoe Ferdinand Porsche in de Tweede Wereldoorlog was verhuisd. De Porsche 356 is ontworpen door Ferry Porsche, de zoon van Ferdinand Porsche.

In 1950 verhuisde de productie van de Porsche 356 van het Oostenrijkse Gmünd naar het Duitse Stuttgart-Zuffenhausen. In de loop der jaren werd het model een paar keer aangepast. Zo werd de motorinhoud vergroot naar 1286 cc en later naar 1582 cc. In 1955 kwam de Carrera uit.

De Porsche 356 was tot 1965 in productie. In totaal werden er tussen 1948 en 1965 76.313 exemplaren van de Porsche 356 gebouwd.


46. Aston Martin DB5 (1964)

Aston Martin DB5
Aston Martin DB5

Deze auto is natuurlijk ook de mooiste James Bond auto aller tijden.


45. Audi TT (1999)


44. Mercedes-Benz 230SL (1963)


43. Alfa Romeo T33 Stradale (1967)


42. Dodge Charger R/T (1968)

1969 Dodge Charger R/T-SE
Dodge Charger

De Dodge Charger is de mooiste muscle car volgens Amerikanen.


41. Lincoln Continental (1961)


40. Alfa Romeo 8C Competizione (2007)


39. Jaguar XJ13 (1966)

Jaguar XJ13 (1966)
Jaguar XJ13 (1966)

De Jaguar XJ13 was een prototype van een raceauto, ontwikkeld door Jaguar Engineering Director William Heynes. Het was de bedoeling om de auto halverwege de jaren ’60 te laten deelnemen aan de 24 uur van Le Mans.

De XJ13 heefgt een middenmotor met de 5.0 liter V12-motor ontworpen door Heynes en Claude Bailey. Hij produceert 502 pk bij 7600 tpm, gemonteerd achter de bestuurder, met een handgeschakelde vijfversnellingsbak ZF Transaxle.

Deze auto heeft nooit geracet en er werd er maar één geproduceerd.


38. Ferrari California SWB (1960)


37. Lamborghini Aventador (2011)


36. Citroën SM (1971)

Citroën SM (1971)
Citroën SM (1971)

De Citroën SM was het topmodel van de Franse firma Citroën in de jaren zeventig. Het is niet bekend of de letters SM voor iets staan. Sommige bronnen zeggen dat de S kan komen van ‘Project S’, andere dat SM ‘Sport Maserati’ zou betekenen, en weer andere dat het zou staan voor Sa Majesté, wat hare majesteit betekent – dit in navolging van DS, Déesse.

In 1961 ging bij Citroën ‘Project S’ van start, met als doel op basis van de DS een luxe auto met revolutionaire prestaties zoals een topsnelheid van meer dan 180 km/h en ver doorgevoerde technische verfijningen te ontwikkelen.

De eerste contacten met het Italiaanse Maserati, voor de ontwikkelingen van een nieuw motorblok, volgden twee jaar later. In 1968 nam Citroën de Italiaanse firma over, met als doel de krachtige V6-motor van Maserati te gebruiken voor de SM.


35. Ferrari F40 (1987)


34. Chevrolet Corvette Stingray (1963)


33. Buick Riviera (1963)


32. Jaguar C-Type (1952)


31. Aston Martin DB4 (1961)

Aston Martin DB4 GT Zagato
Aston Martin DB4 GT Zagato

Dit ontwerp van de DB4 vormde de basis voor latere Aston Martin-modellen, zoals de DB4 GT Zagato, de Lagonda Rapide 4-deurs saloon. De DB4 heeft een topsnelheid van 224,2 km/h en accelereert van 0-100 in 9,3 seconden.


30. Alfa Romeo Giulietta Sprint (1961)


29. Bugatti Chiron (2017)

Duurste auto te koop in Nederland 2018
Bugatti Chiron

De Bugatti Chiron is een tweezits-supercar van het Franse Bugatti. De auto is ontworpen op het hoofdkantoor in het Franse Molsheim (Alsace). Het is de opvolger van de Bugatti Veyron en voorgesteld op 1 maart 2016 op de Autosalon van Genève. De auto is vernoemd naar de coureur Louis Chiron, uit Monaco.


28. Bugatti Type 35 (1925)


27. Lancia Stratos (1974)


26. Lamborghini Countach (1974)


25. Ferrari Daytona (1968)

Ferrari Daytona (1968)
Ferrari Daytona (1968)

De Ferrari Daytona, officieel aangeduid als de Ferrari 365 GTB/4, is een tweezits Grand Tourer van Ferrari van 1968 tot 1973. Hij is geïntroduceerd op de Autosalon van Parijs in 1968 ter vervanging van de 275 GTB/4 heeft motor van de Colombo van de 275 V12.


24. (1974) BMW 3.0 CSL


23. McLaren F1 (1994)

1994 McLaren F1 'LM-Specification'
McLaren F1 (1994)

22. Jaguar XK120 (1949)


21. Cord 812 (1937)


20. BMW 507 (1956)


19. Ferrari TR250 (1957)

Ferrari TR250 (1957)
Ferrari TR250 (1957)

De Ferrari 250 Testa Rossa is een raceauto uit de jaren ’50 en ’60. Deze auto’s waren heer en meester in hun raceklassen. Varianten van dit model wonnen de 24 uur van Le Mans in 1958, 1960 en 1961. Ze waren nauw verwant aan de rest van de 250-serie, met name de legendarische 250 GTO.

In totaal zijn er tussen 1956 en 1961 slechts 34 Testa Rossa’s gemaakt. ‘Testa Rossa’ betekent ‘rood hoofd’, wat verwijst naar de roodgekleurde cilinderkoppen. Van het bekendste model, de 250 TR, zijn tussen ’57 en ’58 slechts twee fabrieks- en negentien klantenwagens gebouwd.

Na de 250 GTO is de Testa Rossa de meest waardevolle Ferrari, er zijn exemplaren voor meer dan zes miljoen euro geveild. Het allereerste exemplaar (dat in 1958 mee deed aan de 24 uur van Le Mans) werd in 2011 verkocht voor meer dan 11,4 miljoen euro, een recordprijs op dat moment voor een Ferrari TR.


18. Porsche 911 (997) (2004)


17. Aston Martin DB9 (2004)


16. Ferrari Dino 246 GT (1969)


15. Ford GT40 (1966)


14. Citroën DS19 (1955)


13. Ferrari GTO (1962)

Ferrari GTO de allerduurste auto's ter wereld
Ferrari GTO de allerduurste auto’s ter wereld

De Ferrari 250 GTO is is begin jaren zestig ontworpen, en was bedoeld om deel te nemen aan meerdere races. Het getal in de naam staan voor de inhoud van elke cilinder in cm³, GTO staat voor Gran Turismo Omologato.

Toen de 250 GTO in 1962 op de markt kwam kostte deze $18.000 in de Verenigde Staten. Tevens was persoonlijke instemming van Enzo Ferrari, oprichter en directeur, nodig voordat tot aanschaf kon worden overgegaan. In 1962/1963 zijn 36 auto’s geproduceerd.

In 1964 is een tweede serie onthuld, deze was alleen uiterlijk lichtelijk aangepast ten opzichte van het origineel. Van deze tweede editie zijn slechts drie exemplaren gebouwd; daarnaast zijn vier originele exemplaren omgebouwd tot het nieuwere model.


12. Bugatti Type 57 Atlantic (1938)

Bugatti Type 57 Atlantic (1938)
Bugatti Type 57 Atlantic (1938)

De Bugatti Type 57 is gebouwd van 1934 tot 1940 en had een 3,3-liter acht-in-lijnmotor met twee nokkenassen die was afgeleid van de motor van de Bugatti 49. De auto is ontworpen door Jean Bugatti, de zoon van Ettore Bugatti.

Er waren twee versies van het type 57: de 57 en de 57S, met verlaagd chassis. Verder was er een versie met compressor, 57C (of 57SC) genoemd. Hierop waren verschillende koetswerken leverbaar: onder meer de Ventoux, de Stelvio, de Atalante en de Atlantic, waarvan in 1936 slechts vier exemplaren zijn gebouwd.

Het ontwerp van de Atlantic was geïnspireerd op de experimentele Aérolithe (1935). In 1937 en 1939 won een Bugatti 57 de 24-uurs race van Le Mans, beide jaren met Jean-Pierre Wimille achter het stuur.


11. Ferrari 275 GTB (1964)

Ferrari 275 GTB (1964)
Ferrari 275 GTB (1964)

De Ferrari 275 is een Gran Turismoauto die in de periode 1964 -1968 is gebouwd. Er zijn zowel een coupéversie en later ook een roadster (275 GTS) gebouwd en deze zijn ontworpen door Pininfarina. Een speciale versie, de 275 4S NART Spider, is ontworpen door Scaglietti waarvan er slechts 10 zijn gebouwd.


10. Mercedes 300SL Gullwing (1954)

Mercedes-Benz 300SL Gullwing
Mercedes-Benz 300SL Gullwing

De Mercedes-Benz 300SL, waarbij SL staat voor Sport Leicht, is vanaf 1952 tot 1963 werd vervaardigd. Om na de Tweede Wereldoorlog weer aan de autoracerij deel te kunnen nemen, had Mercedes-Benz de 300SLR ontwikkeld, een tweepersoons racewagen in navolging van de roemruchte W196 racewagen.

Liefhebbers van de racerij werd een alternatief geboden door de ontwikkeling van de 300 SL met de uit de 300 SLR verkregen kennis, en werden veel raceonderdelen in deze wagen verwerkt. Kenmerkend was de zeer stijve constructie van het chassis in de vorm van aaneengelaste buizen om een goede verdeling van reactiekrachten te kunnen verdelen.

Voorts werd een pendelas-constructie op de achterwielen toegepast. De motor werd betrokken uit het type 300 (de later zo genoemde Adenauer) en aangepast en gekanteld geplaatst, zodat die onder de lage motorkap kon worden gemonteerd.

Zie hier ->>> de top 25 mooiste Mercedessen aller tijden op deze website.


9. Aston Martin Vanquish (2001)

Aston Martin Vanquish
Aston Martin Vanquish

De Aston Martin Vanquish is een Gran Turismo van Aston Martin. Hij is in 2001 gelanceerd en was de opvolger van de Virage. De eerste versie, de V12 Vanquish, is in 2001 onthuld op de Autosalon van Genève en was ontworpen door Ian Cullum.

De V12 Vanquish was de officiële auto van James Bond in de film Die Another Day. In 2005 ging de V12 Vanquish uit productie en werd vervangen door de Vanquish S, die in 2004 in productie kwam. De Vanquish S was meer aerodynamischer en was krachtiger. De Vanquish S werd in 2007 opgevolgd door de DBS. In 2012 heeft Aston Martin bekendgemaakt dat de Vanquish de DBS gaat opvolgen.


8. Aston Martin DB4 GT Zagato (1962)

Aston Martin DB4 GT Zagato
Aston Martin DB4 GT Zagato

De Aston Martin DB4 GT Zagato werd in oktober 1960 tijdens de London Motor Show geïntroduceerd. Als basis diende een DB4 GT, die werd verbeterd door de Italiaanse carrosseriebouwer Zagato. De ontwerper was Ercole Spada.

Het was de bedoeling om 25 auto’s te bouwen, maar door de geringe vraag bleef het echter bij negentien auto’s. Vandaag de dag zijn deze auto’s zeer gewild en brengen ze vele miljoenen op tijdens veilingen.


7. AC Cobra 289 (1962)

AC Cobra 289 (1962)
AC Cobra 289 (1962)

De AC Cobra is in de Verenigde Staten verkocht als de Shelby Cobra en AC Shelby Cobra. Het is een sportwagen vervaardigd door het Britse bedrijf AC Cars, met een Ford V8- motor. De auto sinds 1962 met tussenpozen geproduceerd in zowel het VK als later de VS.

In september 1961 schreef de Amerikaanse gepensioneerde coureur en auto-ontwerper Carroll Shelby aan AC met de vraag of ze een auto voor hem wilden bouwen die geschikt zou zijn voor een ​​V8-motor.

Hij wilde een auto bouwen die de strijd aan kon gaan met Chevrolet Corvettes, die destijds de racerij in Amerika domineerden. Om de productie op te starten was echter geld nodig, geld dat binnen moest komen van investeerders en klanten.


6. Alfa Romeo 8C 2900 (1935)

Alfa Romeo 8C 2900 Scuderia Ferrari
Alfa Romeo 8C 2900 Scuderia Ferrari

In 1935 is een 2905 cc versie gebouwd van de 8C, wat resulteerde in de 8C 2900A. De 8C 2900A kon beschikken over 220 paardenkrachten. Deze auto debuteerde in de Mille Miglia in 1936 met waar het de drie eerste plaatsen won.

In 1937 volgde de 2900B met een 180 pk sterke motor, beter geschikt voor de straat. Twee types werden gebouwd: een spider racemodel met twee zitplaatsen en een coupé met vier zitplaatsen.


5. Porsche 911 (1963)

Porsche 911
Porsche 911

Het uiterlijk van de auto is ontworpen door Ferdinand ‘Butzi’ Porsche, kleinzoon van Ferdinand Porsche, de oprichter van het merk Porsche. De bekende vorm is in de afgelopen vijftig jaar nauwelijks veranderd.

Op 12 september 1963 is door Porsche het model 901 voor het eerst getoond aan het publiek op de autosalon van Frankfurt. Het nummer moest echter worden veranderd omdat Peugeot het merkrecht claimde op alle automodelnummers bestaande uit drie cijfers met een nul in het midden. Gekozen werd toen voor 911.

De Porsche 911 kwam in 1964 op de markt met een 2.0 liter luchtgekoelde zescilinder motor die achterin was geplaatst en 130 pk leverde. Hiermee kon de 911 in 8,9 seconden optrekken van 0 tot 100 km/u.


4. Ferrari 288 GTO (1984)

Ferrari 288 GTO (1984)
Ferrari 288 GTO (1984)

De Ferrari 288 GTO is een sportwagen ontworpen door Pininfarina en gebouwd door Ferrari in 1984. De 288 GTO is optisch gebaseerd op de Ferrari 308 GTB en werd ontworpen voor de Groep B circuit klasse, maar is nooit gebruikt als raceauto. GTO staat dan ook voor Gran Turismo Omologata, gehomologeerd.

De naam is reeds eerder gebruikt voor de Ferrari 250 GTO racewagen uit 1962 en later door de Ferrari 599 GTO uit 2010. Om toegelaten te worden tot de Groep B-rally’s moest Ferrari minimum 200 exemplaren bouwen. Uiteindelijk zijn dat er 272 geworden. Doordat de auto als raceauto werd ontwikkeld, levert de motor 400 pk bij 7000 toeren per minuut.


3. Ferrari 250 GTO SWB (1959)

Ferrari 250 GTO SWB (1959)
Ferrari 250 GTO SWB (1959)

De Ferrari 250-serie is een reeks automodellen van het Italiaanse merk Ferrari. Van deze versie werd het grootst aantal verschillende modellen ontworpen en geproduceerd. Ze werden gemaakt tussen 1952 en 1964. De typeaanduiding 250 staat voor de inhoud per cilinder: 250 cc. Bijna alle 250’s hebben een V12-motor met een totale cilinderinhoud van 2953 cc

Tot de bekendste modellen behoren de 250 GTO, de 250 SWB en de 250 GT California Spyder.


2. Lamborghini Miura (1970)

Lamborghini Miura P400 SV Speciale
Lamborghini Miura P400 SV Speciale

Zie hier ->>> de tien mooiste Lamborghini’s aller tijden op deze website.


1. Jaguar E-Type Series 1 Coupé (1961)

Jaguar E-Type Series 1 Coupé (1961)
Jaguar E-Type Series 1 Coupé (1961)

De Jaguar E-Type of ook Jaguar XK-E is een model van autoconstructeur Jaguar Cars waarvan tussen 1961 en 1974 drie generaties gebouwd werden. De E-Type betekende een revolutie in het ontwerp, de prestaties en de besturing van sportwagens.

De prijs lag een stuk lager dan die van de concurrerende modellen waardoor de verkoop hoog lag. In veertien jaar tijd werden meer dan 70.000 exemplaren verkocht.