Top 25 beste Formule 1 circuits in de geschiedenis cf bleacherreport.com

Top 25 beste Formule 1 circuits in de geschiedenis cf bleacherreport.com
Top 25 beste Formule 1 circuits in de geschiedenis cf bleacherreport.com

Beste Formule 1 circuits in de geschiedenis

Sinds het tijdperk van het Formule 1-wereldkampioenschap in 1950 begon, hebben ruim 70 circuits ten minste één Grand Prix georganiseerd. Dit artikel start met het aantal races dat het circuit is gehouden.

Dit cijfer wordt vervolgens vermenigvuldigd met de ‘F1 Factor’. Dit een score gebaseerd op 20 gebaseerd elementen, waaronder lay-out, historische betekenis en kwaliteit van het racen. Dit om een ​​uiteindelijke rankingscore te bereiken.

Het artikel www.bleacherreport.com is uit 2014, vandaar dat de het aantal races nu is verhoogd en nu is geteld tot oktober 2021. Lees meer…


Lees hier ->>> meer over Formule 1 op deze website…


Top 25 beste Formule 1 circuits in de geschiedenis

Bron: www.bleacherreport.com


25. Estoril, Portugal

Races: 13
Score: 195
F1 Factor: 15

Estoril
Estoril

Autódromo do Estoril is gebouwd in 1972 en was in 1984 voor het eerst gastheer van de Portugese Grand Prix. Estoril zrgde voor spannende races en zijn Parabolica was één van de beste in de F1.

Weinig fans zijn vergeten hoe Jacques Villeneuve in 1996 Michael Schumacher aan de buitenkant op deze bocht inhaalde.


24. Adelaide Street Circuit, Australia

Races: 11
F1 Factor: 18
Score: 198.

Adelaide Street Circuit
Adelaide Street Circuit

De meeste stratencircuits bestaan ​​omdat de organisatoren een locatie willen die er mooi uitziet op tv, of omdat ze iets anders willen. Maar het Adelaide Street Circuit is ok gewoon een heel goed circuit was.

De eerste Australische Grand Prix is in 1985 op het circuit verreden. De gebruikelijke bochten van 90 graden werden gecompenseerd door een grote verscheidenheid aan snelle en langzame bochten en inhalen was nooit een probleem.

De race verhuisde in 1996 naar Melbourne. Adelaide hield slechts 11 races, maar was misschien wel de beste stratencircuit van de sport ooit.


23. Magny-Cours, Frankrijk

Races: 18
F1 Factor: 11
Score: 198

Circuit de Nevers Magny-Cours maakte zijn F1-debuut in 1991, het negende circuit waar de Franse Grand Prix werd gehouden. De race bleef daar tot Frankrijk in 2008 van de kalender verdween.


22. Paul Ricard, Frankrijk

Races: 14
F1 Factor: 15
Score: 210

Circuit Paul Ricard onderscheidt zich door het enige F1-circuit te zijn dat is vernoemd naar de man die ervoor heeft betaald: pastis-magnaat Paul Ricard. Het is gebouwd in 1969 en was voor het eerst gastheer van de Franse Grand Prix in 1971.

Tussen 1971 en 1990 werd op het circuit veertienmaal de Grand Prix van Frankrijk georganiseerd. Het zeer snelle parcours leende zich niet voor spannende wiel-aan-wielgevechten en werd daarom van de Grand Prixlijst afgevoerd.

Sindsdien is de Formule 1-wedstrijd verreden op het circuit van Magny-Cours, Nevers, tot ook deze manche werd afgeschaft in 2008. Sindsdien werden er geen Franse Grands Prix meer verreden, maar in 2018 keerde de race weer terug op het Circuit Paul Ricard.


21. Autodromo Juan Y Oscar Galvez, Argentinië

Races: 20
F1 Factor: 11
Score: 220

Het Autódromo Oscar Alfredo Gálvez was het circuit waarop de Grand Prix van Argentinië werd verreden. Tegenwoordig wordt de 200 km van Buenos Aires gereden in het TC 2000 kampioenschap.

Het circuit, gelegen aan de rand van Buenos Aires, werd vaak omschreven als een Mickey Mouse circuit, omdat het veel bochten heeft. Het circuit is 4,2 kilometer lang en is vrij hobbelig en inhalen is er moeilijk.


20. Albert Park, Australië

Races: 18
F1 Factor: 13
Score: 234

Albert Park Street Circuit is het circuit waarop sinds 1996 de Grand Prix Formule 1 van Australië gehouden wordt. Aangelegd in een park, was er aanvankelijk veel protest tegen de aanleg. De Grand Prix zou aanvankelijk weer in Adelaide worden gehouden, maar een iets beter bod van de staat Victoria sloot de deal ten voordele van Melbourne.

Het circuit is semi-permanent. Delen van de baan zijn openbare weg, die voor het raceweekeinde worden afgesloten, andere delen zijn onderdeel van het circuit. De lengte van de baan is 5,7 kilometer.


19. Brands Hatch, Verenigd Koninkrijk

Races: 14
F1 Factor: 17
Score: 238

Brands Hatch is een racecircuit in Kent, Engeland. Het circuit wordt gebruikt voor onder andere de A1 GP, MotoGP en de DTM.

Brands Hatch circuit was oorspronkelijk een motorracebaan en is in 1949 omgebouwd naar het kortere Indy-formaat. Het was een erg populair circuit, maar veel te gevaarlijk voor Formule 1.

Begin jaren vijftig is het parcours verlengd, de rijrichting werd gewijzigd en er kwam een tribune. In 1964 kreeg het Kentse circuit zijn eerste Formule 1 grand prix (gewonnen door Jim Clark).

Er zouden er nog dertien volgen. Jo Siffert verloor er het leven bij een kettingbotsing in een snelle, omlaag lopende rechterbocht, de Paddock Hill Bend. Sinds 1986 wijkt men voor Formule 1 uit naar het veiligere Silverstone.

Op 3 augustus 2008 crashte de Engelse motorcoureur Craig Jones in Clark Curve tijdens een Supersport race. Hij overleed de volgende dag aan zijn verwondingen.

Op 19 juli 2009 overleed Henry Surtees tijdens de Formule 2 race op het Brands Hatch circuit door een los gevlogen wiel van de eerder gecrashte Jack Clarke.


=17. Autodromo Hermanos Rodriguez, Mexico

Races: 15
F1 Factor: 16
Score: 240

Autódromo Hermanos Rodríguez is een racecircuit en ligt in Mexico-Stad. Het circuit is vernoemd naar de Mexicaanse broers en Formule 1-coureurs Ricardo en Pedro Rodríguez.

Het Magdalena Mixhuca-circuit, zoals het oorspronkelijk genoemd was, was een kleine 5 km lang en ligt in een stedelijk sportpark, gebouwd op een drooggevallen meerbodem in Mexico-Stad. In de begintijd waren er steeds problemen met het publiek en met het erg hobbelige wegdek.

Een ander probleem was de hoogte, het parcours ligt 2286 meter boven de zeespiegel en dat kost veel motorvermogen.

De thuisrijder Ricardo Rodríguez verongelukte er in 1962 tijdens de kwalificaties voor de Formule 1 Grand Prix van dat jaar. In 1970 raakte Mexico de Grand Prix kwijt, ondanks het feit dat het wereldkampioenschap er drie keer werd beslist.

De Formule 1 kwam zestien jaar later terug en het circuit was herdoopt in het Circuito Hermanos Ricardo y Pedro Rodriguez. Het was opgeknapt en nog 4,438 km lang. Ditmaal hield het parcours het zeven jaar, tot 1992 vol. Vanaf 2015 staat het circuit opnieuw op de Formule 1-kalender.


=17. Sepang, Maleisië

Races: 15
F1 Factor: 16
Score: 240

Het Sepang International Circuit is een racecircuit in Maleisië dat tussen 1999 en 2017 gastheer was van de Formule 1 Grand Prix van Maleisië. Het ligt 3,5 km van Kuala Lumpur International Airport en circa 80 km van Kuala Lumpur. Dit circuit is gebouwd met asfalt dat overgebleven is van de bouw van het vliegveld.

Het circuit is eind jaren negentig door de Duitser Hermann Tilke ontworpen. Sepang was een modern en 5,54 km lang circuit met een gemiddelde breedte van 16 meter heeft een grote tribune, de grandstands, die aan beide zijden een snel recht stuk hebben en de wagens er dus eigenlijk omheen rijden. Ook bij coureurs is het populair en bovendien zeer veilig.

Eddie Irvine won er de eerste Grand Prix in 1999. In 2017 wordt er voor het laatst een Grand Prix georganiseerd op het circuit, omdat de race volgens de Maleisische overheid niet langer rendabel is.


16. Kyalami, Zuid-Afrika

Races: 20
F1 Factor: 15
Score: 300

Op de plek waar nu het circuit ligt, lag vroeger al een circuit, Grand Central. Een groep plaatselijke zakenlieden verving het verouderde Grand Central door het circuit van Kyalami. In 1961 was het klaar. Het is gelegen op een hoogvlakte 1500 meter boven de zeespiegel, 24 km ten noorden van Johannesburg.

Het opvallendste deel was het razendsnelle, dalende rechte stuk. Na forse verbeteringen zoals verbreding en nieuwe bestrating werd er voor het eerst Formule-1 gereden in 1967. Het bleef tot 1972 de seizoensopener.

Peter Revson kwam er om het leven in 1974 tijdens testritten, en in 1977 verongelukte Tom Pryce toen zijn Shadow-Ford een overstekende baancommissaris raakte.

In de loop van de jaren tachtig werd de politieke situatie in Zuid-Afrika steeds slechter en de Fransen boycotten om politieke redenen. Kyalami werd geschrapt als Formule-1 parcours.


15. Hungaroring, Hongarije

Races: 44
F1 Factor: 11
Score: 308

De Hungaroring is een circuit in de buurt van Mogyoród, waar sinds 1986 de Grand Prix Formule 1 gehouden wordt. Het was de eerste race van de F1 achter het IJzeren Gordijn. De Hungaroring lag in het toen communistische Hongarije.

Het werd een langzame, bochtige baan zonder een opmerkelijke bocht. Toch is het circuit niet alleen kommer en kwel. De hoogteverschillen zorgen voor extra interesse en de non-stop reeks bochten vormt een echte uitdaging voor de coureurs.

Veranderingen in 2003 maakten inhalen meer mogelijk en de wildgroei aan ultramoderne circuits betekent dat de Hungaroring één van een steeds kleiner wordend aantal oude-stijl circuits is.


14. Circuit De Catalunya, Spanje

Races: 31
F1 Factor: 14
Score: 322

Het 4,655 km lange circuit was in 1991 net op tijd klaar om de Spaanse Grand Prix te huisvesten. Nigel Mansell won er de eerste twee Formule 1-races. In 2006 slaagde Fernando Alonso (Renault) erin om als eerste Spanjaard ooit de Grote Prijs van Spanje te winnen.

Deze eerste Grand prix zorgde meteen voor een memorabel moment, toen Ayrton Senna en Nigel Mansell hun spannende zij-aan-zij-duel hadden op het rechte stuk van de allereerste ronde op het circuit.

De coureurs en teams waardeerden de opwindende mix van langzame, middelhoge en snelle bochten. Het werd al snel een populaire plek om te testen. Helaas levert het circuit geen goede races meer op.

Toen aerodynamica in de jaren negentig steeds belangrijker werd voor de prestaties van auto’s, konden coureurs de laatste sector elkaar niet meer dicht volgen en liepen ze te ver achter om op het rechte stuk van de pits in te halen. In 2007 zijn er veranderingen doorgevoerd om dit te verhelpen en ook DRS heeft geholpen.


13. Watkins Glen, Verenigde Staten

Races: 20
F1 Factor: 17
Score: 340

Watkins Glen International, The Glen, is een racecircuit gelegen in de buurt van Watkins Glen, New York aan de zuidelijke punt van Seneca Lake. Het is ontworpen in 1947 door Cameron Argetsinger. Dit circuit was gedurende een lange periode bekend als de thuisbasis voor de US Grand Prix, die er plaatsvond gedurende 20 opeenvolgende jaren van 1961 tot 1980.

De race in The Glen werd al snel een belangrijk onderdeel van de F1-kalender, trok veel publiek en gaf de sport een echt thuis in de Verenigde Staten.

Maar naarmate de auto’s sneller en geavanceerder werden, groeide ook de bezorgdheid over de veiligheid. Er werden wijzigingen aangebracht, maar die vertraagden alleen het onvermijdelijke: de zoektocht naar een ander circuit.


12. Autodromo Enzo e Dino Ferrari (Imola), Italië

Races: 31
F1 Factor: 15
Score: 405

Dit circuit ligt ten zuidoosten van Bologna in de bossen langs de rivier de Santerno. Het is vernoemd naar Enzo Ferrari, de oprichter van Ferrari, en diens vroeg gestorven zoon Dino Ferrari. ‘Imola’ kreeg tot en met 2006 jaarlijks een Formule 1 wedstrijd toegewezen onder de naam Grand Prix van San Marino.

In 1982 was er de dramatische wedstrijd tussen Gilles Villeneuve en Didier Pironi. Villeneuve reed comfortabel aan de leiding voor zijn teammaat, en de teamorders waren om elkaar in de laatste ronden niet meer te passeren. Pironi trok er zich niets van aan en schoot

Villeneuve, die zich van geen kwaad bewust was, voorbij in de laatste ronde en werd als eerste afgevlagd. Na de race zwoer Villeneuve dat hij nooit meer tegen zijn teamgenoot zou praten. Dat deed hij inderdaad niet. Twee weken later kwam hij om in de Belgische Grand Prix op Zolder.

Het circuit kende ook zware ongelukken. Nelson Piquet kreeg een klapband in de beruchte Tamburello-bocht in 1987, en twee jaar later schoot Gerhard Bergers Ferrari er in brand na een crash.

Op Imola verongelukten ook Roland Ratzenberger en Ayrton Senna respectievelijk tijdens de kwalificatie en de race voor de Grand Prix Formule 1 van San Marino 1994. Zie hier alle dodelijke ongelukken in de Formule 1.

Na deze gebeurtenissen is het circuit aangepast om zo de veiligheid beter te garanderen. Er kwam een chicane in de beruchte Tamburello-bocht. In 2007 kwam de laatste aanpassing, de Variante Bassa chicane voor start en finish verdween en de pitboxen werden volledig vernieuwd.


11. Österreichring / A1 Ring

Races: 25
F1 Factor: 17
Score: 425

Österreichring / A1 Ring
Österreichring / A1 Ring

Het circuit is gebouwd in 1969 en geopend op 26 juli 1969. Het had een lengte van ongeveer zes kilometer. In deze configuratie stond het destijds als de Österreichring op de Formule 1-kalender tot 1987. Het circuit stond bekend als hogesnelheidscircuit.

Twee incidenten bij de start in 1987 hadden grote schade veroorzaakt. Het circuit werd daardoor als te gevaarlijk beschouwd en gedurende tien jaar niet opgenomen op de kalender van het Formule 1-kampioenschap.

De wedergeboorte (1997 – 2003)

A1 Ring (2003)
Na veel politieke discussie is in 1995 het circuit verkort tot 4318 meter en voorzien van betere veiligheidsmaatregelen. Dit project kwam voor rekening van Formule 1-circuitontwerper Hermann Tilke. Hierdoor keerde in 1997 de Grand Prix van Oostenrijk weer terug tot en met 2003.

Er is toen ook meteen besloten om de naam van de hoofdsponsor te koppelen aan de naam van het nieuwe circuit. De nieuwe hoofdsponsor was het Oostenrijkse telecombedrijf A1, of ook wel Mobilkom Austria. Vandaar de naam A1 Ring. Na 2003 verdween de grand prix opnieuw van de Formule 1-kalender. Officieel verdween de grand prix door het EU-verbod op tabaksreclame. Inofficieel werd er te veel verlies gedraaid om nog langer de grand prix te organiseren.


10. Suzuka, Japan

Races: 32
F1 Factor: 18
Score: 475

Het Suzuka International Racing Course is in 1961 gebouwd als een testcircuit voor Honda en ligt 50 km ten zuidwesten van Nagoya. De ontwerper ervan is Hans Hugenholtz, de man die directeur was van Zandvoort en naast Suzuka ook Jarama ontwierp.

Na ingrijpende veranderingen is er in 1987 de eerste Formule-1 Grand Prix verreden. Het 5864 meter lange circuit is het enige Formule 1-circuit ter wereld dat een ‘8-vorm’ heeft, dat wil zeggen dat op een bepaald moment het circuit over een ander deel van de baan heen gaat. Afgezien daarvan is het circuit beroemd om haar snelle bochtencombinaties en haar technische veeleisendheid en is zeer geliefd bij vrijwel alle coureurs.

In 1989 en 1990 werd Suzuka wereldberoemd door de vete die ontstond tussen Ayrton Senna en Alain Prost. Eerst reden ze elkaar in 1989 als teamgenoten uit de race, waardoor Prost op onsportieve wijze wereldkampioen werd, een jaar later gebeurde hetzelfde maar nu omgekeerd, en nu als concurrenten (Prost reed dat jaar bij Ferrari).


9. Zandvoort, Nederland

Races: 31
F1 Factor: 17
Score: 510

Zandvoort, Nederland
Zandvoort, Nederland

Tussen 1952 en 1985 was het circuit met tussenpozen de locatie van de Grand Prix Formule 1 van Nederland. In 2020 zou er voor het eerst in 35 jaar opnieuw een Grand Prix georganiseerd worden op het circuit. Door de coronapandemie werd deze race echter afgelast en pas in 2021 vond weer een Formule-1-race plaats in Zandvoort.

De Grand Prix van Nederland stond bekend als een wedstrijd waarin een beroep werd gedaan op de vaardigheden van de coureurs. Met name de Tarzanbocht, aan het einde van het rechte stuk, bood een mogelijkheid voor inhaalmanoeuvres.

Een bekend beeld uit de Grand Prix van Nederland vormt de ronde die Gilles Villeneuve op drie wielen reed in 1979. Verder stond de Grand Prix van Nederland bekend om de aanhoudende protesten van milieubewegingen.

Veelvuldige winnaars waren Jim Clark (vier maal), Jackie Stewart (driemaal) en Niki Lauda (driemaal). In 1961 behalen alle 15 auto’s de eindstreep zonder een pitstop. In 1979 overleefde Derek Daly een crash in de Tarzanbocht, waarbij hij met zijn Tyrrell boven op de vangrail terechtkwam.

De laatste officiële autorace in de F1 op Circuit Zandvoort in de twintigste eeuw is op 25 augustus 1985 verreden. De wedstrijd, bestaande uit 297,6 km verdeeld over 70 ronden, werd gewonnen door Niki Lauda.


8. Hockenheimring, Duitsland

Races: 49
F1 Factor: 16
Score: 528

De Hockenheimring Baden-Württemberg (vroeger Hockenheimring, Kurpfalzring) is een racecircuit nabij de stad Hockenheim. Het circuit werd aangelegd in 1932. Het was toen 12 km lang en had een driehoekige vorm. Het parcours was niet verhard. De baan werd gebruikt als testcircuit voor Mercedes-Benz.

Bij de openingsrace in mei 1932 kwamen 45.000 toeschouwers kijken. In 1938 is het circuit 7,69 km verkort en tot 1947 is het de Kurpfalzring genoemd. Er werden in die tijd ook motoren van de NSU getest.

Door de aanleg van Bundesautobahn 6 is het circuit in tweeën gesplitst. Daarom is het nogmaals ingekort tot 6,789 km. Er is ook een speciale kortere racebaan aangelegd van 2,638 km voor de Formule 1 en het Wereldkampioenschap wegrace.

Op 7 april 1968 kwam Formule 1-wereldkampioen Jim Clark om het leven door een botsing tussen zijn Formule 2-auto en een boom. Daarop zijn bandenmuren en chicanes aangelegd. De meest noordelijke chicane is naar Jim Clark vernoemd. Gedurende deze periode was het een hogesnelheidscircuit. Samen met Monza was het een van de snelste Formule 1-races op de kalender.


7. Autódromo José Carlos Pace (Interlagos), Brazilië

Races: 38
F1 Factor: 18
Score: 558

Autódromo José Carlos Pace (Interlagos), Brazilië
Autódromo José Carlos Pace (Interlagos), Brazilië

Interlags is het semi-permanente racecircuit vernoemd naar de gelijknamige wijk van São Paulo waar het circuit ligt. De baan is geopend in 1940 en is in 1985 vernoemd naar de Braziliaan Carlos Pace die hier in 1975 de Grand Prix won en twee jaar later verongelukte bij een vliegtuigcrash.

Omdat de baan in de jaren tachtig compleet verouderd was, is de Grand Prix van 1981 tot en met 1989 niet hier gereden, maar op Jacarepagua in Rio de Janeiro. Nu nog steeds is Interlagos berucht omdat het veel hobbels heeft, waardoor de bodemplaten van de auto’s het zwaar te verduren hebben. De lengte van de baan is 4,309 kilometer en er worden bij een Formule 1-wedstrijd 71 rondes gereden.


6. Circuit Gilles Villeneuve, Canada

Races: 41
F1 Factor: 18
Score: 612

Het 4,5 km lange circuit Ile de Notre Dame is aangelegd op een kunstmatig eiland in de Saint Lawrence. Later is het circuit hernoemd naar Circuit Gilles Villeneuve. Het is ontworpen door Roger Peart te midden van meren en de paviljoenparken van de Expo 67. Het loopt langs de roeibaan die is gebruikt voor de Olympische Spelen van 1976.

Een van de meest karakteristieke beelden is het paviljoen dat er voor iedereen uitziet als een enorme golfbal als achtergrond bij de wagens in de haarspeldbocht.

De eerste race had niet mooier kunnen verlopen: Gilles Villeneuve behaalde voor eigen publiek zijn eerste overwinning en het publiek was in extase.

Vroeger stond de Grand Prix gepland op het einde van het seizoen, maar de race werd meestal ontsierd door het gure weer in die periode, waardoor de race vanaf 1982 verhuisd is naar de maand juni. Gilles Villeneuve had het leven gelaten enkele weken voordien, en met hem was ook een deel van de glamour weg. Maar opnieuw was er een tragedie. Bij de start verongelukte de jonge Italiaan Riccardo Paletti.

In 1987 was er geen Grand Prix wegens een sponsorconflict tussen de brouwerijen Labatt’s en Molson. Wegens een zakelijk geschil tussen Bernie Ecclestone en de promotor van de Grand Prix van Canada was er in 2009 geen Formule 1-race.

Gedenkwaardig was de eerste en enige overwinning van Jean Alesi, in de mede door de lokale legende Gilles Villeneuve beroemd gemaakte Ferrari met het nummer 27.


5. Nurburgring, Duitsland

Races: 40
F1 Factor: 18
Score: 720

De Nürburgring is een racecircuit in Nürburg, in de Duitse deelstaat Rijnland-Palts. Op 27 september 1925 is begonnen met de aanleg van het circuit rond het dorp en het middeleeuwse kasteel Nürburg in de Eifel. De opening was in het weekend van 18 en 19 juni 1927. Het circuit heeft als bijnaam ‘De Groene Hel’.

Voorheen voerde het parcours de rijders over 28 km. Het bestond toen uit de Nordschleife (22,8 km) en Südschleife (7,7 km), langs 173 bochten (89 linker- en 84 rechterbochten). Het circuit is destijds aangelegd als onderdeel van een werkgelegenheidsproject om de economie in de Eifel vlot te trekken.

Het circuit groeide uit tot een van de beroemdste circuits ter wereld. Maar sinds de bekende Oostenrijkse Formule 1-coureur Niki Lauda er in 1976 een zware (bijna dodelijke) crash maakte, net voor de bocht Bergwerk, wordt het circuit niet meer gebruikt voor Formule 1-races.

Veiliger…

Men bouwde in 1984 een veiliger en minder uitdagend circuit naast het oude. In 1984 en 1985 zijn Formule 1-races gehouden op het circuit. Daarna werden die op Hockenheim verreden. Vanaf 1995 behoort de Grand Prix in Nürburg tot de traagste races van het seizoen. Nu is één ronde beperkt tot 5,148 km. Michael Schumacher boekte de meeste zeges op dit circuit. Ook Alain Prost, Jacques Villeneuve, Rubens Barrichello, Ralf Schumacher en Fernando Alonso wisten hier de Grote Prijs van Europa te winnen.

In 2002 is het circuit aangepast met de Mercedes-arena, een bochtencombinatie vlak na start-finish. Deze aanpassing moest het spektakelgehalte van de races verhogen, maar was vooral bedoeld om de eerste bocht te vermijden; voorheen een gevaarlijk punt bij de start van de race. Berucht is de crash van Pedro Diniz in een Sauber Petronas in 1999.

Op 29 augustus 2006 is bekendgemaakt dat vanaf het seizoen 2007 de Grand Prix van Europa niet meer op de Nürburgring zou worden verreden. Voortaan zou op de circuits Hockenheimring en Nürburgring om de beurt de Grand Prix van Duitsland worden verreden.

De Nederlandse coureur Carel Godin de Beaufort verongelukte in 1964 op de Nürburgring tijdens de training voor de Grand Prix van Duitsland.


4. Silverstone, Verenigd Koninkrijk

Races: 57
F1 Factor: 19
Score: 893

Silverstone is een wegracecircuit in Groot-Brittannië bij de plaats Silverstone. De baan in Northamptonshire diende oorspronkelijk als trainingsvliegveld voor de Britse bommenwerpers in de Tweede Wereldoorlog. In 1950 werd hier voor het eerst een Grand-Prix voor de Formule 1 georganiseerd.

In 2010 leek de Formule 1 te verhuizen naar het circuit van Donington, maar door financiële tegenslagen bleef dit uit. Bernie Ecclestone sloot hierna een nieuw zeventienjarig contract met de directie van Silverstone, zodat het circuit verzekerd is van een plek op de kalender tot 2027.


3. Spa-Francorchamps, België

Races: 55
F1 Factor: 20
Score: 920

Spa-Francorchamps
Spa-Francorchamps

Het moderne circuit van Spa-Francorchamps vertoont slechts een vluchtige gelijkenis met het angstaanjagende oude circuit. Maar in tegenstelling tot zoveel andere moderne circuits, heeft Spa zijn charme weten te behouden.

De oude lay-out was een explosie van 14,1 kilometer (8,8 mijl) rond het Belgische platteland. Het ‘oude’ Spa organiseerde zijn laatste F1-race in 1970.

Het ‘nieuwe’ Spa maakte zijn F1-debuut in 1983. Een kleiner circuit, het behield beroemde bochten zoals Eau Rouge, Blanchimont en La Source, terwijl het de mooie Pouhon toevoegde. Door de toenemende downforce zijn de ooit moeilijke bochten gemakkelijk geworden, maar Spa is nog steeds het beste F1-standaardcircuit ter wereld.


2. Circuit De Monaco, Monaco

Races: 66
F1 Factor: 18
Score: 1.098

Circuit De Monaco, Monaco
Circuit De Monaco, Monaco

De Grand Prix van Monaco wordt gehouden in de straten van het op één na kleinste land ter wereld. Het is het laatste echte, ouderwetse stratencircuit in de F1. De wegen waarop gereden wordt, zijn in de eerste plaats ontworpen voor het dagelijks verkeer, met weinig aandacht voor de sport. En dat blijkt: het circuit is totaal ongeschikt voor de auto’s van vandaag.

Er is weinig ruimte voor moderne veiligheidsvoorzieningen, de rechte stukken zijn niet lang genoeg en races zijn meestal een saaie processies.

Maar het mag gewoon ​​omdat het Monaco is. Het heeft glamour en prestige. En vanuit het oogpunt van een fan, als er toch wordt ingehaald, is het meestal behoorlijk speciaal.


1. Autodromo Nazionale Monza, Italië

Races: 75
F1 Factor: 18
Score: 1.134

Autodromo Nazionale Monza, Italië
Autodromo Nazionale Monza, Italië

Het circuit heeft na de opening in 1922 vele lay-outs gekend. Tussen 1934 en 1939 is nogal geëxperimenteerd met haakse bochten en chicanes, voornamelijk om Alfa Romeo een kans te geven tegen Mercedes en Auto-Union. Na de oorlog kreeg het circuit in principe de huidige, bijna zes kilometer lange vorm, met tussen 1955 en 1961 tijdelijk de beruchte kombaan, die er nog steeds staat.

In 1971 is er de snelste Formule 1-race ooit gereden, met een gemiddelde snelheid van 242 kilometer per uur. Daarna verschenen in 1972 en 1976 de drie chicanes, die er nu nog steeds zijn. Daardoor werden de gevaarlijke slipstream-gevechten uit het verleden voorgoed onmogelijk gemaakt.

Het rechte stuk bij start/finish is de enige overlapping met het vroegere kombaan-traject. Vóór de Eerste Wereldoorlog was de enige Italiaanse race van belang de Targa Florio, een autorace op Sicilië, maar na de eerste Grand Prix van Italië in 1921 in Brescia zijn alle latere Grand Prixs van Italië (behalve in 1937, 1947, 1948 en 1980) op Monza verreden.

Het circuit belichaamt, meer dan welk circuit ook, de geschiedenis van de Grand Prix-racerij met in totaal 75 verreden Grand Prixs.


Top 25 beste Formule 1 circuits in de geschiedenis

    1. Monza, Italië
    2. Circuit De Monaco, Monaco
    3. Spa-Francorchamps, België
    4. Silverstone, Verenigd Koninkrijk
    5. Nurburgring, Duitsland
    6. Circuit Gilles Villeneuve, Canada
    7. Interlagos, Brazilië
    8. Hockenheimring, Duitsland
    9. Zandvoort, Nederland
    10. Suzuka, Japan
    11. Osterreichring / A1 Ring – Oostenrijk
    12. Imola, Italië
    13. Watkins Glen, Verenigde Staten
    14. Circuit De Catalunya, Spanje
    15. Hungaroring, Hongarije
    16. Kyalami, Zuid-Afrika
    17. Sepang, Malasië
    18. Autodromo Hermanos Rodriguez, Mexico
    19. Brands Hatch, Verenigd Koninkrijk
    20. Albert Park, Australië
    21. Autodromo Juan Y Oscar Galvez, Argentinië
    22. Paul Ricard, Frankrijk
    23. Magny-Cours, Frankrijk
    24. Adelaide Street Circuit, Australië
    25. Estoril, Portugal