Advertentie

Goede anti stress tips (met grappig filmpje…)

Hier volgen 12 goede anti-stress tips, want het wordt weer donkerder ’s morgens en dan worden we ook weer sneller down, negatief en somber. Dat heeft voor een deel te maken met het zonlicht, maar ook met je ‘state of mind’.

Advertentie

Twaalf goede anti stress tips

1. Ga met je lijf aan de slag
Sport en inspanning zijn een goede manier om de stress te lijf te gaan en stress te voorkomen. Reden: bij het sproten komen weer andere hormoontjes bij vrij die het van de stresshormonen winnen.

12 goede anti stress tips
12 goede anti stress tips


2. Herken de stressfactoren
Je weet vast wel waar het vandaan komt: al die stress. Ga er even voor zitten en schrijf de belangrijkste vijf stressfactoren op. Zaken die ook niet echt helpen zijn alcohol en drugs icm met de stress….

3. Neem een break
Doorbreek je dagelijkse patroon en ga iets compleet anders doen. Maak hiervoor ook een planning zodat je iedere dag ‘iets’ doet waar je lol uit haalt. Bijvoorbeeld het lezen van een boek over stress, een wandeling van 30 minuten door het bos of het lezen van deze blog www.dutchmultimedia.nl.

4. Verander je manier denken
Ook in je denken zit een vast patroon. Je denkt van A naar B naar C en dan komen natuurlijk weer die stresshormonen vrij. Als je na gedachte A en B denkt aan een mooi wit strand met een lekker zonnetje krijgen die hormoontjes geen kans.

5. Hou op met ‘moeten’.
Niets moet in ’t leven als je genoeg te eten, te drinken, wat kleren en een dak boven je hoofd hebt. De rest is bijzaak en moet dus allemaal niet. Oftewel, denk is na… Wat is nou echt belangrijk?

6. Eet wat gezonder
We kennen allemaal de schijf van vijf. En die is er niet voor niets. Minder met suikers en schrap de koffie voor een paar dagen. ’s Morgerns een banaantje, een bakje yoghurt met wat muesli. En een glaasje sinaasappelsap en je weet niet wat je meemaakt!

7. Doe ademhalingsoefeningen
Ga rechtop zitten en adem rustig in door je neus en adem uit door je mond. Iedere dag tien minuten en je zult je als ‘herboren’ voelen.

8. Maak een planning en schrap activiteiten
Als je van afspraak naar afspraak holt, of van school, naar sport naar huiswerk, schrap gewoon wat. Maar begin wel bij het begin: maak een lijstje met belangrijke activiteiten, inclusief ontspanning. En deze doe je ook echt iedere dag. Een lijstje helpt ook om jezelf te laten zien wat al gedaan hebt op een dag of in een week.

9. Praat erover, ook met anderen
Ga niet alleen zitten sippen en vertel anderen dat je je niet goed voelt. Vertel die anderen er ook bij wat je er aan gaat doen. Zo oefen je ook het ‘mentale deel’ van je nieuwe aanpak.

De laatste drie goede anti stress tips…

10. Leer ‘nee’ te zeggen
Je hoeft niet alles hier en nu te doen en nee zeggen mag. Als je toch iets voor die ander wil gaan doen, zeg dan dat je dat morgen of volgende week doet. En zorg dat je dit ook weer keurig in die nieuwe planning zet.

11. Denk terug aan je favoriete momenten
Iedereen heet wel eens wat leuks meegemaakt. Ook jouw leven is niet één groot tranendal. Er zijn momenten geweest dat je je wel super voelde! Schrijf ook deze op en beleef dit moment opnieuw door die momenten opnieuw van het begin tot het einde te beleven.

12. Leer opnieuw te ontspannen
Ga lekker in bad liggen, ga naar het zwembad, maak die lekkere maaltijd. Ga iets doen waar je rustig van wordt en wat ontspannend voor je werkt. Maak ook hier weer een lijstje van en plan iedere dag zo’n activiteit.

John Cleese: How to irritate people…

advertentie

Geef een reactie