Twaalf wetenschappelijk onderbouwde stappen naar geluk

Zeven wetenschappelijk onderbouwde stappen naar geluk
Zeven wetenschappelijk onderbouwde stappen naar geluk

Twaalf wetenschappelijk onderbouwde stappen naar geluk

Hoe word je gelukkiger? Deze vraag hebben we  hier ->>> Gelukkig worden doe je zohier ->>> tips om gelukkig te worden: doe iedere dag deze tien dingen en  hier ->>> Gelukkig worden van geld uitgeven, hoe dan? bijvoorbeeld al beantwoord. Lees nu meer hoe de wetenschap er naar kijkt.


Lees hier ->>> meer over geluk op deze website.


Twaalf wetenschappelijk onderbouwde stappen naar geluk


Sonja Lyubomirsky heeft onderzoek gedaan naar de vraag ‘hoe gelukkig te zijn?’. Haar boek How the How of Happiness staat vol adviezen.

Lyubomirsky heeft dit onderzoek gedaan door gelukkige en ongelukkige mensen te vergelijken, en in het boek beschrijft ze de verschillen. Op basis van haar onderzoek en dat van anderen geeft ze een aantal concrete suggesties om jezelf gelukkiger te maken.

1. Je zegeningen tellen

Uit je dankbaarheid uiten wat je hebt (privé – door middel van een dagboek – of aan een naaste) of door het overbrengen van je waardering aan één of meer personen die je nooit echt hebt bedankt.

2. Optimisme cultiveren

Houd een dagboek bij waarin je je het beste voorstelt en schrijft over een mogelijke mooie en zinvolle toekomst voor jezelf en oefen om elke situatie van de zonnige kant te bekijken.

3. Overdenken en sociale vergelijking vermijden

Gebruik strategieën (zoals afleiding) om zo min mogelijk stil te staan bij je problemen en vergelijk jezelf niet met anderen.

4. Doe iets aardigs voor anderen

Doe dingen voor anderen, of het nu vrienden of vreemden zijn, anoniem, spontaan of gepland.

5. Koester relaties

Intensiveer je tijd, energie en aandacht  ‘in het helen, cultiveren, bevestigen en genieten’ van relaties.

6. Meer activiteiten doen waar je echt bij betrokken bent

Verhoog het aantal activiteiten thuis en op je werk waarin je jezelf ‘verliest’, die uitdagend en boeiend zijn.

7. Genieten van de geneugten van het leven

Blijf goed opletten en genieten van de mooie dingen in het leven. Denk er over na, schrijf het op, teken het of te deel het met een ander.

8. Je doelen nastreven

Kies een aantal zinvolle doelen voor jezelf, werk er dagelijks aan en bezie of je vooruitgang boekt. Zo niet: strategie aanpassen!

9. Strategieën ontwikkelen om ermee om te gaan

Oefen in manieren om om te gaan met stress, ontberingen of trauma’s.

10. Leren vergeven

Houd een dagboek bij of een schrijf een brief schrijven waarin je werkt aan de verwerking van woede en wrok jegens anderen die je pijn hebben gedaan of onrecht hebben aangedaan.

11. Religie en spiritualiteit beoefenen

Doe meer samen met anderen aan spiritualiteit.

1. Goed zorgen voor je lichaam

Ga sporten en bewegen, doe aan fysieke activiteiten, ga mediteren, lach en glimlachen.