Advertentie

Twittergedrag verraadt je inkomen

Wil je weten wat iemand verdient? Dan moet je gewoon even zijn of haar tweetjes ‘doorlezen’. Computerwetenschappers en linguïsten, een mooi woord voor taalwetenschappers, hebben de uitlatingen van 5.000 twitteraars geanalyseerd en vonden dat er een relatie is tussen het inkomen van de uitlatingen in maximaal 140 tekens.

Advertentie

Twittergedrag verraadt je inkomen
Twittergedrag verraadt je inkomen

Twittergedrag verraadt je inkomen

Daniel Preoţiuc-Pietro, een post-doc aan de Penn’s Positive Psychology Center, Svitlana Volkova van de Johns Hopkins University, Vasileios Lampos en Nikolaos Aletras van de University College London en Yoram Bachrach van Microsoft Research sloegen de handen in een om al dat getwitter eens goed onder de loep te nemen. De dame en heren classificeerden ruim 10 miljoen tweets.

Natuurlijk wisten we al dat taalgebruik een prima indicator kan zijn voor je leeftijd en je geslacht. Vanuit deze gedachte is het gelukt om de betreffende tweets met uitlatingen van een persoon, te koppelen aan negen oplopende, in Groot-Brittannië al veel langer bestaande, categorieën van betaalde arbeid. Ze trokken de tweets van de 5.000 twitteraars door een ingewikkeld ‘statistisch taal algoritme’ zodat ze terecht kwamen één van de eerder genoemde betaalde categorieën.

Opmerkelijk in de uitkomst en na de classificatie is bijvoorbeeld dat de mensen die meer verdienden meer uiting geven aan hun gevoelens van angst en boosheid. En zo gooien de lagere inkomensgroepen er regelmatig een scheldwoord tussen door. Hogere inkomensgroepen twitteren meer over politiek, bedrijven en non-profit organisaties.

Het grootste verschil tussen de arme en rijke twitteraars is dat de minder verdienende categorie Twitter gebruikt om onderling een boom op te zetten, terwijl de de beter gesitueerden Twitter gebruiken om ‘nieuws’ te delen en meer professioneel dan persoonlijk de wereld in te sturen.

En ja hoor, dit onderzoek heeft natuurlijk weer meer onderzoek nodig, waar hebben we dit meer gehoord?! De universiteit van Pennsylvania omschrijft dit als volgt: “Such findings will act as a baseline for future work, some of which will investigate how perceptions about user income align with reality.”

Daniel Preoţiuc-Pietro, Svitlana Volkova, Vasileios Lampos, Yoram Bachrach, Nikolaos Aletras, ‘Studying User Income through Language, Behaviour and Affect in Social Media’, Plos One, 2 september 2015

advertentie

Laat een reactie achter

Geef hier je reactie!
Naam hier