Vier types Facebook gebruikers, tot welke categorie behoor jij?

0
1069
Grootste overnames door Facebook - De top 10 zover...
Grootste overnames door Facebook - De top 10 zover...

Vier typen Facebook gebruikers, tot welke categorie behoor jij?

Waarom gebruik je Facebook eigenlijk? Ben jij de socializer, de dorpsomroeper, de dikke ikke of de gluurder? Weet wel, dagelijks bekijken bijna 1,3 mijard mensen even hun tijdlijn op Facebook en maandelijks zijn het er wel twee miljard. Wat voor type Facebook gebruiker ben jij? Lees het antwoord op deze intrigerende vraag van de Brigham Young University.

Vier types Facebook gebruikers
Vier types Facebook gebruikers

Vier typen Facebook gebruikers, tot welke categorie behoor jij?


De onderzoekers van de Brigham Young University gingen aan de slag met 48 redenen waarom die twee miljard mensen Facebook zouden kunnen gebruiken. Aan de geïnterviewden werd gevraagd om de de redenen te rangschikken op basis van welke zij het meest bij zich vonden passen.


‘De socializer’

Zij zien Facebook als een verlengstuk van het normale sociale leven. Hij of zij plaatst met enige regelmaat updates en reageert ook op de posts van anderen. Tom Robinso, onderzoeker: “They use it as an extension of their real life, with their family and real-life friends,”


‘De dorpsomroeper’

Hij of zij blijft maar (pseudo-)interessant nieuws posten. Inbraakje hier, dierenmishandelingtje daar, ze blijven het internet maar vullen met nieuws. Soms nog aangevuld met een (ongefundeerd) meninkje. Robinson: “They’re pushing out information.”


‘De dikke ikke’

Het enige waar het hen om te doen is met de posts is aandacht. Aandacht en likes, dat is hun leven. Een citaat van één van de deelnemers: “The more ‘like’ notification alarms I receive, the more I feel approved by my peers.”


‘De gluurder’

Hij of zij meldt niet of nauwelijks iets of Facebook, maar scant de profielen van van andere Facebook-gebruikers. Lekker gluren bij de buren luidt hun devies. Co-auteur Clark Callahan: “They want to see what other people are doing. It’s the social-media equivalent of people watching.”



Bron en meer informatie: Andrea Christensen, Relationship builder, selfie, town crier or window shopper: What kind of Facebook user are you?, 5 juli 2017

Geef een reactie