Vis eten voorkomt depressies

0
1524
Vis eten voorkomt depressies
Vis eten voorkomt depressies

Vis eten voorkomt depressies

Haal de vissenkom maar leeg, bak ze vanavond maar op en je zult gelijk een stuk vrolijker tegen het leven aankijken. Is het nu zo simpel? Nee, helaas, maar het scheelt echt. Hoe meer vis je eet, hoe beter je je voelt. Mensen die het meeste vis eten, hebben 17% minder kans op depressies, dan de mensen die het minste vis aten, zo bleek uit een onderzoek.

(PS: Wees zo vriendelijk onze artikelen te delen, bijvoorbeeld op Facebook. Daar worden wij en andere mensen waarschijnlijk ook blij van!)

Vis eten voorkomt depressies
Vis eten voorkomt depressies

Vis eten voorkomt depressies

De link tussen voedsel en depressies is nog wel wat controversieel, maar het bewijs lijkt zich nu toch te gaan opstapelen. Vorig jaar lieten wetenschappers in een artikel in “The american journal of cinical nutrition” al bewijs zien dat gezonde voeding de kans op een depressie verkleinde. Een andere studie over fruit en groente toonde dezelfde resultaten.

In het nieuwe onderzoek, gepubliceerd in de Journal of Epidemiology & Community Health, vond men positieve effecten van vis op ons leven. De onderzoekers namen 26 wetenschappelijke artikelen tussen 2001 en 2014 onder de loep. Ieder artikel ging in op de relatie tussen vis en depressies. Bij elkaar opgeteld kwam men zo aan meer dan 150.000 deelnemers aan de verschillende onderzoeken. Hieruit bleek dat mensen die het meeste vis aten 17% minder kans hebben op depressies hebben.

Een mooie uitkomst, maar de biologische reden is nog niet gevonden, maar was ook niet het onderwerp van het onderzoek. Bewust gezond eten kan, met vis als onderdeel, misschien ook al een deel kunnen verklaren. Een andere oorzaak zou kunnen liggen in de stof omega-3 in het zwemmende spul. Dit zou een positieve invloed kunnen hebben op je serotine- en dopaminespiegel.

Onze expert, niet betrokken bij het onderzoek, Dr. Majid Fotuhi, baas van het NeuroGrow Brain Fitness Center in Virginia en onderzoeker bij de Johns Hopkins Medicine zegt dat omega-3 een andere positieve bijdrage heeft: “I think the reason they’re helping with mood and depression has to do with increasing blood flow.” Wij zijn naar de markt kibbeling halen!”

Geef een reactie