Waarom hardlopen zo goed voor je is – Tien redenen

Waarom hardlopen zo goed voor je is - Tien redenen
Waarom hardlopen zo goed voor je is

Waarom hardlopen zo goed voor je is

Ja, ook wij kunnen er niet omheen: hardlopen is hartstikke gezond! Lees meer…


Lees hier ->>> meer over sport op deze website.


Waarom hardlopen zo goed voor je is

Bron: www.runnersworld.com


1. Je leeft langer door hardlopen

Vele onderzoeken hebben de levensverlengende voordelen van lichaamsbeweging aangetoond.

In een onderzoek onder 55.000 mensen ontdekten onderzoekers van de Iowa State University bijvoorbeeld dat drie keer per week hardlopen, gemiddeld slechts 17 minuten per keer, het risico op een fatale hartaanval of beroerte met 55% verminderde.


Zie hier de top 15 leukste steden in Europa om in te hardlopen 2022.


2. Het risico op kanker vermindert als je regelmatig hardloopt

Hardlopen geneest kanker niet, maar er is veel bewijs om aan te tonen dat het helpt om het te voorkomen.

Een overzicht van 170 onderzoeken in de Journal Of Nutrition toonde aan dat regelmatige lichaamsbeweging samenhang heeft is met een lager risico op het ontwikkelen van bepaalde vormen van kanker.

Dit zijn onder andere darmkanker (risico verminderd met 40% tot 70%), borstkanker (30% tot 40%) en longkanker (30% tot 40%).


3. Hardlopen scherpt de geest

Onderzoek in de Psychonomic Bulletin And Review zei dat het bewijs ‘onbetwistbaar’ is dat regelmatige lichaamsbeweging helpt leeftijdsgerelateerde mentale achteruitgang te beteugelen.

Een studie in de Journal Of Alzheimer’s Disease wees uit dat als je 20 kilometer per week hardloopt, het risico om te overlijden aan de ziekte van Alzheimer met 40% afneemt. Dit in vergelijking met de niet-hardlopers.


Zie: slechts 10 minuten hardlopen kan hersenactiviteit stimuleren!


4. Hardlopen is goed voor je gewrichten

Hardlopen zal je knieën niet beschadigen! Het kan ze zelfs versterken, samen met andere gewrichten. Onderzoek van de Stanford University in Californië wees uit dat recreatieve hardlopers minder slijtage aan hun gewrichten vertoonden.

Bovendien ontdekte onderzoek in het tijdschrift Osteoporose International dat oudere hardlopers een hogere botmineraaldichtheid hadden dan zwemmers van dezelfde leeftijd.


6. Hardlopen is niet duur

Voor de basis heb je alleen een paar degelijke sneakers en een comfortabele outfit nodig die dat niet schuurt


7. Door hardlopen creëer je tijd voor jezelf

Hardlopen is een geweldige manier om jezelf toestemming te geven om iets alleen voor jou te doen. Je kunt naar muziek luisteren, een audioboek of je favoriete podcast inhalen. Of je laat je telefoon thuis en kijk je kijkt wat om je heen.


Zie hier de top 10 gewoonten van de rijkste mensen ter wereld.


8. Van de natuur genieten door te hardlopen

Hardlopen is de perfecte reden om naar buiten te gaan en te genieten van de therapeutische voordelen van de natuur. Of het nu een afgelegen pad is of gewoon je plaatselijke park. Een studie gepubliceerd in Environmental Science And Technology toonde de voordelen van buitenshuis trainen. Je hebt meer energie en minder depressieve gevoelens en je bent meer geneigd om je training te herhalen.


Zie hier de top 10 best verkochte sneakers 2021.


9. Hardlopen geeft je een gevoel controle

Je kiest zelf waar, wanneer en hoe snel. Je kunt solo of met anderen hardlopen, loop twee of drie keer per week of doe mee aan wedstrijden en bouw zelfs op tot een marathon.

Ook kun je een snelle 15 minuten durende run doen of een uur of langer doorlopen. Het is allemaal aan jouw.


Zie hier de top 10 snelste marathonlopers aller tijden.


10. Al dat hardlopen kan je gelukkiger maken

Een studie van de Glasgow Caledonian University ondervroeg meer dan 8.000 hardlopers naar hun gezondheid en welzijn. Gemiddeld scoorden ze 4,4 van de zes op de Oxford Happiness Questionnaire. Dit is ruim boven het gemiddelde van vier voor de gehele bevolking.


Wat blijkt: de hersenen van marathonloper werken beter!