Wat is van invloed op je geheugen en je brein? Deze 12 onverwachte zaken!

Je geheugen, je brein, wees er nou een beetje zuinig op. Zie hier 12 soms onverwachte en bijzondere zaken die van invloed kunnen zijn. Lees meer…

Wat is van invloed op je geheugen en je brein?
Wat is van invloed op je geheugen en je brein?

Wat is van invloed op je geheugen en je brein? Deze 12 onverwachte zaken!


1. Problemen met je schildklier

Hoewel de schildklier geen specifieke rol in de hersenen heeft, is geheugenverlies wel iets dat iemand opmerkt als de schildklier niet meer functioneert.


2. Medicijnen

Kunnen nare bijwerkingen hebben zoals geheugenverlies.


3. Roken

Dat heeft Dr. Towfigh gevonden in zijn artikel Impact of smoking on cognitive decline in early old age: the Whitehall II cohort study in de the Archives of General Psychiatry.


4. Hete luchtstromen

Het is alsof je hersenen dan even in de mist geraken.


5. Vet eten

Dat bleek bij de muisjes. Je krijgt last van diabetes, hypertensie en hart-en vaatziekten, die allemaal schade aan onze hersenen kunnen toebrengen.


6. Stress

Chronische stress kan ook zeer schadelijk zijn. Door de regelmatige blootstelling aan verhoogde glucocorticoïden (een hormoon vrijgegeven door de bijnier) kunnen onze hersencelreceptoren verminderen, waardoor de hersencellen minder kunnen snel reageren op neurochemische signalen. Je breintje wordt slomer.


7. Angst en depressies

Zet de gehele boel flink op zijn kop, zie stress.


8. Bacteriën

Volgens een onderzoek uit 2013 studie in het blad Neurolgy bleek dat mensen die vaker waren blootgesteld waren aan veel bacteriën, zoals een vorm van herpes, in hun leven meer kans hebben om geheugenproblemen te hebben dan anderen.


9. Gebrek aan slaap

Is altijd als slecht, maar verbetert je hersenprestatie zeker niet.


10. Vitamine B12 tekort

Naast vermoeidheid, verlies van eetlust, obstipatie en gewichtsverlies, kan een B12-deficiëntie ook leiden tot geheugenproblemen.


11. Groene thee in positieve zin!

Diverse verbindingen in de groen thee, zoals EGCG en L-theanine, verhogen neurogenese (groei van nieuwe hersencellen) in de hippocampus, het deel van de hersenen dat gebruikt wordt voor het korte termijn geheugen en het leren van nieuwe dingen.


12. Sporten

Fysieke inspanning verbetert je stemming en je slaapt beter en daarmee wordt cognitie en geheugen ook weer positief beïnvloed.


Meer weten over intelligentie en geheugen? Lees meer artikelen hier->>> op deze website.

Laat een reactie achter

Geef hier je reactie!
Naam hier