Wat kun je doen tegen nachtmerries? De oorzaken en behandeling

Wat kun je doen tegen nachtmerries?
Wat kun je doen tegen nachtmerries?

Wat kun je doen tegen nachtmerries?

Bijna iedereen wordt wel eens angstig en zwetend wakker. Vaak ben je opgelucht dat het maar een slechte droom was. Het is iets van alle leeftijden, maar als het chronisch wordt, is het tijd om stappen te ondernemen. lees meer…


Lees hier ->>> meer over slapen en gezondheid op deze website.


Wat kun je doen tegen nachtmerries?

Een nachtmerrie is een onaangename droom met een bijzondere intensiteit en met een inhoud. Zo’n droom roept sterke emotionele reacties op, meestal angst, maar ook wanhoop, bezorgdheid en verdriet. Nachtmerries treden gewoonlijk tijdens de remslaap op en kan van fysieke bewegingen vergezeld gaan.

Het kenmerk voor een nachtmerrie is dat je je heel angstig, onrustig, machteloos en hulpeloos voelt. Je lijkt altijd wakker te worden op het meest angstaanjagende moment.

Een veel voorkomende nachtmerrie is een achtervolgingsscène waarbij ze je bijna te pakken hebben. Andere bekende nachtmerries zijn het overlijden van een naaste, verdrinken, vallen of iemand vermoorden.


Paniekaanval vs nachtmerrie

Een nachtmerrie is niet hetzelfde als een nachtelijke paniekaanval. Bij een paniekaanval word je schreeuwend wakker en het verschil is dat je je niets kan herinneren. Dit komt omdat zo’n paniekaanval plaatsvindt tijdens je diepe slaap of Slow Wave Sleep (SWS).

Tijdens deze diepste fase van de slaap, kun je ook moeilijk wakker worden en als dat al gebeurd, kun je je niets meer herinneren.


Nachtmerrie als slaapstoornis

Gemiddeld hebben we zo’n twee à drie keer per jaar een nachtmerrie. Het verstoort je slaap en kan ervoor zorgen dat je je overdag moe voelt. Pas als een nachtmerrie meerdere keren per week of bij sommige mensen dagelijks voorkomt, is er ook sprake van een slaapstoornis. Gevolg is dat je je bijna altijd vermoeid voelt en vaak ook angst of stress hebt om te gaan slapen.

Die chronische slapeloosheid, gecombineerd met nachtmerries zorgen, voor flinke fysieke en psychisch ongemakken. Zo hebben mensen die last hebben van een depressie vaker last van zware nachtmerries.


Oorzaken van nachtmerries

Ben je op zoek naar de betekenis van je nachtmerrie? Dan moeten we zoeken naar de oorzaak. Dat wat je overdag meemaakt, verwerk je ’s nachts. Een nachtmerrie is dus een manier om ervaringen te verwerken. Als je veel stress hebt of iets heel ergs hebt meegemaakt, dan vertaalt zich dat ’s nachts in nachtmerries.

Dat is ook de reden waarom kinderen meer nachtmerries hebben dan volwassenen. Zij krijgen in korte tijd veel nieuwe indrukken te verwerken.

…door stress en angst

Je hebt vaker last van nachtmerries in een periode met veel stress. Werk, school, faalangst en onzekerheid kunnen dan zorgen voor nachtmerries.

…door een trauma

Een ingrijpende gebeurtenis of trauma kan ook zorgen voor nachtmerries. Dit noemen we dan Posttraumatische Stress-stoornis (PTSS). Het keer op keer herbeleven van deze ervaring maakt de nachtmerrie extra heftig en intens.

…door medicijnen of alcohol

Antidepressiva, ziekte of koorts kunnen nachtmerries als bijwerking hebben. Ook het overmatig drugs- en alcoholgebruik leiden vaak tot een door nachtmerries verstoorde slaap.

…door slaaptekort

Nachtmerries kunnen leiden tot slaapproblemen, maar ook het omgekeerde is waar. Slecht slapen leidt ook tot slechte dromen.

…door zwangerschap

Uit onderzoek weten we dat zwangere vrouwen meer nachtmerries hebben dan niet-zwangere dames. Dit heeft vermoedelijk iets te maken met de veranderende hormoonbalans en de angst dat het kind iets mankeert.


Wat te doen tegen nachtmerries?

Om nachtmerries te stoppen of te verminderen, is het logisch om als eerste te kijken naar de zaken die je zelf in de hand hebt. Als je zwanger bent mag je er vanuit gaan dat dit van tijdelijke aard is. Bij drugs- en alcoholgebruik zijn ook de stappen logisch.

In alle gevallen is het goed om nare dromen te delen met anderen. Het vertellen over de nachtmerrie zal in vele gevallen opluchten. Ook als kinderen een nachtmerrie gehad hebben, is het goed om er met hen over te praten.

Wat ook kan helpen is om je nachtmerrie te herschrijven. Overdag denk je na over je nachtmerrie en je bedenkt er een mooi en vrolijk einde aan. Iets wat ook helpt is voordat je gaat slapen in je bed ontspanningsoefeningen te doen. Zie hier ->>> de tips voor een prettige nachtrust of hier ->>> over superslapen op deze website.

Als de nachtmerries de spuigaten uitlopen, ligt er misschien een psychisch probleem aan de basis. Meld je dan bij de huisarts of een therapeut.