Wat verdient een fabrikant aan een auto?

0
1460
Wat verdient een fabrikant aan een auto
Wat verdient een fabrikant aan een auto?

Wat verdient een fabrikant aan een auto?

Koop je weer een nieuw karretje, maar hoeveel wordt er eigen aan verdiend? De makers doen het natuurlijk niet allemaal voor niets. Hier, op de website van autozeitung.de hebben we gevonden wat het bijvoorbeeld Volkswagen oplevert om weer een nieuwe auto op de wereld te zetten. Dat lijkt ons overigens niet eens zo veel. Dat gaat om net iets meer dan 800 euro, maar ze verkopen er natuurlijk wel weer heel erg veel. Dat waren er wereldwijd bijna 10 miljoen in 2015. En 800 maal 10 miljoen is ook weer heel erg veel toch? Verder nog zeven andere merken.

Wat verdient een fabrikant aan een auto
Wat verdient een fabrikant aan een auto?

Wat verdient een fabrikant aan een auto?

Het beste blijkt dat je een Ferrari in elkaar kan zetten. De kopers zijn bereid om bijna 20% direct door te geven aan de autofabrikant. In Nederland werder=n er in 2015 maar 30 Ferrari’s verkocht. Van de eerder genoemde Volkswagen gingen er dan al weer ruim 55.000 over de toonbank.

Wat doen we met die winst?

Dat geld wat we overhouden aan een auto geven we door aan de aandeelhouders, we betalen er enorme boetes mee en natuurlijk investeren we weer in nieuwe modellen. De omzet van Volkswagen was zo’n 210 miljard euro in 2015. In dat jaar zette Volkswagen wel even een slordig 16 miljard euro opzij om terugroepacties en vergoedingen te betalen. Daardoor doken ze voor 1,1, miljard in de min. Peanuts, eigenlijk, omdat ook in 2016 al weer flink in de plus geraken en in 2014 en de jaren daarvoor vele miljarden aan winst mochten bijschrijven.

Wat verdient een fabrikant aan een auto?

Bedrag Percentage Merk
Volkswagen 4.5 % € 801
Toyota 8 % € 1.602
Ford 8.7 % € 1.652
Mercedes 7.9 % € 3.192
Audi 8.8 % € 3.357
BMW 9.5 % € 3.389
Porsche 16.7 % € 15.641
Ferrari 18 % € 56.000

Hoe zat het ook weer met het Volksagen Software Schandaal?

Bron: Nu.nl

Uit een op 18 september 2015 gepubliceerd onderzoek van het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) en de California Air Resources Board (CARB) blijkt dat Volkswagen, ’s werelds op één na grootste autobouwer, de strenge milieueisen met zijn dieselmotoren ontloopt.

De motoren zijn uitgerust met software die ervoor zorgt dat de uitstoot minder schadelijk is tijdens een controle in de garage dan tijdens normaal gebruik buiten op de weg. Volkswagen heeft het gebruik van die software inmiddels toegegeven.

Dat werkt als volgt: als een auto wordt getest, staat het voertuig op een rollerbank in de garage. De wielen draaien dan wel, maar de auto blijft stilstaan. Daarnaast wordt het stuur niet gebruikt en de gps maakt slecht of geen contact met de satelliet omdat de auto binnen staat.

Als dit allemaal op hetzelfde moment gebeurt, ‘weet’ de software dat de auto wordt getest en worden er minder schadelijke stoffen uitgestoten dan in een normale situatie.

Het gaat om stikstofoxiden (NOx). NOx-uitstoot veroorzaakt smog en ozon en is daarom schadelijk voor het milieu en de gezondheid. Volgens het EPA-onderzoek stoten de dieselmotoren tot veertig keer de toegestane hoeveelheid NOx uit.

Geef een reactie