Advertentie

Welke Nederlandse merken hebben het beste imago?
Motivaction en Hope & Glory brachten voor de zesde maal de Maatschappelijk Imago Monitor uit. De dames en heren van dit onderzoeksbureau en marketingbureau vonden dat Friesland Campina opnieuw het bedrijf is met beste maatschappelijke imago onder consumenten. Naast de melkproducten Campina, zijn zij onder andere eigenaar van Fristi, Dubbel Friss, CoolBest en Appelsientje. Onderaan, op plaats 29 en 30, vinden Air France-KLM en Shell.

Welke Nederlandse merken hebben het beste imago in 2015?
Welke Nederlandse merken hebben het beste imago in 2015?

Advertentie

Veel Nederlanders wantrouwen goede bedoelingen van onze bedrijven. Eind 2009 was dat 31% en dat is nu opgeklommen tot bijna 50%. Deze zgn. goede bedoelingen van de bedrijven worden door door ons uitgelegd om de verkoop te verhogen of het draait enkel en alleen om verbetering van het imago. De meeste Nederlanders geloven niet dat het deze bedrijven zich echt interesseren voor mens, maatschappij en milieu. Wij consumenten zelf willen ook best wel een duurzame bijdrage leveren. Bijna 80% van alle Nederlanders heeft zich voorgenomen om vaker producten te kopen die minder schadelijk zijn voor mens, maatschappij en milieu.

Enkele bijzonderheden uit de lijst Nederlandse merken hebben het beste imago in 2015:

  • Het imago van de Rabobank, ABN AMRO en ING is weer iets verbeterd, terwijl de ASR en SNS Reaal daalden.
  • Een aardig detail is wel dat Hope & Glory ook Shell tot hun klantenkring mag rekenen. Werk aan de winkel dachten wij zo.
  • De grootgrutters Albert Heijn en Jumbo doen het prima, met respectievelijk plaats vijf en drie.
  • Hier en daar lijkt het wel een beetje appels met peren vergelijken, volgens ons weet misschien niet eens iedereen wel product of dienst er aan welk merk hangt.
  • Zie ook het de verschillen met het onderzoek beschreven in het artikel Wat zijn de Nederlandse bedrijven met de beste reputatie? uitgevoerd door het Reputation Institute ter vergelijking.

Imago volgens Wikipedia:

Het begrip imago duidt in marketing, psychologie en communicatie op de beeldvorming die een persoon of organisatie oproept; vooral als dat als totaalbeeld een brede weerslag krijgt bij het publiek, bij een doelgroep of bij relaties. “”Imago”” is Latijn voor “”beeld””; tegenwoordig wordt ook vaak het Engelse image gebruikt.

Welke Nederlandse merken hebben het beste imago?

2015 2014
1 Friesland Campina 6.43 6.51
2 Philips 6.27 6.36
3 Jumbo 6.22 6.31
4 Rabobank 6.13 6.07
5 Ahold 6.08 5.76
6 Menzis 5.98 6.14
7 KPN 5.95 5.72
8 ASML 5.94 nb**
9 VGZ 5.90 5.93
10 CZ 5.89 6.00
11 Eneco 5.86 5.96
12 Achmea 5.85 5.87
13 Heineken 5.83 5.7
14 ASR 5.80 5.77
15 ING 5.73 5.88
16 Wolters Kluwer 5.72 5.8
17 AEGON 5.65 5.83
18 PostNL 5.64 5.75
19 Randstad 5.62 5.76
20 BAM 5.56 5.32
21 NS 5.55 5.84
22 Unilever 5.55 5.77
23 SNS Reaal 5.52 5.15
24 Delta Lloyd 5.45 5.62
25 ABN AMRO 5.44 5.63
26 TNT 5.40 5.75
27 AkzoNobel 5.3 5.49
28 DSM 5.29 5.27
29 Air France-KLM 5.20 5.33
30 Shell 4.49 4.71
advertentie

Geef een reactie