, , ,

Top 10 grootste adverteerders in Nederland 2023

Grootste adverteerders in Nederland 2023

Na vele jaren in de ‘grote drie’ te hebben gestaan, namelijk Albert Heijn, A.S. Watson (met onder andere Kruidvat) en Unilever, voert Procter & Gamble (P&G) nu de Top-100 Adverteerders van 2023 aan. Dit werd deze week gepubliceerd in het MarketingTribune-magazine in samenwerking met Nielsen.


Lees hier →  meer over economie op deze website.


Top 10 grootste adverteerders in Nederland 2023

Bron: www.marketingtribune.nl


10. KPN – 66,9 miljoen euro

KPN levert een breed scala aan telecommunicatie- en ICT-diensten, inclusief vaste en mobiele telefonie, internet en televisie voor consumenten. Voor zakelijke klanten biedt KPN uitgebreide telecommunicatie- en ICT-oplossingen. Daarnaast voorziet KPN wereldwijd andere operators van wholesale-netwerkdiensten.


9. Jumbo Supermarkten – 79,1 miljoen euro

Jumbo is een Nederlandse supermarktketen die behoort tot de Koninklijke Jumbo Food Groep. Met een marktaandeel van 21% is Jumbo de op één na grootste supermarktketen in Nederland, na Albert Heijn. In het jaar 2020 werkten ongeveer 85.000 mensen bij Jumbo.


8. BOL.com – 86,6 miljoen euro

Bol is een webwinkel die in 1999 werd opgericht in Nederland en België, onder het Duitse mediaconcern Bertelsmann AG. Het hoofdkantoor is gevestigd in Utrecht.

In 2021 telde Bol meer dan 1.800 werknemers en bood het assortiment meer dan 41 miljoen artikelen aan. In 2012 is Bol overgenomen door Ahold.


Zie hier het sterkste merk van Nederland 2016 is Bol.com (de top 10)


7. ODIDO – 103,5 miljoen euro

Odido Netherlands B.V., voorheen bekend als T-Mobile Nederland, is een Nederlands telecombedrijf dat een scala aan diensten aanbiedt, waaronder mobiele telefonie, vast internet en televisie, zowel voor consumenten als voor de zakelijke markt.

Het is de grootste aanbieder van mobiele telefonie in Nederland.


6. Nederlandse Loterij Organisatie – 105,2 miljoen euro

Nederlandse Loterij B.V., met zijn hoofdkantoor gevestigd in Rijswijk, fungeert als moedervennootschap voor Staatsloterij B.V., Lotto B.V. en Nederlandse Loterij Organisatie B.V.

Het bedrijf organiseert diverse kansspelen in Nederland, waaronder loterijen en de voetbaltoto. Het heeft zijn oorsprong in overheidsbedrijven die al eeuwenlang verantwoordelijk zijn voor het reguleren van kansspelen in Nederland.

Na de privatisering in 1992 tot Nederlandse Loterij, markeerde de fusie met Stichting de Nationale Sporttotalisator (SNS) in 2000 een belangrijke ontwikkeling.


5. Lidl Nederland – 116,5 miljoen euro

Lidl is een Duitse supermarktketen die zich specialiseert in het discountsegment. De keten heeft zijn oorsprong in Duitsland maar is nu actief in een groot aantal Europese landen, met meer dan 11.000 winkels verspreid over meer dan 23 landen.

Alle winkels behoren tot Lidl Stiftung & Co. KG, een Duitse commanditaire vennootschap die eigendom is van het holdingbedrijf Schwarz Gruppe, dat ook de hypermarktketen Kaufland omvat.


Zie hier de Top 10 meest duurzame bedrijven in Europa 2023.


4. Unilever Nederland – 128,7 miljoen euro

Dit zijn voorbeelden van producten van Unilever:

  • Beauty & Wellbeing omvat producten voor persoonlijke verzorging zoals deodorant en shampoo, met bekende merken zoals Andrélon, Axe, Dove, Vaseline en Unilever Prestige (zoals Dermaligica, Murad, Living Proof). Dit segment heeft een aandeel van ongeveer 40% in de totale omzet en draagt het meest bij aan het bedrijfsresultaat.
  • Personal Care richt zich op merken zoals Axe, Dove, Lifebuoy, Zendium, Prodent, Elida Beauty (met Badedas, Brut, Brylcreem, Zwitsal, Impulse, Bed Head by TIGI, enz.)
  • Nutrition omvat voedingsmiddelen en dranken, waaronder maaltijden en dressings, met bekende merken zoals Conimex, Hellmann’s, Knorr, Unox, Calve, Lipton ijsthee, Graze en De Vegetarische Slager.
  • Ice Cream omvat bekende ijsmerken zoals Ola, Magnum, Hertog, Carte D’or en Ben & Jerry’s.
  • Home Care biedt schoonmaakartikelen voor huishoudelijk gebruik, met merken als Cif, Omo, Neutral, Bio-Tex, Glorix, Persil en Sunlight. Dit is het kleinste segment van de drie en draagt bij aan ongeveer 20% van de omzet.

3. A.S. Watson Europe Health & Beauty – 130 miljoen euro

A.S Watson Benelux is marktleider in health & beauty met de winkelformules Kruidvat, Trekpleister, Prijsmepper, ICI PARIS XL en Pour Vous. Deze winkels zijn te vinden in Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk.


Zie hier: de Top 20 bedrijven die het meest uitgaven aan reclame 2021.


2. Albert Heijn – 135,9 miljoen euro

Albert Heijn is de grootste supermarktketen in Nederland, met een marktaandeel van 37% in 2022. Het bedrijf werd opgericht in 1887 en is sindsdien uitgegroeid tot een van de grootste ondernemingen in Nederland, met ook vestigingen in België.


1. Procter & Gamble Nederland – 136,3 miljoen euro

Bekende P&G-merken zijn Old Spice, Ivory, Dreft, Max Factor, Bold, Daz, Flash, Hugo Boss, Zest, Fairy, Safeguard, Lacoste, Dash en Febreze.

Website: www.nl-nl.pg.com


Procter & Gamble – Top 10 grootste adverteerders in Nederland 2023


Top 10 grootste adverteerders in Nederland 2023

  1. Procter & Gamble Nederland – 136,3 miljoen euro
  2. Albert Heijn – 135,9 miljoen euro
  3. A.S. Watson Europe Health & Beauty – 130 miljoen euro
  4. Unilever Nederland – 128,7 miljoen euro
  5. Lidl Nederland – 116,5 miljoen euro
  6. Nederlandse Loterij Organisatie – 105,2 miljoen euro
  7. ODIDO – 103,5 miljoen euro
  8. BOL.com – 86,6 miljoen euro
  9. Jumbo Supermarkten – 79,1 miljoen euro
  10. KPN – 66,9 miljoen euro