Top 10 mooiste Norton motoren aller tijden
Mooiste Norton motoren aller tijden
Wat zijn de beste en meest iconische Norton-motorfietsen ooit? En er zijn er genoeg om uit te kiezen. Met het iconische merk dat oorspronkelijk is opgericht door James Landsdowne ‘Pa’ Norton in Birmingham, ver terug in 1898.
Hij maakt in 1902 zijn eerste motorfiets en er in de jaren sindsdien, die vaak tumultueus waren, vele iconische Nortons geproduceerd.
Van de eerste eencilinders tot de baanbrekende Featherbed- en Isolastic-tweecilinders uit de jaren ’60, en van de dominante Manx-racer tot de recordbrekende White Charger, tot aan de huidige 961 en V4SV, er zijn altijd briljante Nortons. Lees meer…
Lees hier → meer over motoren op deze website.
Top 10 mooiste Norton motoren aller tijden
Website: www.nortonmotorcycles.com
10. Norton ES2 – 1927-1964
Hoewel vrijwel alle motorfietsen tussen de oorlogen werden aangedreven door eencilindermotoren, veranderde de Triumph Speed Twin van 1938 dat allemaal. Na de oorlog was een paralleltwin de motor om te hebben.
Dat wil niet zeggen dat eencilindermotoren werden afgedankt. Merken als BSA en Norton bleven eencilinders met grote cilinderinhoud produceren tot ver in de jaren ’60. De Norton ES2 werd voor het eerst geproduceerd in 1927, met een 490cc, bovenliggende klepmotor.
De productie duurde tot 1964, altijd met dezelfde motor, maar het frame veranderde van een starre achterkant naar plunjer-achtervering, naar swingarm-ophanging, tot het uitstekende Featherbed-frame in zowel wideline- als slimline-vormen. Nooit het meest opwindende model, maar een steunpilaar van de Norton-verkopen gedurende vele jaren.
Zie hier de Top 50 mooiste motoren aller tijden.
9. Norton Manx – 1950-1962
De archetypische Grand Prix-racemotor was dominant tot de komst van de meer-cilindrische Italiaanse racemotoren in de midden tot late jaren ’50. De naam Manx werd voor het eerst toegepast op een raceversie van het 1936 International-model, de Manx Grand Prix.
Na de Tweede Wereldoorlog werd het Manx-racemodel voortgezet, maar het was de invoering van het Featherbed-frame in 1950 dat het definitieve Norton Manx-model voortbracht, beschikbaar in zowel 350cc- als 500cc-versies.
De productie eindigde in 1962, maar Norton Manx-motoren waren nog vele jaren actief in de Grand Prix-racerij in handen van privéteams. Ontelbare aspirant-coureurs, waaronder velen die het tot de top van hun beroep brachten, begonnen hun racecarrière op Manx Nortons.
8. Norton Dominator 88 – 1952-1966
Nortons eerste paralleltwinmotor bracht Norton op gelijke hoogte met grote rivaal Triumph. Hoewel de verschillende Norton-modellen niet de aantrekkelijke lijnen hadden van de equivalenten van Triumph, waren ze vanaf 1952 zeker veel beter hanteerbare motorfietsen, dankzij het Featherbed-frame.
De Dominator 88 was de eerste Norton-wegmotor met een 497cc-motor. Norton was een veel kleinere fabrikant dan Triumph of BSA en kon niet concurreren op schaalvoordelen, waardoor zijn motorfietsen vaak veel duurder waren.
Bovendien investeerde de fabriek enorme bedragen in racen, in vergelijking met Triumph. Edward Turner van Triumph weigerde hetzelfde te doen. Dit met het argument dat racemotoren niets gemeen hadden met productiemodellen.
7. Norton Atlas – 1962-1968
Terwijl rivalen zoals Triumph, BSA, Ariel en Matchless bezig waren hun paralleltwinmotoren van 500cc naar 650cc te vergroten, ging Norton nog een stap verder met het 750cc Atlas-model.
In wezen was dit de 500cc Dominator-motor die eerst was gegroeid tot 600cc, daarna 650cc en nu tot 750cc. Het was de vibratie van deze motor die zou leiden tot de rubberen montageoplossing voor de latere Commando-modellen.
Maar ondanks de vibratie was het een krachtige motor, die 55 pk produceerde, en het slanke Featherbed-frame en de Roadholder-voorvork gaven hem uitstekende rijeigenschappen. Ook al kon Norton nog steeds niet tippen aan Triumph qua uiterlijk.
Zie hier de Top 10 best verkochte motormerken ter wereld 2023.
6. Norton Commando 750 – 1967-1977
Afgezien van de motorfietsen, was 1966 het jaar waarin de trajecten van Norton en Triumph begonnen samen te vallen. Associated Motor Cycles (AMC), het moederbedrijf van Norton, ging in 1966 failliet en werd overgenomen door Manganese Bronze Holdings, die al Villiers Engineering bezat.
Later zou MBH in 1973 BSA overnemen, waaronder Triumph Motorcycles, om Norton Villiers Triumph te vormen. Verwarrend? Dat vond het publiek ook. Terug naar de motorfietsen: de voorzitter van Norton Villiers had een nieuwe vlaggenschipmotorfiets nodig en zo werd de Commando geboren, die in 1967 werd gelanceerd.
De motor kon zijn oorsprong terugvoeren tot de 1947, 500cc-motor die werd gebruikt in de Dominator- en Atlas-modellen.
Een nieuwe motor was voorgesteld en gebouwd, maar het was duidelijk dat deze niet op tijd klaar zou zijn. Dat, gekoppeld aan het feit dat de Atlas-motor verder was ontwikkeld en meer vermogen produceerde dan de nieuwe motor, bezegelde zijn lot.
Als de motor gedateerd was, dan was dat ook het aparte versnellingsbak. Om vibraties tegen te gaan, werden de motor, versnellingsbak en swingarm in rubber gemonteerd en de cilinders van de motor werden naar voren gekanteld om het model een nieuwe, sportievere uitstraling te geven.
In 750cc-vorm werd de Commando geproduceerd in 10 varianten. Deze is later vervangen door de Commando 850, die tot 1977 in productie bleef, toen de volumeproductie bij Norton tot een einde kwam.
5. Norton Interpol – 1969-1976
Voor veel Britse motorfietsfabrikanten was de verkoop aan militaire en politievoertuigen een zeer belangrijk deel van de productie. Norton was niet anders dan Triumph en BSA in het najagen van dit soort zaken.
Het duurde niet lang voordat het Commando-model werd aangepast tot het Interpol-politie-model, als rivaal voor het Triumph Saint-model (Saint stond voor Stops Anything In No Time!).
De Interpol-modellen waren uitgerust met een Avon-kuip, zadeltassen, topkoffer, radio, politieverlichting en extra hulpapparatuur.
Zie hier de Top 10 beste cruiser motoren 2024 (onder 1000cc)
4. Norton Rotary Road Motorcycles – 1987
Hoewel Norton als volumemotorfietsproducent was opgehouden te bestaan, bleef de naam voortbestaan als onderdeel van een steeds ingewikkelder wordend concern met meerdere eigenaren. Begin jaren ’70 had BSA geëxperimenteerd met een Wankel rotatiemotordesign voor een motorfiets
Dat werd geschrapt toen de financiële druk op de industrie toenam. Om de een of andere reden besloten de nieuwe eigenaren van Norton in de jaren ’80 de rotatiemotorroute te volgen voor een nieuwe reeks wegmotoren.
Twee wegmodellen werden geproduceerd, zij het in kleine aantallen: de luchtgekoelde Classic en de latere watergekoelde Commander. Het was een fantastisch gedurfde onderneming van een klein bedrijf en verdiende succes, maar de rotatiemotor bleek een doodlopende weg en Norton stierf opnieuw.
3. Norton RCW588
Ondanks dat raceactiviteiten een grote rol speelden in het eerste faillissement van Norton, besloot het ‘nieuwe’ Norton dat een raceprogramma voor zijn rotatiemotoren was wat nodig was.
Een enorm misplaatst project misschien, maar een dat met toewijding werd uitgevoerd door een klein team dat allerlei problemen met de rotatiemotor moest overwinnen. Hiervan bleken de belangrijkste kwetsbaarheid en oververhitting waren.
De motor werd gemonteerd in een echt raceframe, met racenvering, wielen en remmen. Maar de echte reden voor de opname van de RCW588 op deze lijst is zijn prestatie in de Isle of Man TT-races van 1992. De Senior TT-race van dat jaar is één n van de beste TT-races ooit.
Steve Hislop op de Norton en Carl Fogarty op een Yamaha voerden een van de felste en meest onverwachte races in de geschiedenis van de TT. Over een afstand van meer dan twee uur en 226 mijl racen op volle snelheid, lagen de twee nooit meer dan 8 seconden uit elkaar.
2. Norton Commando 961 – 2006-heden
Na 15 jaar Amerikaans eigendom werd de naam Norton gekocht door de Britse zakenman Stuart Garner. Dit samen met de ontwerpen voor een nieuw Commando-model, genaamd de Commando 961, die was ontwikkeld door de laatste eigenaar, Kenny Dreer.
In de stijl van de heropleving van de Triumph Bonneville leek de Norton 961 sterk op de originele Commando 750, met een paralleltwinmotor die 80 pk produceerde. Het was een goed uitziende motorfiets, met premium componenten en verdiende het om succesvol te zijn.
Tegen 2020 was de droom voorbij toen Norton Motorcycles failliet ging te midden van beschuldigingen van financiële malversaties door Garner.
1. Norton V4RR – 2017
Dat was echter niet het einde van het verhaal, want het Indiase TVS Motor Company had Norton Motorcycles overgenomen. Zij waren van plan om flink te investeren in een geheel nieuwe fabriek, evenals het nakomen van verplichtingen aan eerdere klanten die aanbetalingen hadden gedaan maar geen motorfietsen hadden ontvangen.
Hoewel het bewind van Stuart Garner over het merk in een ramp eindigde, betekent dat niet dat hij er niet in geslaagd was een van de mooiste motorfietsen ooit te produceren. De V4RR was een spiegelbeklede schoonheid, aangedreven door een Aprilia V4-motor.
De motor klonk alsof je aan de poorten van de hel stond en zo snel ging alsof je probeerde eraan te ontsnappen!. Destijds en nog steeds de enige superbike die in het Verenigd Koninkrijk is ontworpen en gebouwd, keerde Norton zelfs terug naar de Isle of Man TT-races ermee.
FAQ
Vraag: Worden Norton-motorfietsen nog steeds gemaakt?*
Ja, Norton Motorcycles is nog steeds actief en produceert motorfietsen in het Verenigd Koninkrijk.
Vraag: Wie maakt Norton-motorfietsen?*
Norton Motorcycles is nu eigendom van TVS Motor Company in India, maar de Norton-fabriek bevindt zich in het Verenigd Koninkrijk.
Vraag: Wat was de snelste Norton-motorfiets?*
De snelste Norton-motorfiets is de nieuwe V4SV, met een topsnelheid van meer dan 180 mph (ca. 290 km/u).
op 10 mooiste Norton motoren aller tijden
- Norton V4RR – 2017-heden
- Norton Commando 961 – 2006-heden
- Norton RCW588 – 1992
- Norton Rotary Road Motorcycles – 1987
- Norton Interpol – 1969-1976
- Norton Commando 750 – 1967-1977
- Norton Atlas – 1962-1968
- Norton Dominator 88 – 1952-1966
- Norton Manx – 1950-1962
- Norton ES2 – 1927-1964









Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!