De zakelijke kant van creativiteit in muziek en film
De zakelijke kant van creativiteit in muziek en film
Het ontwikkelen van kunst zoals muziek en film vraagt behoorlijk wat creativiteit en vaardigheid. Denk aan het schrijven of componeren van een bepaald liedje, en het schrijven en regisseren van een film. Maar alle mensen die meewerken aan het uitbrengen van een film of muziek werken niet op vrijwilligersbasis.
En dat is te zien, want er gaat veel geld in de film- en muziekwereld om. Zo bedraagt bijvoorbeeld de nettowaarde van de Amerikaanse zangeres Taylor Swift in 2023 volgens Forbes maar liefst 740 miljoen dollar.
Lees hier ->>> meer over het bedrijfsleven op deze website.
Uitdagingen om te verdienen aan muziek en films
Digitalisering heeft de film- en muziekwereld wel de nodige uitdagingen gebracht. Tot een decennia of twee geleden verdienden bijvoorbeeld muzikanten het bedrag dat geïnvesteerd was in bijvoorbeeld een album, weer terug met de verkoop van dat album en losse singles.
Maar tegenwoordig kopen mensen geen vinyl, cassettebandjes of cd’s meer. In plaats daarvan willen luisteraars streamen, onder meer via Apple Music, Spotify en YouTube. En dat is centenwerk per geluisterd nummer als je mazzel hebt.
Wet- en regelgeving omtrent muziek- en filmrechten
Het is belangrijk dat iedereen die op de een of andere manier een bijdrage levert aan muziek of film, daar ook voor beloond wordt. Ben je betrokken bij het maken van muziek of een film, leg dan vooral goed vast wie, waar recht op heeft.
Zowel nu als in de toekomst. Laat je daar bij voorkeur bij helpen door een specialist op het desbetreffende rechtsgebied zoals muziekrechten of filmrecht.
De wet- en regelgeving is namelijk ook voortdurend in ontwikkeling als gevolg van onder meer de digitalisering. Zo is onder meer twee jaar geleden nog de oude Nederlandse auteurswet aangepast na invoering van de Europese DSM-richtlijn.
Deze beschrijft onder meer dat online platformaanbieders toestemming moeten hebben van de auteursrechthebbende voordat ze werk mogen publiceren.
Trend: verkopen van muziekrechten
Een trend die de laatste jaren op is gekomen, is het verkopen van muziekrechten. Steeds meer grote nationale en internationale muzikanten verkopen de rechten op (een bepaald deel van) hun catalogus aan investeerders.
Muzikanten hebben zo hun schaapjes in een keer op het droge, en hoeven er niet meer over na te denken wat er na hun overlijden met de rechten dienen te gebeuren.
Voor investeerders is het interessant omdat muziekrechten via de streamingdiensten een constante inkomstenbron opleveren. Het wordt dan ook als een veiligere investering beschouwd dan bijvoorbeeld olie of cryptovaluta. De ‘muziekrechtenmarkt’ is een opkomende markt, en zal naar verwachting de komende jaren flink gaan groeien.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!