Grootste synthesizer hits uit de jaren ’80 – De top 25 met beeld en geluid

0
60
Grootste synthesizer hits uit de jaren '80
Grootste synthesizer hits uit de jaren '80

Grootste synthesizer hits uit de jaren ’80

Opeen was ie daar: de alomtegenwoordige synthesizer. natuurlijk was ie al op de achtergrond vaker te horen, maar in de jaren tachtig van de vorige eeuw mocht ie opeens een hoofdrol opeisen. Voor sommige(-n?) onder ons een zeer prettige trip naar ‘Memory Lane’ en voor anderen een (hernieuwde) kennismaking. Zie hier de hits met de synthesizers.


Lees hier ->>> meer over muziek op deze website…


Grootste synthesizer hits uit de jaren ’80


25. Spandau Ballet – ‘To Cut a Long Story Short’

Voordat Spandau Ballet met ‘True’ de ballads ging maken, waren ze een van de leidende New Romantic-bands die er waren. De teksten worden verteld vanuit het standpunt van de man als een jongen die wordt opgeroepen voor het leger. Waarschijnlijk naar aanleiding van de Falkland-oorlog. Hij krijgt geen antwoorden krijgt over het waarom hij zich moet aansluiten bij de oorlog.


24. Duran Duran – ‘Rio’

Als je op zoek bent naar een stijlvolle muziekvideo uit de jaren 80, zoek dan niet verder dan ‘Rio’. De promo bevat iconische beelden van de band die zingt en speelt op een jacht dat over de kristalblauwe Caribische Zee vaart. Dit was Duran Duran op hun meest almachtige pracht en liet zien hoe populair synthpop in 1982 was geworden.


23. M – ‘Pop Muzik’

Dit is één van de grootste one-hit-wonders aller tijden. M was het geesteskind van de Britse artiest Robin Scott. Hij zei later over het nummer zei: ‘Ik was op zoek naar een fusie van verschillende stijlen die op de een of andere manier de afgelopen 25 jaar popmuziek zouden samenvatten. Het was een bewust punt dat ik probeerde te maken.’


22. Dead or Alive – ‘You Spin Me Round (Like a Record)’

Dit bombastische synthpop-anthem bezorgde Stock, Aitken en Waterman in 1984 hun eerste nummer één in het Verenigd Konikrijk

Volgens zanger Pete Burns was de platenmaatschappij niet zo enthousiast over het nummer. Burns moest een lening van £ 2.500 afsluiten om het op te nemen.


21. OMD – ‘Enola Gay’

Als je bedenkt hoe pakkend en opgewekt dit nummer klinkt, als je niet naar de teksten zou luisteren, zou je waarschijnlijk geen idee hebben dat het gaat over de atoombom op Hiroshima tijdens de laatste fase van de Tweede Wereldoorlog. Er zijn wereldwijd meer dan 5 miljoen exemplaren van verkocht.


20. Heaven 17 – ‘Temptation’

Heaven 17 is gevormd nadat een aantal van haar leden The Human League verlaten om een ​​nieuwe band op te richten. Dit is hun beroemdste hit, waarbij Martyn Ware later het onderwerp van het lied uitlegde. Hij vertelt: ‘Ik werd op een ochtend wakker en dacht dat ik een lied over seks moest schrijven, ik heb nog nooit een lied over seks geschreven. Dus het nummer gaat over stijgende seksuele spanning; het heeft akkoorden die als een Escher-trap omhoog blijven gaan en uiteindelijk is er deze grote release.’


19. Kim Wilde – ‘Kids in America’

Kim Wilde isopgemerkt door platenbaas Mickie Most nadat ze achtergrondzang zingt voor haar broer Ricky. In 2012 ging een video waarin Kim het lied op de Tube zong, viraal. Ze zei: ‘Ik was met mijn broer, op weg naar huis na wat drankjes, en ik begon net te zingen. Toen ik de volgende dag wakker werd, begon het allemaal op Twitter en dacht ik: ‘Welke carrière ik ook heb, ik heb het waarschijnlijk begraven.’ Wat me verbaasde, was dat mensen het leuk en lief vonden.’


18. Frankie Goes to Hollywood – ‘Relax’

Dit is één van de meest controversiële en succesvolle platen van de jaren 80. Het nummer benadrukte de schokimpact van de open homoseksualiteit van Frankie-leden Holly Johnson en Paul Rutherford in de verpakking en muziekvideo’s. Het is door de BBC verboden vanwege de suggestieve hoes en songteksten.


17. Yazoo – ‘Don’t Go’

Dit is Yazoo’s tweede single, na hun doorbraakballad ‘Only You’. Geproduceerd door Vince Clarke en met de zang van Alison Moyet, is dit een favoriet in de synthpop-nachtclub.


16. Visage – ‘Fade to Grey’

Dit is één van de meest typische synthpopnummers ooit, met als bijvoorbeeld de beklijvende zang van zanger Steve Strange. De Engelse tekst van het lied wordt gezongen, terwijl de Franse tekst wordt gesproken door een vrouwenstem. Steve Strange en Midge Ure beweerden beiden degene te zijn geweest die op het idee kwamen voor de Franse zang, die is uitgevoerd door Brigitte Arens. Arens was een jonge student uit Luxemburg die destijds de vriendin van Rusty Egan was.


15. Kraftwerk – ‘The Model’

Deze klassieker is oorspronkelijk uitgebracht in 1978 van het album The Man-Machine van de Duitse elektronische pionier Kraftwerk. Het is uiteindelijk opgenomen op de B-kant van hun ‘Computer Love’-single in 1981. Toen radio-dj’s de B-kant begonnen te spelen, bracht EMI de single opnieuw uit, tegen de wens van de band, met’ The Model ‘als de A- kant, en het bereikte nummer één in het VK.


14. Erasure – ‘A Little Respect’

Dit nummer komt voor in een vroege aflevering van Scrubs, waarin iedereen in het ziekenhuis het nummer als een virus in hun hoofd zou krijgen.


13. Gary Numan – ‘Cars’

Gary Numan scoorde met dit nummer zijn tweede nummer één single en de eerste onder zijn eigen naam in het VK. Numan legt later uit: ‘Ik heb eens in Londen in de file gestaan ​​en had een probleem met een paar mensen vooraan. Ze probeerden me in elkaar te slaan en uit de auto te krijgen. Ik deed de deuren op slot en reed uiteindelijk de stoep op en kon ontsnappen. Het legt uit hoe je je in de moderne wereld veilig kunt voelen in een auto. Als je erin zit, is je hele mentaliteit anders. Het is als je eigen kleine persoonlijke imperium met vier wielen erop.’


12. Depeche Mode – ‘Just Can’t Get Enough’

Depeche Mode staat nu misschien bekend als een wat donkere elektronische rockband, maar aan het begin van hun carrière waren ze veel meer popgericht. Dit was de laatste single met Vince Clarke, die later verder gaat met Yazoo en Erasure.


11. Pet Shop Boys – ‘West End Girls’

The Pet Shop Boys kwamen in 1984 met deze donkere synthpop-track. De single is beïnvloed door hiphopmuziek en een gedicht van TS Elliot. Het lied gaat over klasse en de druk van het leven in de binnenstad.


Grootste synthesizer hits uit de jaren '80
Grootste synthesizer hits uit de jaren ’80

10. A-ha – ‘Take on Me’

De debuutsingle van de Noorse band A-Ha was meteen een hit, dankzij het aanstekelijke deuntje en de innovatieve videoclip die perfect was voor de MTV-generatie. Het nummer is voor A-Ha ook hun enige Amerikaanse nummer één single.


9. The Human League – ‘Don’t You Want Me’

Dit nummer zorgt voor de doorbraak va de Human League. Het verkoopt alleen al in het VK meer dan 1,5 miljoen exemplaren.


8. The Buggles – ‘Video Killed the Radio Star’

Dit nummer is oorspronkelijk opgenomen door Bruce Woolley en The Camera Club (met Thomas Dolby op keyboards). Samen geschreven met Trevor Horn en Geoff Downes, namen zij het later opnieuw op als The Buggles, en hadden er wereldwijd een enorm groot succes mee. Het nummer heeft betrekking op zorgen over gemengde opvattingen over 20e-eeuwse uitvindingen en machines voor de mediakunst.


7. Soft Cell – ‘Tainted Love’

Dit nummer is oorspronkelijk van Gloria Jones in 1964. De groep van Marc Almond vertraagt het tempo, brengt de synthesizers binnen en het is daardoor veel bekender en populairder geworden als het origineel.


6. Tubeway Army – ‘Are Friends Electric?’

Dit is nummer waarmee Gary Numan doorbreekt. Numan kwam per ongeluk synthesizers tegen en was van plan een punkalbum op te nemen, voordat hij een Minimoog-synthesizer opmerkte die in de studio was achtergelaten. Het nummer gaat over de mens die leeft tussen robots, en in het bijzonder robotprostituees in de toekomst.


5. Eurythmics – ‘Sweet Dreams (Are Made of This)’

Deze Eurythmics-track blijft éé van de meest iconische synthpop-tracks aller tijden. Het iss wereldwijd een enorme hit en bereikte nummer twee in het VK en nummer één in de VS. Volgens Annie Lennox gaat het nummer over de ongelukkige tijd die ze voelde na het uiteenvallen van de eerste band The Tourists.


4. New Order – ‘Blue Monday’

Nadat Joy Division uit elkaar was gegaan na de dood van Ian Curtis, hergroepeert de band zich als New Order. De originele versie van dit nummer blijft de best verkochte 12”-single aller tijden.

Het nummer is als reactie op de teleurstelling van het publiek over het feit dat ze nooit toegiften speelden. Het nummer was bedoeld om de groep in staat te stellen terug te keren naar het podium en op ‘play’ op een synthesizer te drukken en het podium weer te verlaten.


3. Donna Summer – ‘I Feel Love’

Producer Giorgio Moroder werkt samen met Donna Summer aan dit nummer, dat het discogeluid volledig transformeert, maar de stijl van het genre behoudt. Aangezien het nummer in 1977 uitkwam en tot op de dag van vandaag nog steeds fris klinkt, laat het zien hoe baanbrekend het destijds was. ‘We wilden afsluiten met een futuristisch nummer,’ vertelt Moroder, ‘en ik besloot dat het met een synthesizer moest gebeuren.’


2. Ultravox – ‘Vienna’

Dit nummer is geïnspireerd op de film The Third Man uit 1948, die is gebaseerd op de Oostenrijkse hoofdstad Wenen. Midge Ure vertelt over het nummer: ‘We wilden het nummer in het midden ongelooflijk pompeus maken, waardoor het voor en na erg minimalistisch was, maar eindigend met een typisch over-the-top klassiek einde.’


1. Philip Oakey and Giorgio Moroder – ‘Together in Electric Dreams’

Dit nummer is voor het eerst opgenomen voor de film Electric Dreams uit 1984. Het maakte later deel uit van het gezamenlijke album van Human League-frontman Philip Oakey en elektronische muzikant Giorgio Moroder.