, , , ,

Top 25 meest gebruikte vliegtuigen in de Tweede Wereldoorlog

Ilyushin Il-2 Sturmovik - Top 25 meest gebruikte vliegtuigen in de Tweede Wereldoorlog

Meest gebruikte vliegtuigen in de Tweede Wereldoorlog

Toen in 1939 de Tweede Wereldoorlog, bleek al snel dat luchtoverwicht van doorslaggevend belang zou zijn voor het verloop van de oorlog. Vliegtuigen bepaalden niet alleen de uitkomst van veldslagen, maar ook het tempo van de opmars, de aanvoer van troepen en zelfs het moreel van burgers.

Jagers, bommenwerpers, verkenners en transportvliegtuigen vlogen onafgebroken missies boven frontlinies en steden, van de steppen van Rusland tot de eilandengroepen van de Stille Oceaan. In totaal werden er miljoenen vluchten uitgevoerd door tienduizenden toestellen van uiteenlopende makelij. Sommige toestellen groeiden uit tot iconen van hun tijd, andere waren onbekende werkpaarden van de oorlogsinspanningen.


Lees hier → meer over de Tweede Wereldoorlog op deze website.


Top 25 meest gebruikte vliegtuigen in de Tweede Wereldoorlog


25. Focke-Wulf Fw 189 Uhu – 845

Duitsland

De Fw 189 was een Duits verkenningsvliegtuig met een opvallende dubbele staart en glazen cockpit. Het toestel was uitstekend geschikt voor luchtverkenning en artilleriewaarneming. Door zijn stabiliteit en goed zicht werd hij “het vliegende oog” van het oostfront. Hoewel traag en lichtbewapend, was de Fw 189 verrassend wendbaar op lage hoogte.

Focke-Wulf Fw 189

Hij kon langdurig in de lucht blijven en had een bemanning van drie. Zijn motoren waren aan korte vleugelpylonen bevestigd, wat het toestel een unieke uitstraling gaf. Ondanks zijn kwetsbaarheid overleefde hij vaak beschietingen dankzij de sterke constructie.

Bijzonderheid: Duitse piloten noemden hem “Uhu” (uil) vanwege zijn opvallende verschijning en nachtzichtapparatuur in latere versies.

Aantal gebouwd: ca. 845


24. Macchi C.202 Folgore – ca. 1.150

Italië

De Macchi C.202 Folgore was een Italiaans jachtvliegtuig dat in 1941 in dienst kwam. Het toestel was wendbaar, snel en goed bewapend voor zijn tijd. Ontworpen door Mario Castoldi, werd de Folgore aangedreven door een Duitse Daimler-Benz motor in licentie. Hij bood de Italiaanse luchtmacht eindelijk een jager die kon wedijveren met Britse en Amerikaanse vliegtuigen.

Macchi C.202

Zijn grootste tekortkoming was de lichte bewapening in vergelijking met geallieerde jagers. De Folgore werd ingezet boven Noord-Afrika, Italië en de Middellandse Zee. Ondanks goede prestaties bleef het aantal beperkt door industriële beperkingen.

Bijzonderheid: De Folgore was de eerste Italiaanse jager die op grote schaal als gelijkwaardig aan geallieerde vliegtuigen werd beschouwd.

Aantal gebouwd: ca. 1.150


23. Mitsubishi G4M “Betty” – ca. 2.400

Japan

De G4M, door de Amerikanen “Betty” genoemd, was de belangrijkste Japanse langeafstandsbommenwerper. Hij stond bekend om zijn grote bereik en zware bewapening, maar ook om zijn kwetsbaarheid. De G4M had geen pantser en zelfdichtende brandstoftanks om gewicht te besparen, wat hem uiterst brandgevaarlijk maakte. Japanse piloten waardeerden zijn snelheid en manoeuvreerbaarheid.

Mitsubishi G4M

De G4M werd veel ingezet in de Pacific, onder meer bij de aanval op HMS Prince of Wales en HMS Repulse. Hij was ook het toestel waarin admiraal Yamamoto werd neergeschoten in 1943. De G4M kon torpedo’s dragen en werd later aangepast voor kamikazemissies.

Bijzonderheid: Zijn bijnaam onder geallieerden was “de vliegende aansteker” vanwege zijn vatbaarheid voor brand.

Aantal gebouwd: ca. 2.400


22. Supermarine Seafire – ca. 2.600

Verenigd Koninkrijk

De Seafire was de marineversie van de iconische Spitfire, aangepast voor gebruik op vliegdekschepen. Hij kreeg een haak voor deklandingen en versterkte vleugels. De Seafire bood de Royal Navy een jager met uitstekende prestaties op grote hoogte. Helaas was hij kwetsbaar bij deklandingen vanwege zijn smalle onderstel. Hij werd ingezet tijdens de landing op Sicilië en de strijd in de Stille Oceaan.

Supermarine Seafire

Zijn snelheid en klimvermogen waren superieur aan de meeste Japanse toestellen. Desondanks bleef de Seafire een lastig vliegtuig om vanaf schepen te opereren.

Bijzonderheid: De Seafire had de kortste levensduur van alle Britse boordvliegtuigen, vaak na slechts enkele vluchten beschadigd.

Aantal gebouwd: ca. 2.600


21. Junkers Ju 52 – ca. 4.800

Duitsland

De Ju 52 begon als passagiersvliegtuig in de jaren dertig, maar werd tijdens de oorlog onmisbaar als transportvliegtuig. Hij werd ingezet voor troepentransport, bevoorrading, gewondentransport en zelfs bommenwerpen. Met zijn drie motoren en golfplaatromp was hij een herkenbaar silhouet.

Junkers Ju 52

De Ju 52 speelde een centrale rol bij de Duitse blitzkrieg, vooral bij de luchtlandingen in Nederland en Kreta. Hij kon vanaf korte en ruwe landingsbanen opereren. Ondanks zijn trage snelheid werd hij lange tijd onmisbaar gehouden door gebrek aan vervanging. De geallieerden noemden hem spottend “Iron Annie”.

Bijzonderheid: Hij was het werkpaard van de Luftwaffe en vloog zelfs nog tot in de jaren ’80 bij civiele maatschappijen.

Aantal gebouwd: ca. 4.800 tijdens de oorlog (meer dan 5.000 totaal)


20. Messerschmitt Bf 110

Duitsland

De Bf 110 was een tweemotorige zware jager (Zerstörer) die bedoeld was om bommenwerpers te escorteren over lange afstand. In de Slag om Engeland bleek hij echter kwetsbaar tegenover wendbare Spitfires en Hurricanes. Desondanks werd de Bf 110 later succesvol ingezet als nachtjager met radarinstallaties. Hij had een bemanning van twee of drie en zware bewapening in de neus.

Messerschmitt Bf 110

De Bf 110 werd ook gebruikt als grondaanvalsvliegtuig aan het Oostfront. Zijn lange vliegbereik maakte hem geschikt voor verkennings- en escortevluchten. Ondanks zijn vroege tekortkomingen bleef het toestel tot het eind van de oorlog in gebruik.

Bijzonderheid: De Bf 110 was het eerste Duitse vliegtuig uitgerust met boordradar voor nachtjacht.

Aantal gebouwd: ca. 6.170


19. Handley Page Halifax – ca. 6.200

Verenigd Koninkrijk

De Halifax was een van de twee hoofdstrategische bommenwerpers van de RAF, naast de Avro Lancaster. Hij werd ingezet in nachtelijke bombardementen op Duitsland, maar ook voor mijnenlegoperaties en troepentransport. De Halifax had vier motoren en een bemanning van zeven. Hoewel hij minder hoog en snel kon vliegen dan de Lancaster, was hij betrouwbaarder en makkelijker te besturen.

Het toestel werd ook gebruikt voor verkenning en als sleepvliegtuig voor zweefvliegtuigen tijdens D-Day. Naarmate de oorlog vorderde, werden verbeterde versies met betere prestaties ontwikkeld. De Halifax leverde een cruciale bijdrage aan de bombardementscampagnes van Bomber Command.

Bijzonderheid: Halifax-vliegtuigen voerden ook speciale missies uit voor het droppen van geheime agenten boven bezet Europa.

Aantal gebouwd: ca. 6.200


18. Junkers Ju 87 Stuka – ca. 6.500

Duitsland

De Ju 87 “Stuka” was de beruchte duikbommenwerper van de Luftwaffe, vooral gevreesd in de beginfase van de oorlog. Hij had vaste landingspoten en een kenmerkende sirene, de “Jericho-Trompete”, die angst inboezemde bij vijandelijke troepen. De Stuka was zeer effectief bij precisiebombardementen tijdens de Blitzkrieg-campagnes in Polen, Frankrijk en de Balkan.

Hij was echter kwetsbaar voor vijandelijke jagers vanwege zijn trage snelheid en zwakke bewapening. De Stuka werd later aangepast voor tankbestrijding met boordkanonnen aan het Oostfront. Zijn rol werd na 1942 sterk beperkt door geallieerde luchtoverwicht. Toch bleef hij tot het einde in dienst als ondersteuning voor Duitse grondtroepen.

Bijzonderheid: De Stuka was het enige toestel dat standaard werd uitgerust met geluidssirenes om psychologische oorlogsvoering te voeren.

Aantal gebouwd: ca. 6.500


17. Heinkel He 111 – ca. 6.500

Duitsland

De He 111 was een van de belangrijkste Duitse bommenwerpers in de vroege oorlogsjaren. Hij had een gestroomlijnd ontwerp met een glazen neus, wat hem een kenmerkend uiterlijk gaf. De He 111 werd intensief ingezet tijdens de Blitz op Engeland en bij de invasie van de Sovjet-Unie.

Zijn relatief hoge snelheid en bereik maakten hem veelzijdig, maar hij werd kwetsbaar toen geallieerden luchtoverwicht kregen. Het toestel kon meer dan 2.000 kg aan bommen meenemen. Naarmate de oorlog vorderde, werd hij ook gebruikt voor transport en als lanceerplatform voor V1-raketten. Ondanks veroudering bleef hij tot het einde van de oorlog in gebruik.

Bijzonderheid: Veel Spaanse He 111’s vlogen nog tot in de jaren ’70 onder de naam CASA 2.111.

Aantal gebouwd: ca. 6.500


16. Avro Lancaster – ca. 7.400

Verenigd Koninkrijk

De Lancaster was de beroemdste Britse zware bommenwerper van de oorlog. Hij voerde duizenden nachtelijke bombardementen uit op Duitse steden. De Lancaster kon uitzonderlijk zware bomladingen dragen, waaronder de beroemde “Tallboy” en “Grand Slam” bommen. Hij had vier Rolls-Royce Merlin motoren en een bemanning van zeven.

Avro Lancaster

Het toestel werd geroemd om zijn stabiliteit, betrouwbaarheid en precisie. Hij werd onder meer ingezet bij de Dambuster-raids met speciale stuiterbommen. De Lancaster bleef tot ver na de oorlog in dienst als test- en transportvliegtuig.

Bijzonderheid: De Lancaster was het enige vliegtuig dat een bom van 10.000 kg kon vervoeren.

Aantal gebouwd: ca. 7.400


15. Douglas A-20 Havoc / DB-7 – ca. 7.500

Verenigde Staten

De A-20 was een veelzijdig Amerikaans vliegtuig dat als lichte bommenwerper, nachtjager en verkenner diende. Hij werd zowel door de Amerikaanse luchtmacht als de Sovjet-Unie, Groot-Brittannië en Australië gebruikt. Zijn snelheid en wendbaarheid maakten hem effectief in lage hoogte-aanvallen. In de Sovjet-Unie werd hij bijzonder gewaardeerd voor zijn robuustheid.

De A-20 had een bemanning van drie en kon een bomlading van 900 kg vervoeren. Het toestel werd ook ingezet voor anti-scheepvaartmissies en kon voorzien worden van zware bewapening in de neus. Zijn ontwerp diende als basis voor de latere Boston- en Havoc-series.

Bijzonderheid: De Sovjet-Unie ontving meer A-20’s via Lend-Lease dan elk ander land.

Aantal gebouwd: ca. 7.500


14. Havilland Mosquito – ca. 7.780

Verenigd Koninkrijk

De Mosquito werd bijna volledig uit hout gebouwd, wat hem licht en snel maakte. Hij diende als jachtbommenwerper, verkenner, nachtjager en zelfs als luchtfotograaf. De Mosquito had geen defensieve bewapening nodig dankzij zijn snelheid, die hem in staat stelde om vijanden te ontwijken.

Hij werd door zijn veelzijdigheid “het houten wonder” genoemd. Missies varieerden van precisiebombardementen tot het afwerpen van propagandamateriaal. De bemanning bestond meestal uit twee personen. Zijn productie vereiste weinig strategische metalen, wat gunstig was voor de Britse oorlogseconomie.

Bijzonderheid: De Mosquito was het snelste operationele vliegtuig van de oorlog tot de komst van straaljagers.

Aantal gebouwd: ca. 7.780


13. North American B-25 Mitchell -ca. 9.800

Verenigde Staten

De B-25 was een middelzware Amerikaanse bommenwerper die beroemd werd door de Doolittle Raid op Japan in 1942. Het toestel was veelzijdig en werd ingezet als bommenwerper, grondaanvalsvliegtuig en verkenner. Hij had een bemanning van vijf tot zes en kon een bomlading van 1.360 kg vervoeren. De B-25 werd ingezet in Europa, Noord-Afrika, de Pacific en China.

North American B-25 Mitchell

Sommige versies werden uitgerust met meerdere machinegeweren in de neus voor grondaanvallen. Hij werd ook gebruikt door Groot-Brittannië, de Sovjet-Unie en Australië. De Mitchell stond bekend als betrouwbaar en makkelijk te vliegen.

Bijzonderheid: Tijdens de Doolittle Raid stegen 16 B-25’s op van een vliegdekschip – een unieke prestatie voor een toestel van deze klasse.

Aantal gebouwd: ca. 9.800


12. Lockheed P-38 Lightning -ca. 10.000

Verenigde Staten

De P-38 was een tweemotorige jager met dubbele staartboom, wat hem een uniek uiterlijk gaf. Hij werd gebruikt voor onderschepping, grondaanvallen, verkenning en als jachtbommenwerper. De P-38 was vooral succesvol in de Pacific, waar hij lange afstanden moest overbruggen. Zijn centrale cockpit met zware bewapening maakte hem dodelijk in luchtgevechten.

Hij werd ook ingezet als escortejager in Europa, maar daar minder geliefd vanwege compressieproblemen bij hoge snelheden. De Lightning was een favoriet bij Amerikaanse aas-piloten zoals Richard Bong. Zijn veelzijdigheid maakte hem tot een van de belangrijkste Amerikaanse jagers van de oorlog.

Bijzonderheid: De P-38 was het enige Amerikaanse jachtvliegtuig dat vanaf Pearl Harbor tot V-J Day in productie bleef.

Aantal gebouwd: ca. 10.000


11. Mitsubishi A6M Zero – ca. 10.900

Japan

De A6M Zero was de beroemdste Japanse jager van de oorlog en dominant in de vroege jaren. Hij was uiterst wendbaar en had een groot bereik, maar miste pantser en zelfdichtende brandstoftanks. In het begin overtrof hij de meeste geallieerde jagers, vooral in de Pacific.

Naarmate de oorlog vorderde, werd hij kwetsbaar voor nieuwere typen zoals de F6F Hellcat en de F4U Corsair. Toch bleef hij een belangrijk werkpaard tot het einde, ook ingezet als kamikazevliegtuig. De Zero werd door marine-eskaders vanaf vliegdekschepen gevlogen. Zijn ontwerp was licht, gestroomlijnd en efficiënt.

Bijzonderheid: In de eerste zes maanden van de oorlog haalde de Zero een vernietigingsratio van 12 tegen 1.

Aantal gebouwd: ca. 10.900


10. Petljakov Pe-2 – ca. 11.400

Sovjet-Unie

De Pe-2 was de belangrijkste tactische bommenwerper van de Sovjetluchtmacht. Hij was snel, wendbaar en kon ook als duikbommenwerper worden ingezet. De Pe-2 werd ontworpen als zware jager maar omgevormd tot bommenwerper. Hij werd ingezet op bijna elk front waar de Sovjets actief waren. Dankzij zijn snelheid kon hij vaak luchtafweer en jagers ontwijken. Bemanningen waardeerden zijn veelzijdigheid, hoewel de bouwkwaliteit aanvankelijk matig was. De Pe-2 was cruciaal voor Sovjet-succes in de luchtsteun vanaf 1942.

Bijzonderheid: Ontwerper Vladimir Petljakov overleed in een vliegtuigongeluk kort nadat het toestel operationeel werd.

Aantal gebouwd: ca. 11.400


9. Boeing B-17 Flying Fortress – ca. 12.700

Verenigde Staten

De B-17 was een strategische bommenwerper die symbool werd van het Amerikaanse daglichtbombardement op Nazi-Duitsland. Hij was zwaar bewapend met meerdere machinegeweren in draaibare torens. De B-17 kon hoge hoogten bereiken en lange afstanden afleggen met een grote bommenlast. Ondanks zware verliezen bleef hij een hoeksteen van de Amerikaanse luchtcampagnes.

Boeing B-17

Hij was bestand tegen aanzienlijke schade en kon soms met één motor nog terugkeren. De bemanning bestond uit tien man en het toestel werd vaak begeleid door jagers zoals de P-51. De B-17 werd ook ingezet in het Middellandse Zeegebied en de Pacific.

Bijzonderheid: Sommige B-17’s keerden terug naar de basis met stukken vleugel of staartsecties volledig weggeslagen.

Aantal gebouwd: ca. 12.700


8. Curtiss P-40 Warhawk -ca. 13.700

Verenigde Staten

De P-40 was een Amerikaanse jager die vooral bekend werd door de “Flying Tigers” in China. Hij was zwaar bepantserd en robuust, maar miste snelheid en hoogtevermogen. De P-40 bleek wel effectief in de tropen, woestijnen en lage hoogtegevechten. Hij werd door vele geallieerde landen gebruikt, waaronder Groot-Brittannië, de Sovjet-Unie en Australië.

Zijn motor was betrouwbaar, en het toestel kon goed tegen ruwe omstandigheden. De P-40 werd vooral ingezet in Noord-Afrika, het Middellandse Zeegebied en Zuidoost-Azië. Ondanks beperkingen behaalde hij veel overwinningen door ervaren piloten.

Bijzonderheid: De Flying Tigers schilderden haaienmonden op de neus van hun P-40’s, wat wereldberoemd werd.

Aantal gebouwd: ca. 13.700


7. Hawker Hurricane -ca. 14.500

Verenigd Koninkrijk

De Huicane was de ruggengraat van de Royal Air Force tijdens de vroege oorlogsjaren. Hij was eenvoudiger en robuuster dan de Spitfire, en beter geschikt voor productie en onderhoud. Tijdens de Slag om Engeland schoot de Hurricane meer vijandelijke toestellen neer dan elk ander Brits vliegtuig. Hij werd ook ingezet in Noord-Afrika, de Sovjet-Unie en Zuidoost-Azië.

Hawker Hurricane

Later versies werden aangepast tot grondaanvalsvliegtuig met raketten en bommen. De Hurricane was wendbaar op lage hoogte en had een stabiel schietplatform. Zijn constructie met linnen en metaal maakte reparaties eenvoudig.

Bijzonderheid: Ondanks de faam van de Spitfire was de Hurricane verantwoordelijk voor 60% van alle Luftwaffe-verliezen tijdens de Slag om Engeland.

Aantal gebouwd: ca. 14.500


6. Republic P-47 Thunderbolt – ca. 15.600

Verenigde Staten

De P-47 was een van de zwaarste en meest robuuste jagers van de oorlog. Hij werd oorspronkelijk ontworpen als onderscheppingsjager, maar bleek uitmuntend in grondaanvalsmissies. De P-47 was snel in duikvluchten, goed bepantserd en kon een grote bommenlast meenemen. Zijn krachtige Pratt & Whitney R-2800 motor maakte hoge snelheden en hoogtevluchten mogelijk.

Hij werd veel ingezet boven West-Europa ter ondersteuning van de geallieerde opmars. In de Pacific diende hij ook als escortetoestel en bommenwerper. De Thunderbolt kreeg bijnamen als “Jug” vanwege zijn logge uiterlijk, maar was geliefd bij piloten.

Bijzonderheid: De P-47 kon terugkeren naar de basis met aanzienlijke schade, wat zijn bijna legendarische overlevingsvermogen onderstreepte.

Aantal gebouwd: ca. 15.600


5. Focke-Wulf Fw 190 -ca. 20.000

Duitsland

De Fw 190 was een Duitse jager die vanaf 1941 de Luftwaffe versterkte naast de Bf 109. Hij was krachtiger, beter bewapend en veelzijdiger dan zijn voorganger. Het toestel werd ingezet als onderschepper, jachtbommenwerper en grondaanvalsvliegtuig. De Fw 190 had een radiale motor, wat hem robuust maakte en bestand tegen schade.

Focke-Wulf Fw 190

Hij was bijzonder effectief tegen bommenwerpers en werd later voorzien van zwaardere kanonnen. Ook aan het oostfront bewees de Fw 190 zijn waarde tegen Sovjetvliegtuigen. Zijn verbeterde versies, zoals de Fw 190 D, konden zelfs met de nieuwste geallieerde jagers concurreren.

Bijzonderheid: De Fw 190 was het eerste Duitse jachtvliegtuig dat de Spitfire technisch overtrof toen hij in 1941 verscheen.

Aantal gebouwd: ca. 20.000


4. Supermarine Spitfire – ca. 20.300

Verenigd Koninkrijk

De Spitfire is het beroemdste Britse jachtvliegtuig van de oorlog en werd door zijn prestaties een icoon. Hij speelde een sleutelrol tijdens de Slag om Engeland en bleef tijdens de hele oorlog doorontwikkeld. De Spitfire was wendbaar, snel en had een uitstekende klimcapaciteit. Hij werd in meer dan twintig varianten geproduceerd, waaronder verkenners en maritieme versies.

pitfire werd gevlogen door piloten uit heel het Britse Gemenebest en bondgenoten zoals Polen en Tsjechoslowakije. Hij bleef effectief van 1939 tot 1945 en zelfs daarna. Zijn vleugelvorm en elegante ontwerp maakten hem geliefd bij piloten.

Bijzonderheid: De Spitfire was het enige Britse vliegtuig dat de hele oorlog actief bleef in frontliniedienst.

Aantal gebouwd: ca. 20.300


3. Polikarpov Po-2 -ca. 30.000

Sovjet-Unie

De Po-2 was een tweedekker die oorspronkelijk als lesvliegtuig en landbouwtoestel werd ontworpen. Tijdens de oorlog werd hij berucht als nachtelijke hinderlaagbommenwerper, vooral door het vrouwelijke 588ste Nachtbombardementregiment, ook wel de “Nachtheksen”. Ondanks zijn lage snelheid was hij moeilijk te raken door moderne jagers.

De Po-2 kon opereren vanaf korte, geïmproviseerde landingsbanen. Hij had een houten structuur en canvas bekleding, wat reparatie eenvoudig maakte. Zijn aanvallen waren vaak psychologisch, door het kenmerkende geruisloze zweefgeluid voor een bom viel. Het toestel werd ook gebruikt voor verkenning, communicatie en medische evacuatie.

Bijzonderheid: De “Nachtheksen” gebruikten de Po-2 om Duitse troepen ’s nachts te demoraliseren.

Aantal gebouwd: ca. 30.000


2. Yakovlev Yak-3 / Yak-9 – ca. 36.000 samen

Sovjet-Unie

De Yak-3 en Yak-9 waren twee van de belangrijkste Sovjet-jagers aan het Oostfront. Licht, snel en wendbaar, waren ze uitermate geschikt voor luchtgevechten op lage hoogte. De Yak-3 werd gevreesd door de Luftwaffe, terwijl de Yak-9 ook als jachtbommenwerper werd ingezet. Beide toestellen waren eenvoudig te produceren en te onderhouden, wat belangrijk was voor de Sovjet oorlogseconomie.

Ze werden veel gebruikt bij de verdediging van Moskou, de Slag om Koersk en de opmars naar Berlijn. De Fransen van Normandie-Niémen vlogen Yak-3’s met groot succes. De combinatie van prestaties en aantallen maakte ze cruciaal in de Sovjetluchtmacht.

Bijzonderheid: Duitse piloten kregen het bevel luchten te vermijden waarin Yak-3’s actief waren.

Aantal gebouwd: ca. 36.000 samen (Yak-3: ~4.800, Yak-9: ~16.700, plus andere varianten)


1. Ilyushin Il-2 Sturmovik – ca. 36.000

Sovjet-Unie

De Il-2 Sturmovik was hét aanvalsvliegtuig van de Sovjetluchtmacht en kreeg de bijnaam “Vliegende Tank”. Hij werd ontworpen voor directe ondersteuning van grondtroepen en was zwaar gepantserd tegen luchtafweer.

Ilyushin Il-2 Sturmovik

De Il-2 had een boordschutter en kon bommen, raketten en kanonnen inzetten tegen tanks en infanterie. Hij was cruciaal tijdens grote veldslagen als Koersk en Stalingrad. De Sovjetindustrie produceerde hem in enorme aantallen dankzij zijn gestroomlijnde ontwerp en effectiviteit. Zijn bewapening was dodelijk voor Duitse voertuigen, vooral op het oostfront. De Il-2 was het meest geproduceerde militaire vliegtuig uit de geschiedenis.

Bijzonderheid: Stalin noemde de Il-2 “zo essentieel als brood en lucht voor het Rode Leger”.

Aantal gebouwd: ca. 36.000


Top 25 meest gebruikte vliegtuigen in de Tweede Wereldoorlog

  1. Yakovlev Yak-3 / Yak-9 – ca. 36.000 samen
  2. Ilyushin Il-2 Sturmovik – ca. 36.000
  3. Polikarpov Po-2 -ca. 30.000
  4. Supermarine Spitfire – ca. 20.300
  5. Focke-Wulf Fw 190 -ca. 20.000
  6. Republic P-47 Thunderbolt – ca. 15.600
  7. Hawker Hurricane -ca. 14.500
  8. Curtiss P-40 Warhawk -ca. 13.700
  9. Boeing B-17 Flying Fortress – ca. 12.700
  10. Petljakov Pe-2 – ca. 11.400
  11. Mitsubishi A6M Zero – ca. 10.900
  12. Lockheed P-38 Lightning -ca. 10.000
  13. North American B-25 Mitchell -ca. 9.800
  14. Havilland Mosquito – ca. 7.780
  15. Douglas A-20 Havoc / DB-7 – ca. 7.500
  16. Avro Lancaster -ca. 7.400
  17. Heinkel He 111 – ca. 6.500
  18. Junkers Ju 87 Stuka – ca. 6.500
  19. Handley Page Halifax – ca. 6.200
  20. Messerschmitt Bf 110
  21. Focke-Wulf Fw 189 Uhu – 845
  22. Junkers Ju 52 – ca. 4.800
  23. Supermarine Seafire – ca. 2.600
  24. Mitsubishi G4M “Betty” – ca. 2.400
  25. Macchi C.202 Folgore -ca. 1.150

gebouwd: ca. 36.000

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *