Belangrijkste foto’s aller tijden – Een iconische top 100
Belangrijkste foto’s aller tijden
Deze foto’s zijn wereldberoemd geworden. Een aantal van deze foto’s hebben ook de geschiedenis en onze kijk op de gebeurtenissen voorgoed veranderd.
Iedere foto heeft een verhaal en deze zijn bij lange na nog niet allemaal toegevoegd. Dat komt, maar heb geduld! Staan er foto’s volgens jullie niet tussen, die toch hier ook echt bij horen? Geef dat dan even door. Lees, en voor zal zie, meer…
Lees hier → meer over kunst op deze website.
Top 100 – Belangrijkste foto’s aller tijden
100. Oscars Selfie, Bradley Cooper, 2014
De “Oscars Selfie” van 2014 is een van de meest iconische momenten in de geschiedenis van de Academy Awards. Tijdens de 86e Oscar-uitreiking, gepresenteerd door Ellen DeGeneres, besloot zij een selfie te maken met zoveel mogelijk sterren in de zaal. Bradley Cooper werd gevraagd om de foto te nemen, omdat hij het verst kon reiken met zijn arm. De foto werd genomen met een Samsung Galaxy Note 3, wat ook een onderdeel was van een sponsorcampagne van Samsung.
De selfie bevatte een sterrencast van acteurs en actrices, waaronder: Meryl Streep, Jennifer Lawrence, Brad Pitt, Angelina Jolie, Kevin Spacey, Lupita Nyong’o (en haar broer, Peter), Jared Leto, Julia Roberts en Ellen DeGeneres.
Na het nemen van de foto werd deze vrijwel direct door Ellen op Twitter geplaatst met de tekst:
“If only Bradley’s arm was longer. Best photo ever. #oscars”
De selfie ging onmiddellijk viraal en brak binnen enkele uren het record voor de meeste retweets ooit, met meer dan drie miljoen retweets en miljoenen likes. Het werd een symbool van hoe sociale media een nieuw element toevoegde aan live-evenementen zoals de Oscars.
99. Immersions (Piss Christ), Andres Serrano, 1987
Immersion (Piss Christ) is een foto van de Amerikaanse kunstenaar en fotograaf Andres Serrano. Het toont een klein plastic kruisbeeld ondergedompeld in een kleine glazen tank met urine van de kunstenaar.
Het stuk was een winnaar van de ‘Awards in the Visual Arts‘ -wedstrijd van het Southeastern Center for Contemporary Art.
Het werk veroorzaakte veel controverse omdat het godslasterlijk zou zijn. Serrano zelf zei over de controverse: ‘Ik had geen idee dat Piss Christ de aandacht zou krijgen die het kreeg, omdat ik daarmee noch godslastering noch aanstoot wilde geven. Ik ben mijn hele leven katholiek geweest, dus ik ben een volgeling van Christus.’
98. Mao zwemt in de Yangtze, 1966
97. The Critic, Weegee (Arthur Fellig), 1943

Weegee fotografeerde The Critic op 22 november 1943 voor de Metropolitan Opera op de openingsavond van het seizoen. We zien twee dames uit de ‘high society’, mevrouw George Washington Kavanaugh en Lady Decies, met wat een verwarde blik.
96. Noord-Korea, David Guttenfelder, 2013
Noord-Korea is één van de meest geïsoleerde en minst begrepen landen op aarde. Er zijn maar weinig buitenstaanders die ooit een kijkje in het land hebben genomen.
Tussen 2000 en 2015 maakte David Guttenfelder meer dan 40 reizen naar Noord-Korea als fotograaf voor de Associated Press, National Geographic Magazine en de New York Times.
Website: www.davidguttenfelder.com
95. Molotov Man, Susan Meiselas, 1979
De Molotov Man is de titel van de foto gemaakt door Susan Meiselas tijdens de Nicaraguaanse revolutie van 1979. Het is een symbool geworden voor de Sandinistische revolutie.
De foto toont een man, Pablo ‘Bareta’ Arauz, die klaar staat om een molotovcocktail, gemaakt van een Pepsi-fles, te gooien, terwijl hij een geweer in zijn linkerhand houdt.
94. Allende’s Last Stand, Luis Orlando Lagos, 1973
![]()
Luis Orlando Lagos Vásquez (17 januari 1913 – 7 januari [ nodig citaat ] 2007) was een Chileense fotograaf. Hij is vooral bekend was vanwege zijn werk waarin hij de Chileense president Salvador Allende fotografeerde .
Lagos werkte al meer dan 20 jaar samen met Allende en volgde zijn lokale en buitenlandse politieke activiteiten. Pas na zijn dood is hij geïdentificeerd als de mysterieuze ‘fotograaf van het Moneda-paleis’.
Het is een foto die tijdens de staatsgreep van 1973 is gemaakt en één van de laatste foto’s van de Chileense president had gemaakt. De foto won de ‘World Press Photo’ -prijs in 1973, waarbij de auteur toen als’ onbekend’ is bestempeld.
93. Cathedral Rock, Yosemite, Carleton Watkins, 1861
Carleton E. Watkins (1829–1916) was een Amerikaanse fotograaf uit de 19e eeuw. Geboren in New York, verhuisde hij naar Californië en raakte al snel geïnteresseerd in fotografie. Hij richtte zich vooral op landschapsfotografie en Yosemite Valley was een favoriet onderwerp van hem.

Carleton Watkins
92. Demi Moore, Annie Leibovitz, 1991
Anna-Lou Leibovitz (Waterbury (Connecticut), 2 oktober 1949) is een Amerikaanse fotografe. Leibovitz volgde haar opleiding aan het San Francisco Art Institute. In 1970 begon ze te werken voor het blad Rolling Stone. Sinds 1983 werkt ze voor het tijdschrift Vanity Fair.
In maart 2024 is Leibovitz officieel opgenomen in de Académie des Beaux-Arts in Parijs, een erkenning van haar status binnen de kunstwereld.
91. Brian Ridley And Lyle Heeter, Robert Mapplethorpe, 1979
Brian Ridley and Lyle Heeter” (1979) van Robert Mapplethorpe (New York, 4 november 1946 – Boston, 9 maart 1989) is een iconische zwart-witfoto die twee mannen in leren fetisjkleding toont in een traditionele woonkamer.
Het contrast tussen de huiselijke setting en hun BDSM-uitrusting benadrukt thema’s als taboe en zichtbaarheid. Mapplethorpe’s strakke compositie en technische perfectie maken de foto esthetisch indrukwekkend. De poses en kleding verkennen machtsdynamieken en identiteitsvraagstukken, typisch voor de BDSM-subcultuur.
Tegelijk roept het bredere vragen op over gender, seksualiteit en acceptatie. De foto speelde een rol in de normalisering van LGBTQ+-subculturen en maakte deze zichtbaarder. Het werk veroorzaakte controverse vanwege zijn expliciete en uitdagende inhoud. Critici vonden het choquerend, terwijl anderen het zagen als baanbrekende kunst.
Mapplethorpe’s stijl combineert provocatie met schoonheid, wat zijn werk tijdloos en invloedrijk maakt. “Brian Ridley and Lyle Heeter” blijft een krachtige reflectie op seksualiteit en cultuur.


