, , , , , ,

Beroemdste werken van Nicolas Poussin

Beroemdste werken van Nicolas Poussin

Beroemdste werken van Nicolas Poussin

Nicolas Poussin
bij Les Andelys, 15 juni 1594 – Rome, 19 november 1665

Zelfportret Nicolas Poussin, 1649

Poussin is geboren in de buurt van Les Andelys, in het huidige departement Eure in Normandië. Hij gaat in de leer bij verschillende ateliers, terwijl de Franse kunstwereld zich ontwikkelt van het oude systeem van ateliers met leerlingen naar academies. Poussin volgt echter nooit een academieopleiding.

Vanaf 1624 werkt hij in Rome onder de bescherming van kardinaal Barberini, een kunstverzamelaar en mecenas. In 1629 trouwt hij met Anna Maria Dughet en gaf hij haar broer, Gaspard Dughet, les in de schilderkunst.

In 1640 wordt hij door Lodewijk XIII en kardinaal de Richelieu gevraagd terug te keren naar Frankrijk om aan het hof te schilderen. Twee jaar later keert hij terug naar Rome, waar hij schilderijen met mythologische thema’s maakte.

Poussin overlijdt in 1665 op 71-jarige leeftijd en is begraven in de San Lorenzo in Lucina.

Schilderstijl

Poussin is de belangrijkste vertegenwoordiger van het Franse classicisme in de 17e eeuw. Zijn werk weerspiegelt de deugden van helderheid, logica en orde. Zijn invloed op de Franse kunst is groot en reikt tot in de twintigste eeuw, waar schilders zoals Paul Cézanne door hem zijn geïnspireerd.


Lees hier → meer over beroemde schilders op deze website.


Beroemdste werken van Nicolas Poussin


La Mort de Germanicus (1627) – Nicolas Poussin

De dood van Germanicus
Te vonden in: Minneapolis Institute of Art

La Mort de Germanicus (1627) – Nicolas Poussin

Het schilderij is gemaakt in opdracht van kardinaal Francesco Barberini (1597–1679), neef van paus Urbanus VIII.

Deze episode uit de geschiedenis van het oude Rome is ontleend aan de Annalen van Tacitus. Het beschrijft de militaire successen van de Romeinse generaal Germanicus, de oudere broer van Claudius, in dienst van keizer Tiberius, vooral tegen de Duitsers, die hem zijn bijnaam opleverden.


Le Martyre de saint Érasme (1628-1629) – Nicolas Poussin

Model van het martelaarschap van Sint Erasmus
Pinacoteca Vaticana (Kamer XII), Vaticaaanstad

Le Martyre de saint Érasme (1628-1629) – Nicolas Poussin

Het schilderij laat een van de vele voorstellingen van de marteling die Erasmus van Formia, bisschop van Antiochië, heeft ondergaan. Hij was door een engel naar Zuid-Italië gebracht en wordt achtervolgd door de vervolgingen van Keizer Maximianus.

De marteling die hier wordt weergegeven, komt niet uit de Romeinse Martyrologie, maar uit de Gouden Legende van Jacobus de Voragine. De keizer beval dat hij aan een tafel moest worden vastgebonden en dat zijn darmen met een ankerlier moesten worden uitgetrokken.


L’Inspiration du poète (1627-1629) – Nicolas Poussin

De inspiratie van de dichter
Te vinden in: Musée du Louvre, Parijs

L’Inspiration du poète (1627-1629) – Nicolas Poussin


L’Empire de Flore(1631) – Nicolas Poussin

Het rijk van Flora
Te vinden in: Gemäldegalerie Alte Meister, Dresden (Duitsland)

L’Empire de Flore(1631) – Nicolas Poussin

Het thema van het doek is de dansende godin Flora, omringd door talrijke Homerische helden en Griekse halfgoden. Ze hebben allemaal één gemeenschappelijk thema: na de dood worden ze omgevormd tot bloemen.

Aan de linkerkant is bijvoorbeeld Ajax zichtbaar. Hij steekt zichzelf met zijn eigen zwaard. Op de plaats waar het bloed de grond raakt, groeit een viooltje.


Le Triomphe de Pan (1636) – Nicolas Poussin

De overwinning van Pan
Te vinden in: National Gallery, Londen

Le Triomphe de Pan (1636) – Nicolas Poussin

In dit chaotische bosfeest dansen, drinken, spelen mannen en vrouwen muziek en gedragen ze zich slecht. Ze verzamelen zich rond een standbeeld van een sater met een rood gezicht en hoorns, die Pan, de god van de herders en herders, of Priapus, de god van de tuinen, kan voorstellen.

Beide goden zijn verbonden met de god van de wijn, Bacchus. Bacchanalische festivals werden in de oude Romeinse tijd gehouden om een ​​goede oogst te garanderen, en volgens literaire beschrijvingen gingen ze gepaard met veel seks en alcohol.

De geit en de bloemenslingers die we hier zien waren onderdeel van de festiviteiten. Deze ondeugende feestgangers zien eruit als acteurs op een podium.

De muziekinstrumenten en maskers op de voorgrond verwijzen naar de dramatische toneelstukken van deze festivals.

De gespierde figuren en hun vloeiende draperie weerspiegelen Poussins interesse in klassieke beeldhouwkunst. De warmte van dit tafereel wordt overgebracht door de schemerige lucht en kleurrijke gordijnen, nu vervaagd, maar ooit levendig.


Moïse sauvé des eaux (1638) – Nicolas Poussin

Mozes gered uit het water
Te vinden in: Musée du Louvre, Parijs

Moïse sauvé des eaux (1638) – Nicolas Poussin

Nadat de farao het bevel heft gegeven om alle pasgeboren mannen uit het Hebreeuwse volk te doden, verbergt de moeder van Mozes het kind gedurende drie maanden.

Ze laat hem vervolgens achter in een mand aan de Nijl, vlakbij de oever. De dochter van de farao, die met courtisanes aan het baden is, vindt het kind en besluit hem te adopteren.


Les Bergers d’Arcadie (1638-1639) – Nicolas Poussin

Et in Arcadia ego / De herders van Arcadia
Te vinden in: Musée du Louvre, Parijs

Les Bergers d’Arcadie (1638-1639) – Nicolas Poussin


Le Jugement de Salomon (1648-1649) – Nicolas Poussin

Het oordeel van Salomo
Te vinden in: Musée du Louvre, Parijs

Le Jugement de Salomon (1648-1649) – Nicolas Poussin


Autoportrait (1650) – Nicolas Poussin

Zelfportret
Te vinden in: Musée du Louvre, Parijs

Zelfportret Nicolas Poussin, 1649


Apollon amoureux de Daphné (1664) – Nicolas Poussin

Apollo verliefd op Daphne
Te vinden in: Musée du Louvre, Parijs

Nicolas Poussin – Apollon amoureux de Daphné (1664) – Nicolas Poussin