Top 10 gezondste groenten – Een vitaminerijk lijstje

Top 10 gezondste groenten - Een vitaminerijk lijstje
Top 10 gezondste groenten - Een vitaminerijk lijstje

Gezondste groenten

Waarom zijn groent nu zo gezond? Nou, zo bevatten ze bijvoorbeeld zeer veel vezels. Hierdoor worden voedingsmiddelen effectiever en gelijkmatiger door het lichaam opgenomen. Ook kunnen er vele verschillende vitaminen en mineralen in zitten die weer kunnen zorgen voor antioxidanten. Lees meer…

Een antioxidant is een stof die oxidatie tegengaat. Antioxidanten omvatten alle stoffen die vrije radicalen, schadelijke deeltjes die de cellen van organismen aantasten, weg kunnen vangen. Ga je vooral te buiten aan de gezondste groenten. Natuurlijk is een vette snack op zijn tijd best wel lekker, maar daarna weer gezond!


Lees hier ->>> meer over gezondheid en hier ->>> meer over eten en drinken op deze website.


Gezondste groenten

Meer informatie: www.voedingscentrum.nl


Groenbladige groente

Groenbladige groente als boerenkool, spinazie, snijbiet, peterselie, slasoorten bevatten vooral de nutriënten ijzer, kalium, calcium, magnesium, carotenoíden en vitamine B, E C en K.


Kruisbloemige groenten

Bij kruisbloemige moet je denken aan broccoli, bloemkool, spruitjes, groene kool en rode kool. Het meest voedzaam zijn ze als je ze rauw eet, stoomt blancheert. Ze zitten vol met vitamine C, vitamine K, B11, ijzer en kalium.


Wortel

De worteltjes behoren zitten vol met goede voedingsstoffen. Je kunt ook prima rauw eten. In wortel zit vooral vitamine A, B, C en K en veel vezels. Ook bevatten ze magnesium, kalium en foliumzuur.


Tomaat

De tomaten zijn niet alleen lekker en veelzijdig, ze zijn ook erg gezond. Ze zijn een goede bron van vitamine C en K, lycopeen, kalium en foliumzuur. Tomaten dragen hierdoor onder andere bij aan een gezond hart en vaatstelsel, sterke botten en een mooie huid.


Peulvruchten

Voorbeelden van peulvruchten zijn bijvoorbeeld bruine bonen, kikkererwten en linzen. Pinda’s en ‘groene’ peulvruchten zoals doperwten en sperziebonen zijn officieel peulvruchten, maar rekenen we tot noten en groente omdat ze daar qua gezondheidseffecten op lijken.

Ze zijn goed voor je gezondheid omdat ze het LDL-cholesterol verlagen. Dat is goed voor de bloedvaten. Peulvruchten zijn eigenlijk geen groenten omdat het zaden zijn maar ze worden wel net zo gekookt als groenten. Ze bevatten enorm veel vezels. Verder zitten er foliumzuur, magnesium, kalium, ijzer en calcium in.


Asperges

De asperges bestaan voor 92% uit water, waardoor ze maar 30 calorieën bevatten per 100 gram. Perfect als je wil afslanken dus. Bovendien zijn asperges ook nog eens bijzonder gezond dankzij de vele voedingsstoffen en vitamines die ze bevatten. Ze zijn een bron van de pro-vitamine A, vitamine C, vitamine E en vitamine K. Asperges kunnen zelfs een depressie het hoofd bieden. Er zit veel zink, foliumzuur, kalium en vezels in. Groene en witte asperges zijn even gezond.


Alliumgroente

Tot de Allium groenten behoren knoflook, uien, sjalotten, bosui, bieslook en prei. De typische geur van Allium groenten wordt veroorzaakt door de zwavelhoudende verbindingen. Deze zwavelhoudende verbindingen hebben antioxidatieve werking. Uien en knoflook beschermen tegen darmkanker. En niet zo een beetje! Als je ze veel consumeert kun je de kans zelfs met 7% verlagen.


Zoete aardappel

De zoete aardappel is officieel geen aardappel, maar een groente. Hij is ook heel voedzaam. Bovendien zitten er veel vitamines, mineralen en vezels in zoete aardappel. Vooral de belangrijke vitamines A, C, B5, B6 en E zijn ruimschoots aanwezig.


Paprika

De paprika’s zijn is rijk aan kalium, magnesium, vitamine C en ook bevat de vrucht een hoog gehalte aan foliumzuur. Paprika bevat ook veel vezels, maar heeft weinig calorieën. Vooral de rode paprika zit vol met vitamine C, wel twee keer zoveel als bij de groene paprika. De oranje paprika bevat zelfs bijna 3 keer zoveel vitamine C dan een sinaasappel!


Pompoen

De pompoen is familie van de komkommer en meloen. Deze grote, bolronde vrucht heeft een stevige, harde schil en oranje vruchtvlees. Binnenin zit de vrucht vol met grote platte zaden. Pompoen bevatten wel veel vezels. Je kunt er uitstekend een gezonde soep van maken. Ze bevatten veel vitamine A, C, kalium en vezels.