10 Duurste verkochte auto’s op veilingen 2020

Duurste verkochte auto's op veilingen 2020
Duurste verkochte auto's op veilingen 2020

Duurste verkochte auto’s op veilingen 2020

Veel Bugatti’s! Dat zijn toch de auto’s die zeer gewild zijn door verzamelaars. De website Designnews.com heeft de tie duurste auto’s verkocht in 2020 op een rij gezet. Lees meer…


Lees hier ->>> over auto’s op deze website.


Top 10 – Duurste verkochte auto’s op veilingen 2020


10. 1971 Lamborghini Miura P400 SV Speciale – 4,85 miljoen euro

Lamborghini Miura P400 SV Speciale
Lamborghini Miura P400 SV Speciale

Zie hier ->>> de tien mooiste Lamborghini’s aller tijden op deze website.


9. Ferrari 550 GT1 Prodrive (2001) – 4,9 miljoen euro

Ferrari 550 GT1 Prodrive (2001)
Ferrari 550 GT1 Prodrive (2001)

6. Alfa Romeo B.A.T. 5 (1953) – 5,65 miljoen euro

Alfa Romeo B.A.T. 5 (1953)
Alfa Romeo B.A.T. 5 (1953)

6. Alfa Romeo B.A.T. 7 (1954) – 5,65 miljoen euro

Alfa Romeo B.A.T. 7 (1954)
Alfa Romeo B.A.T. 7 (1954)

6. Alfa Romeo B.A.T. 9d (1955) – 5,65 miljoen euro

Alfa Romeo B.A.T. 9d (1955)
Alfa Romeo B.A.T. 9d (1955)

Top 5 – Duurste verkochte auto’s op veilingen 2020


5. Bugatti Type 55 Super Sport door Figoni (1931) – 5,77 miljoen euro

Bugatti Type 55 Super Sport
Bugatti Type 55 Super Sport

De Bugatti Type 55 is een sportauto en is in 1932 geïntroduceerd op de Mondial de l’Automobile in Parijs. De Type 55 wordt aangedreven door een 2,3-liter motor. De motor levert een vermogen van 130 pk en had een topsnelheid van 180 km/u.

De auto was destijds te koop voor een bedrag van 72.500 francs, een exorbitant bedrag voor die tijd. De auto werd dan ook voornamelijk besteld door welgestelde personen die de auto gebruikte als sportauto. Sommige werden echter gebruikt door hun eigenaren in de racerij. Tegenwoordig is de Type 55 erg gewild onder verzamelaars.


4. Bugatti Type 35C Grand Prix (1928) – 6 miljoen euro

Bartolomeo Costantini in een Type 35 in de Grand Prix Formule 1 van Frankrijk, 1924.
Bartolomeo Costantini in een Type 35 in de Grand Prix Formule 1 van Frankrijk, 1924.

De Bugatti Type 35 as bedoeld als een raceauto en was ook de auto waar Bugatti bekend mee werd. De auto had een 2.0 Liter 8-cilinder-in-één-lijn motor, met drie kleppen per cilinder. De auto haalde 6000 tpm en leverde 90 pk.

Er was ook een snellere versie, de Type 35C met 128 pk. De normale versie was de Type 35A en later kwam er versies met een nieuwe motor, de 2.3 Liter motor. Die versies waren de 35B en de 35T, waarvan de 35T de zeldzaamste was.

De auto was een zeer succesvolle auto in races. De auto won onder andere vijf keer op rij (1925-1929) de Targa Florio op Sicilië en in 1929 won de auto de Grand Prix van Monaco.


Top 3 – Duurste verkochte auto’s op veilingen 2020


3. Bugatti Type 55 Super Sport (1932) – 8,11 miljoen euro

Bugatti Type 55 Super Sport
Bugatti Type 55 Super Sport

2. Bugatti Type 57S Atalante (1937) – 11,8 miljoen euro

Bugatti Type 57S Atalante
Bugatti Type 57S Atalante

De Bugatti Type 57 is gebouwd van 1934 tot 1940 en had een 3,3-liter acht-in-lijnmotor met twee nokkenassen. De auto was ontworpen door Jean Bugatti, de zoon van Ettore Bugatti.

Er waren twee versies van het type 57: de 57 en de 57S, met verlaagd chassis. Verder was er een versie met compressor, 57C (of 57SC) genoemd. Hierop waren verschillende koetswerken leverbaar: onder meer de Ventoux, de Stelvio, de Atalante en de Atlantic (waarvan in 1936 slechts 4 exemplaren werden gebouwd).

Het ontwerp van de Atlantic was geïnspireerd op de experimentele Aérolithe (1935). In 1937 en 1939 won een Bugatti 57 de 24-uurs race van Le Mans, beide jaren met Jean-Pierre Wimille achter het stuur.


1. Bugatti Type 59 Sports (1934) – 14,5 miljoen euro

Bugatti Type 59 Sports (1934) - Afbeelding: Gooding & Co
Bugatti Type 59 Sports (1934) – Afbeelding: Gooding & Co

Deze specifieke Bugatti Type 59 Sports heeft begin vorige eeuw als meegereden in het Bugatti Grand Prix team. Er is met deze auto deelgenomen aan de Grand Prix van Monaco en deze auto kwam als eerste over de streep bij de Grote Prijs van het Belgische Spa. De auto is nog eigendom geweest van de oude Belgische koning Leopold III.