, , , , , ,

Top 10 belangrijkste vaardigheden voor een People Manager

Belangrijkste vaardigheden voor een People Manager

People management is een proces om de productiviteit op de werkplek te optimaliseren en professionele groei te bevorderen. Verschillende factoren zorgen ervoor dat het proces op de best mogelijke manier wordt uitgevoerd. Lees meer…


Lees hier → meer over management op deze website.


Top 10 belangrijkste vaardigheden voor een People Manager

Bron: www.knowledgehut.com


1. Visievol klaarstaan

Een leider moet de gave hebben om het dagelijkse reilen en zeilen van een organisatie te doorgronden. Bovendien is het van cruciaal belang om ook een helder beeld te hebben van de grootse toekomstvisie.

Het draait niet alleen om het verbeteren van het heden; als leidend figuur in people management is het essentieel om een scherp beeld te hebben van de toekomst en hoe daar te geraken.


Zie hier de samenvatting van Task, Responsibilities and Practices door Peter Drucker.


2. Toewijding als sleutel

Over de noodzaak van toewijding kan niet genoeg gezegd worden. De bereidheid om vooruit te gaan, meer verantwoordelijkheden op zich te nemen en anderen te trainen zijn enkele kwaliteiten die een goede manager moet ontwikkelen.


3. Communicatie als bron van kwaliteit

Niets kan de rol van goede communicatie vervangen. Effectieve communicatie en actief luisteren vormen de basis voor een productief team. Vraag je af hoe je dat kunt bereiken? Hier zijn enkele suggesties:

  • Wekelijkse vergaderingen
  • Individuele gesprekken
  • Positieve kritiek
  • Waardering voor de prestaties van het team

Om communicatie als een pad naar succes te benutten, moet je ook bekend zijn met spreken in het openbaar, overtuigingskracht, duidelijkheid, schrijfvaardigheid en non-verbale communicatie.

Daarom zou dit een onmisbare vaardigheid moeten zijn voor een human resource manager.


Zie hier de 10 regels voor effectief time-management.


4. Moedig voortgaan

Moed is van groot belang bij het toepassen van people management vaardigheden om een betere werkomgeving te creëren. Het vergt het durven nemen van moeilijke beslissingen, zelfs als deze onbeleefd of ongemakkelijk aanvoelen.

Of het nu gaat om het aanspreken van een misdragende medewerker over hun gedrag of het beëindigen van een arbeidscontract vanwege prestatieproblemen, het behoort tot de taak van een people manager om dergelijke zaken aan te pakken zonder repercussies voor het bedrijf of andere werknemers.


5. Verdien vertrouwen, geef het niet zomaar

Als iemand met managementvaardigheden is het van belang om vertrouwen op te bouwen in elke relatie, zowel met werknemers als met de organisatie.

Helaas neemt met de helft van de wereld die vanuit huis werkt, de kans op het smeden van sterke banden, die eerder gemakkelijk ontstonden op kantooruren, af.

Daarom moet je extra inspanningen leveren om ervoor te zorgen dat je het type manager bent dat betrouwbaar is. Hier zijn enkele manieren om dat te bereiken:

  • Openstaan voor feedback
  • Echte feedback geven
  • Nakomen van verplichtingen
  • Vooroordelen vermijden
  • Verantwoordelijkheid nemen voor (je eigen) fouten
  • Vertrouwen hebben in je team

Naast deze punten is het ook cruciaal voor jou als manager om een duidelijk kanaal te creëren waarlangs informatie helder kan stromen.

Als je meer wilt weten over Agile, bekijk dan hier de Agile Management-cursus.


Zie hier de 25 meest invloedrijke managementboeken ooit.


6. Problemen oplossen

Met de plotse veranderingen in het werkpatroon, vooral met steeds meer werknemers die vanuit huis werken, doen zich voortdurend problemen voor in een organisatie.

Als manager is het van vitaal belang om proactief vaardigheden te ontwikkelen om elk geval aan te pakken, inclusief noodgevallen. Bovendien zijn mensen die problemen oplossen vaak betere managers dan anderen. Hoe pak je een probleem aan en vind je een oplossing? Deze tips kunnen je helpen:

  • Identificeer eerst het probleem
  • Analyseer het vervolgens grondig
  • Ontwikkel daarna oplossingen
  • Volg ten slotte de stappen van planning en implementatie

Hoewel sommige mensen van nature goed zijn in het oplossen van problemen, moeten anderen vaak extra inspanning leveren om dezelfde vaardigheid te ontwikkelen. Het is dus essentieel om ruimdenkend te zijn, te vertrouwen op analytisch denken en creativiteit te gebruiken bij het oplossen van een probleem.


Zie hier: wie zijn de 10 grootste ondernemers aller tijden?


7. Empathie als onmisbaar instrument

Als het gaat om effectieve communicatie als manager, moet je ook de kwaliteit van empathie bezitten. Helaas is het door de doorlopende pandemie een cruciale vaardigheid geworden voor managers vanwege de ongekende angst en onzekerheid, ook wat betreft werk.

Wanneer een manager empathisch is, neemt de betrokkenheid van werknemers toe en verbetert de productiviteit. Medewerkers presteren beter wanneer ze zich betrokken en gehoord voelen. Het is ongetwijfeld de taak van een manager om die ruimte te creëren.


8. Besluitvaardigheid tonen

Een groot deel van management draait om het nemen van beslissingen die zowel gunstig zijn voor de organisatie als voor de werknemers. Besluitvaardigheid is essentieel om ervoor te zorgen dat een team goed functioneert. Hoe ontwikkel je die vaardigheid? Hier zijn enkele tips:

  • Heb een heldere visie
  • Sta open voor verandering
  • Begrijp alle implicaties van de beslissing
  • Verzamel de nodige informatie

Het is altijd beter om een duidelijk beeld te hebben van alle opties en vervolgens de best geschikte te kiezen bij het nemen van een beslissing.


9. Benaderbaar zijn

Niemand kan werken met een manager die niet benaderbaar is. Ontwikkel jezelf dusdanig dat mensen gemakkelijk met je kunnen communiceren terwijl ze jouw autoriteit respecteren.

Toegankelijk zijn is ook een manier om het enthousiasme hoog te houden bij werknemers, wat leidt tot verhoogde productiviteit. Als manager is het jouw verantwoordelijkheid om te ontdekken wat een individueel teamlid drijft om beter te presteren.


10. Verantwoordelijkheid nemen

Leiderschap en people management zijn afhankelijk van veel factoren, en verantwoordelijkheid is daar één van de belangrijkste van. Fouten maken is menselijk, maar het niet nemen van verantwoordelijkheid voor jouw beslissingen en acties maakt je een slechte manager.

Dit heeft niet alleen invloed op de betrokkenheid en productiviteit van jouw team, maar kan ook schadelijk zijn voor het bedrijf op de lange termijn.

Dus, of het nu gaat om het erkennen van jouw beslissing, het halen van een deadline of het nakomen van een toezegging, een manager moet een voorbeeld zijn van verantwoordelijkheid.


Zie hier 10 tips om je bedrijf te laten bloeien en groeien.


Top 10 belangrijkste vaardigheden voor een People Manager

Top 10 belangrijkste vaardigheden voor een People Manager


Top 10 belangrijkste vaardigheden voor een People Manager

  1. Visievol klaarstaan
  2. Toewijding als sleutel
  3. Communicatie als bron van kwaliteit
  4. Moedig voortgaan
  5. Verdien vertrouwen, geef het niet zomaar
  6. Problemen oplossen
  7. Empathie als onmisbaar instrument
  8. Besluitvaardigheid tonen
  9. Benaderbaar zijn
  10. Verantwoordelijkheid nemen