Belangrijkste foto’s aller tijden – Een iconische top 100
90. Untitled Film Still 21, Cindy Sherman, 1978
Cindy Sherman’s (Glen Ridge (New Jersey), 19 januari 1954) “Untitled Film Still #21” uit 1978 is een iconisch werk uit haar baanbrekende Untitled Film Stills-serie. In deze zwart-witfoto speelt Sherman een jonge vrouw op een straat in New York, die lijkt te mijmeren of nadenken.
Haar pose en blik naar boven roepen een gevoel van ambitie of introspectie op. Het werk verwijst naar de esthetiek van films uit de jaren 50 en 60, geïnspireerd door regisseurs als Hitchcock of Antonioni. Sherman onderzoekt hiermee hoe vrouwelijke identiteit wordt geconstrueerd, vooral door de lens van film en media.
De foto biedt een open narratief, waardoor kijkers zelf hun interpretaties kunnen toevoegen. Het werk sluit aan bij de feministische kunst van de jaren 70, waarin de representatie van vrouwen centraal stond. Deze serie heeft een blijvende impact gehad en bevestigde Sherman’s status als een invloedrijke postmoderne kunstenaar.
89. Fort Peck Dam, Margaret Bourke-White, 1936
De Fort Peck Dam-foto van Margaret Bourke-White (New York, 14 juni 1904 – Stamford, Connecticut, 27 augustus 1971) uit 1936 wordt beschouwd als een hoogtepunt in de vroege fotojournalistiek vanwege haar visuele kracht en innovativiteit. Het verscheen op de allereerste cover van Life Magazine (november 23, 1936) en wordt gezien als een meesterwerk van visuele storytelling en industriële fotografie.
De compositie benadrukt de schaal en monumentaliteit van de dam door het gebruik van sterke lijnen en geometrische vormen. Het contrast tussen de gladde oppervlakken van de dam en de ruwe, modderige omgeving voegt een dynamisch element toe aan de foto.
Bourke-White gebruikte licht en schaduw op meesterlijke wijze om een gevoel van drama en grootsheid te creëren. De gekozen hoek en het perspectief versterken de architectonische kracht van het beeld en maken de industriële structuur bijna abstract.
De foto is niet alleen documentair, maar ook sterk esthetisch, met een balans tussen functionaliteit en schoonheid. Door de dam op deze manier te fotograferen, wist Bourke-White de aandacht te vestigen op het menselijke vernuft en de technische vooruitgang. De symmetrie en schaal van het beeld geven het een tijdloze kwaliteit, terwijl het ook het optimisme van de New Deal-periode vastlegt.
Het beeld is een perfect voorbeeld van hoe een foto zowel journalistieke als artistieke waarde kan hebben. De kracht van deze foto ligt in haar vermogen om zowel het verhaal van de tijd te vertellen als een esthetisch meesterwerk te zijn.
88. The Hague, Erich Salomon, 1930
In januari 1930, tijdens de Tweede Haagse Conferentie over Herstelbetalingen, legde de Duitse fotojournalist Erich Salomon (Berlijn, 28 april 1886 – Auschwitz, 7 juli 1944) een spontaan moment vast van uitgeputte ministers van Buitenlandse Zaken in de vroege ochtenduren.
Deze foto, genomen rond twee uur ’s nachts, toont de vermoeidheid van de diplomaten na langdurige onderhandelingen over de Duitse herstelbetalingen na de Eerste Wereldoorlog. Salomon maakte discreet gebruik van een kleine Leica-camera, waarmee hij deze onbewaakte momenten kon vastleggen en het publiek een ongekende inkijk gaf in politieke discussies op hoog niveau.
Deze foto wordt beschouwd als een van de belangrijkste beelden aller tijden, omdat het een significante verschuiving betekende in politieke fotografie door een intiem beeld te bieden van staatslieden achter gesloten deuren.
Op de foto staan onder andere:
- Joseph Paul-Boncour: Franse minister van Arbeid en Sociale Zaken
- Dr. Julius Curtius: Duitse minister van Buitenlandse Zaken
- Hendrikus Colijn: Nederlandse minister-president
- Arthur Henderson: Britse minister van Buitenlandse Zaken
- André Tardieu: Franse minister-president
87. Bricklayer, August Sander, 1928
August Sander (Herdorf, 17 november 1876 – Keulen, 20 april 1964) was een Duits portret- en documentairefotograaf. Sanders eerste boek Antlitz der Zeit (‘Het gelaat van de tijd’) werd gepubliceerd in 1929.
Sander staat bekend als een van de belangrijkste Duitse portretfotografen van de vroege twintigste eeuw.
86. Untitled (Cowboy), Richard Prince, 1989

Untitled (Cowboy), Richard Prince, 1989
85. Androgyny (6 Men + 6 Women), Nancy Burson, 1982

Als een visueel experiment combineerde Burson de gezichten van zes mannen en zes vrouwen, in een poging te zien welk geslacht zou domineren. Ze ontdekte dat als je de mond bedekt, het gezicht er vrouwelijker uitziet.
Deze digitale compositie visualiseert zowel populaire fantasieën als angsten over wat er gebeurt als genetisch materiaal zich vermengt met ras en geslacht.
84. Couple In Raccoon Coats, James Vanderzee, 1932

83. Behind The Gare Saint-Lazare, Henri Cartier-Bresson, 1932

82. Trolley To New Orleans, Robert Frank, 1955

81. The Steerage, Alfred Stieglitz, 1907

De zwart-witfoto The Steerage is gemaakt door Alfred Stieglitz (Hoboken (New Jersey), 1 januari 1864 – New York, 13 juli 1946) in 1907.
Door sommige critici wordt hij geprezen als één van de grootste foto’s aller tijden, omdat hij in één beeld zowel een formatief document van zijn tijd als één van de eerste foto’s van zijn tijd vastlegt. Het is ook een voorbeeld van artistiek modernisme.
Er is veel geschreven over de scene als cultureel document van een belangrijke periode waarin veel immigranten naar Amerika kwamen.

Alfred Stieglitz in 1907, zelfportret

