Samenvatting Emotional Intelligence – Daniel Goleman
Samenvatting Emotionale Intelligentie
Daniel Golemans briljante verslag vanuit de frontlinies van de psychologie en neurowetenschappen biedt verrassende nieuwe inzichten in onze ’twee geesten’ – de rationele en de emotionele – en hoe ze samen onze bestemming vormen.
Puttend uit baanbrekend onderzoek naar de hersenen en gedrag, toont Goleman de factoren die meespelen wanneer mensen met een hoog IQ falen en degenen met een bescheiden IQ verrassend goed presteren.
Deze factoren, waaronder zelfbewustzijn, zelfdiscipline en empathie, leiden tot een andere manier van slim zijn – en ze zijn niet vastgelegd bij de geboorte.
Hoewel gevormd door ervaringen in de kindertijd, kan emotionele intelligentie worden gekoesterd en versterkt gedurende ons volwassen leven – met onmiddellijke voordelen voor onze gezondheid, onze relaties en ons werk.
De vijfentwintigste jubileumeditie van Emotionele Intelligentie kon niet op een beter moment komen. We brengen zoveel van onze tijd online door, steeds meer banen worden geautomatiseerd en gedigitaliseerd, en onze kinderen pikken nieuwe technologieën sneller op dan we ooit hadden gedacht.
Met een nieuwe inleiding van de auteur bereidt de vijfentwintigste jubileumeditie lezers, nu meer dan ooit, voor om hun volledige potentieel te bereiken en op te vallen met behulp van EI.
Lees hier → meer boeken over management op deze website.
Over Daniel Goleman
Goleman is de auteur van de internationale bestsellers Emotionele Intelligentie, Werken met Emotionele Intelligentie en Sociale Intelligentie, en co-auteur van de veelgeprezen zakelijke bestseller Primal Leadership.
Zijn nieuwste boeken zijn What Makes a Leader: Why Emotional Intelligence Matters en The Triple Focus: A New Approach to Education.
Hij was wetenschappelijk verslaggever voor de New York Times, werd twee keer genomineerd voor de Pulitzerprijs en ontving de Lifetime Achievement Award van de American Psychological Association voor zijn schrijven in de media. Hij woont in Massachusetts.
Daniel Goleman
Samenvatting van ‘Emotional Intelligence’ van Daniel Goleman
Inleiding
Daniel Goleman’s boek Emotional Intelligence (1995) introduceert en populariseert het concept van emotionele intelligentie (EI). In dit boek betoogt hij dat traditionele maatstaven van intelligentie, zoals IQ, niet voldoende zijn om succes in het leven te verklaren. Goleman stelt dat emotionele intelligentie, oftewel het vermogen om emoties te begrijpen en te beheren, net zo belangrijk, zo niet belangrijker, is voor persoonlijke en professionele prestaties.
Hoofdstuk 1: Wat is emotionele intelligentie?
Goleman definieert emotionele intelligentie als een reeks vaardigheden die vijf hoofddomeinen omvatten:
1. Zelfbewustzijn: Het vermogen om je eigen emoties te herkennen en te begrijpen.
2. Zelfregulatie: Het vermogen om emoties te beheersen en impulsief gedrag te vermijden.
3. Motivatie: Het vermogen om jezelf te motiveren en doelen na te streven ondanks tegenslagen.
4. Empathie: Het vermogen om de emoties van anderen te herkennen en te begrijpen.
5. Sociale vaardigheden: Het vermogen om relaties effectief te beheren en te navigeren.
Hoofdstuk 2: De biologie van emotie
Goleman legt uit hoe emoties in de hersenen werken. Hij bespreekt de rol van de amygdala en de prefrontale cortex in emotionele reacties. De amygdala is betrokken bij emotionele opwinding en snelle, vaak instinctieve reacties, terwijl de prefrontale cortex betrokken is bij rationeel denken en het reguleren van emotionele reacties. Hij benadrukt dat een goede balans tussen deze hersengebieden cruciaal is voor emotionele intelligentie.
Hoofdstuk 3: Het zelfbewuste brein
Zelfbewustzijn, het eerste domein van emotionele intelligentie, is essentieel voor het begrijpen van je eigen emoties en hoe ze je gedrag beïnvloeden. Goleman bespreekt hoe mensen met een hoog zelfbewustzijn beter in staat zijn om hun emoties te identificeren en te benoemen. Dit helpt hen om effectiever met stress en uitdagingen om te gaan.
Hoofdstuk 4: Emotionele zelfbeheersing
Zelfregulatie, het vermogen om emoties te beheersen, is cruciaal voor emotionele intelligentie. Goleman stelt dat mensen die hun emoties kunnen beheersen beter in staat zijn om impulsief gedrag te vermijden. Ze weten sneller constructieve oplossingen te vinden voor problemen. Hij bespreekt technieken zoals cognitieve herstructurering, mindfulness en ontspanningstechnieken. Deze kunnen helpen bij het verbeteren van zelfregulatie.
Hoofdstuk 5: De motor van prestatie
Motivatie, het derde domein van emotionele intelligentie, gaat over het vermogen om jezelf te motiveren en doelen na te streven. Dit alles ondanks tegenslagen. Goleman bespreekt hoe intrinsieke motivatie, passie voor werk en een optimistische houding bijdragen aan succes. Hij benadrukt het belang van doelen stellen en het ontwikkelen van doorzettingsvermogen om uitdagingen te overwinnen.
Zie hier: slim studeren: 7 gewoontes van écht gedisciplineerde leerlingen
Hoofdstuk 6: De kunst van de relatie
Empathie, het vermogen om de emoties van anderen te herkennen en te begrijpen, is een kerncomponent van emotionele intelligentie. Goleman legt uit hoe empathie essentieel is voor effectieve communicatie en samenwerking. Hij beschrijft verschillende vormen van empathie. Hieronder cognitieve empathie, emotionele empathie en empathische zorg, en hoe ze bijdragen aan het opbouwen van sterke relaties.
Hoofdstuk 7: Sociale vaardigheden
Sociale vaardigheden, het vermogen om relaties effectief te beheren en te navigeren, zijn cruciaal voor succes. Dit in zowel persoonlijke als professionele contexten. Goleman bespreekt hoe vaardigheden zoals conflictbeheer, teamwork en leiderschap afhangen van een goed ontwikkelde emotionele intelligentie. Hij benadrukt het belang van luisteren, assertieve communicatie en het vermogen om anderen te beïnvloeden en te inspireren.
Hoofdstuk 8: Emotionele intelligentie in de praktijk
Goleman illustreert hoe emotionele intelligentie in verschillende contexten kan worden toegepast. Denk bijvoorbeeld aan je werkplek, in het onderwijs en in persoonlijke relaties. Hij beschrijft hoe organisaties kunnen profiteren van medewerkers met een hoge emotionele intelligentie, door betere teamwork, communicatie en leiderschap. In het onderwijs pleit hij voor programma’s die kinderen helpen om hun emotionele intelligentie te ontwikkelen. Dit kan leiden tot betere academische prestaties en sociale vaardigheden.
Hoofdstuk 9: Ontwikkeling van emotionele intelligentie
Goleman benadrukt dat emotionele intelligentie niet statisch is. Het is mogelijk om deze vaardigheden te ontwikkelen en te verbeteren. Hij bespreekt verschillende strategieën en technieken om de vijf domeinen van emotionele intelligentie te versterken. Bijvoorbeeld, zelfbewustzijn kan worden verbeterd door zelfreflectie en feedback van anderen, terwijl empathie kan worden vergroot door actieve luisteroefeningen en het bewust proberen om de perspectieven van anderen te begrijpen.
Conclusie
In de conclusie herhaalt Goleman dat emotionele intelligentie een cruciale rol speelt in het bepalen van succes in het leven. Hij benadrukt dat, hoewel IQ belangrijk is, emotionele intelligentie vaak het verschil maakt tussen middelmatige en uitzonderlijke prestaties. Goleman roept op tot een grotere erkenning van het belang van emotionele intelligentie in opvoeding, onderwijs en de werkplek, en moedigt individuen aan om actief te werken aan het ontwikkelen van hun emotionele vaardigheden.
Nawoord
In latere edities van het boek reflecteert Goleman op de impact die het concept van emotionele intelligentie heeft gehad sinds de oorspronkelijke publicatie. Hij bespreekt nieuwe onderzoeken en ontwikkelingen op het gebied van emotionele intelligentie en blijft pleiten voor het integreren van emotionele en sociale vaardigheden in verschillende aspecten van het leven.

