, , ,

Gelukkig zijn is ook een kwestie van oefening zegt onderzoek

Gelukkig zijn is ook een kwestie van oefening zegt onderzoek

Dit nieuwe onderzoek laat ons zien dat geluk kan worden aangeleerd. Maar: het behouden ervan draait om voortdurende inspanning.

De studie, gericht op de ‘Science of Happiness’-cursus aan de Universiteit van Bristol, benadrukt dat het aannemen van bewezen gewoonten zoals dankbaarheid, lichaamsbeweging, meditatie en het bijhouden van een dagboek aanzienlijke welzijnsvoordelen kan opleveren.

Dit lukt je alleen als je deze gewoonten langdurig weet vol te houden! Lees meer…

Website: www.science-happiness.com


Lees hier → meer over geluk op deze website.


Gelukkig zijn is ook een kwestie van oefening zegt onderzoek

De ‘Science of Happiness’-cursus is gebaseerd op de Yale University-cursus ‘Psychology and the Good Life’. De cursus is ontworpen om het mentale welzijn te verbeteren door wetenschappelijk onderzoek.

Deze unieke cursus is gestart in 2018. Het vermijdt traditionele examens en lessen. Deze curus richt zich in plaats daarvan op het overbrengen van kennis. Het gaat om kennis uit hedendaags peer-reviewed onderzoek in de psychologie en neurowetenschappen over wat geluk betekent.


Zie hier 50 wetenschappelijk bewezen lifehacks die je gelukkiger maken.


De cursus behandelt een breed scala aan onderwerpen. Het gaat van biologische en ecologische factoren die bijdragen aan geluk tot praktisch advies over het bevorderen van geestelijk welzijn.

Studenten worden aangemoedigd om deel te nemen aan op bewijs gebaseerde activiteiten. Dit noemen we ook wel ‘gelukshacks’ . Deze aanpak beoogt niet alleen om studenten te onderwijzen. Het gaat er ook om om hen te voorzien van tools om actief hun eigen geestelijke gezondheid te verbeteren.


Zie hier vijf geheime recepten voor een gelukkige relatie.


Eerdere studies laten zien dat psycho-educatieve cursussen het psychologisch welzijn op de korte termijn kunnen vergroten. Het blijft nog steeds wel onzeker of deze verbeteringen op de lange termijn stand zullen houden.


Gelukkig zijn is ook een kwestie van oefening zegt onderzoek


Houdt je ‘geluk’ stand?

De onderzoekers wilden weten of deelname aan een gestructureerd onderwijsprogramma zoals de Science of Happiness-cursus een duurzame manier zou kunnen bieden om het mentale welzijn van studenten te verbeteren.

Dit deden ze door systematisch de langetermijneffecten van dergelijke psycho-educatieve cursussen te onderzoeken. Zo probeerde het team te ontdekken of het welbevinden van studenten in de loop van de tijd konden worden gehandhaafd.


Zie hier de 10 sleutels tot geluk.


Om het welzijn te meten, maakte het onderzoek gebruik van verschillende instrumenten. Zo gebruikten ze de Short Warwick-Edinburgh Mental Well-Being Scale. De meet het algemene mentale welzijn. De schaal is algemeen wetenschappelijk erkend. Dit vanwege zijn betrouwbaarheid en validiteit bij het meten van positieve aspecten van de geestelijke gezondheid.

Voor angst werd gebruik gemaakt van de Generalized Anxiety Disorder Questionnaire (GAD-7). Hiermee kun je eenzaamheid beoordelen met  de UCLA Loneliness Scale-versie.

De cursus geluk helpt op korte termijn

Aanvankelijk rapporteerden studenten die aan de cursus deelnamen een aanzienlijke verbetering in hun algehele welzijn. Het ging om een waargenomen stijging van 10 tot 15% in hun scores op de Short Warwick-Edinburgh Mental Well-Being Scale.

Deze onmiddellijke impuls benadrukt de effectiviteit van de cursus bij het verbeteren van de geestelijke gezondheid van studenten op korte termijn.

Ongeveer de helft van de respondenten (50,67%) gaf aan doorgegaan te zijn met ten minste één van de geluksbevorderende praktijken. Het ging dan om zaken die in de cursus zijn geïntroduceerd.


Zie hier 10 minimalistische gewoonten om je leven eenvoudig te houden (zelfs als je geen minimalist bent).


De geluksbevorderende praktijken zijn: het uiten van dankbaarheid, het beoefenen van mindfulness of meditatie, het deelnemen aan regelmatige lichamelijke activiteit, het bijhouden van een dagboek, vriendelijk zijn voor een ander of iets goeds doen voor een ander of de maatschappij.

Onder deze was dankbaarheid de praktijk die het vaakst werd voortgezet.

Onderzoekers bekeken de situatie opnieuw na 29 maanden na afloop van de cursus.  Hier kwam een ​​genuanceerd beeld naar voren. De verbetering van het welzijn die de studenten ervoeren, bleek niet blijvend.

Doorgaan, doorgaan met met geluk oefenen!

Alleen degenen die actief bleven oefenen met de ‘gelukshacks’ die ze tijdens de cursus hadden geleerd, slaagden erin het verbeterde welzijnsniveau op de lange termijn te behouden.

“Deze studie laat zien dat het volgen van een cursus – of dat nu in de sportschool is, een meditatieretraite of een op bewijs gebaseerde gelukscursus zoals de onze – nog maar het begin is. Je moet je ertoe verbinden om wat je leert regelmatig te gebruiken,” legt hij uit. Bruce Hood, senior auteur van de studie en hoogleraar ontwikkelingspsychologie in de samenleving aan de Universiteit van Bristol.


Zie hier: het geheim van leiderschap en geluk.


“Veel van wat we leren draait om positieve psychologische interventies die je aandacht van jezelf afleiden, door anderen te helpen, samen te zijn met vrienden, dankbaarheid of te mediteren. Dit is het tegenovergestelde van de huidige ‘zelfzorg’-doctrine, maar talloze onderzoeken hebben aangetoond dat het uit de kast komen helpt ons weg te halen uit negatieve overpeinzingen die de basis kunnen vormen van zoveel geestelijke gezondheidsproblemen.”


Bron en meer informatie: Long‑term analysis of a psychoeducational course on university students’ mental well‑being, Catherine Hobbs, Sarah Jelbert, Laurie R. Santos, and Bruce Hood in Higher education: Handbook of theory and research (Vol. 37, pp. 1–107), 2022