Meer opleiding, dikkere bril zegt onderzoek

Heb je wat langer in de schoolbanken gezeten, dan is de kans groot dat je een brilletje nodig hebt. Heb er nog meer jaar aan vastgeplakt, dan heb je waarschijnlijk een dikke bril. Dit leren we uit een onderzoek van de universiteit van Bristol. Lees meer…

Meer opleiding, dikkere bril zegt onderzoek
Meer opleiding, dikkere bril zegt onderzoek


Meer opleiding, dikkere bril zegt onderzoek


De kern van het verhaal is dat als je hoogopgeleid bent je een grotere kans hebt op bijziendheid dan de wat lager opgeleide medemens. Dit ongemak komt mede voort uit het aantal jaren dat je in de schoolbanken hebt voortgebracht.

Overigens wisten we al langer dat er een verband was tussen het dragen van een bril en het opleidingsniveau. Alleen wisten we nog niet of er nu echt een causaal verband was. Er zouden natuurlijk een aantal andere factoren dan het genoten onderwijs een rol kunnen spelen.


This study shows that exposure to more years in education contributes to the rising prevalence of myopia. Increasing the length of time spent in education may inadvertently increase the prevalence of myopia and potential future visual disability.


Door dit onderzoek is het duidelijk dat de mate van bijziendheid samen hangt met het aantal jaren op school. Bijziendheid neemt toe met 0.27 dioptrie voor elk jaar dat je langer op school hebt gezeten. Als je bijvoorbeeld 17 jaar lang in schoolbanken hebt gezeten, dan ben je 1 dioptrie meer bijziend dan iemand die maar 12 jaar naar de juf of meester heeft hoeven te luisteren.

Om tot deze conclusie te komen analyseerden onderzoekers de data van bijna 70.000 Britten. De meest logische verklaring is natuurlijk dat als je een beetje door wil leren, je veel met je neus in de boeken moet zitten of veel te veel tijd achter je computertje doorbrengt. Je ziet dan weer minder daglicht, wat kan zorgen voor extra bijziendheid.


Bron en meer informatie: Edward Mountjoy, Neil M Davies, Denis Plotnikov, George Davey Smith, Santiago Rodriguez, Cathy E Williams, Jeremy A Guggenheim en Denize Atan: Education and myopia: assessing the direction of causality by mendelian randomisation in BMJ 2018, 6 Juni 2018

Laat een reactie achter

Geef hier je reactie!
Naam hier