Advertentie

Mooiste Italiaanse auto’s aller tijden

Waar of niet waar, wat maakt het uit of ze mooiste zijn. Ze zijn in ieder geval allen schitterend. Misschien missen we er nog een paar, dan horen we dat graag. Lees en kijk meer…

De Ferrari 275 GTB, Mooiste Italiaanse auto's aller tijden
De Ferrari 275 GTB
Advertentie


Mooiste Italiaanse auto’s aller tijden


Fiat 500, 1957 – 1975

Fiat 500
Fiat 500

Op 4 juli 1957 worden de eerste exemplaren van de Fiat 500 Nuova in Turijn aan het publiek getoond. Een stoet autootjes, elke Fiat 500 met een schoonheidskoningin aan boord, rijdt de fabriek uit. Tegelijkertijd rijdt in Rome een vergelijkbare stoet naar het Sint-Pieterplein.

Hoewel de verkoop moeizaam op gang komt, omdat de 500 heel kaal wordt afgeleverd om het marktaandeel van de Fiat 600 te houden, bereikt het model een grote populariteit. Later is dit veranderd en zijn er bijna 3,5 miljoen exemplaren van gemaakt. De 500 Nuova wordt tot 1975 geproduceerd.


Ferrari 212 Export Touring Barchetta, 1951 – 1953

Ferrari 212 Export Touring Barchetta
Ferrari 212 Export Touring Barchetta

De 212 Export is de opvolger van de Ferrari 195 S, en is gemaakt voor op het circuit, terwijl de Ferrari 212 Inter gemaakt was voor het gebruik op de weg. De 212 Export heeft een kortere wielbasis (2250 mm) dan de weg georiënteerde 212 Inter.


Maserati A6GCS Berlinetta, 1953 – 1955

Maserati A6GCS Berlinetta
Maserati A6GCS Berlinetta

De letter A staat voor de naam Alfieri. Dit is de voornaam van één van de broers Maserati. Het cijfer staat voor het aantal cilinders, namelijk zes. De G staat voor ghisa en dit betekent gietijzer in het Italiaans voor gietijzer wat wordt gebruikt voor het motorblok. CS voor Corsa Sport. Met Berlinette wordt het model aangeduid met als letterlijke vertaling kleine sedan.


Ferrari 250 GTO, 1962 – 1964

Ferrari 250 GTO
Ferrari 250 GTO

De Ferrari 250 GTO is begin jaren 60 ontworpen en is bedoeld om deel te nemen aan meerdere races. Het getal in de naam staan voor de inhoud van elke cilinder in cm³, GTO staat voor Gran Turismo Omologato.

In 2004 plaatste het Amerikaanse tijdschrift Sports Car International de 250 GTO bovenaan de lijst van “Beste sportauto’s van de jaren zestig”. Motor Trend Classic, eveneens een Amerikaans tijdschrift benoemde de 250 GTO tot “Beste Ferrari aller tijden”.

Er zijn 39 Ferrari’s 250 GTO geproduceerd. Het model van 35 miljoen dollar, was speciaal gemaakt voor de Britse coureur “Stirling Moss”. De Brit heeft er overigens nooit in gereden. Kort voordat de auto in 1962 was afgebouwd, zette Moss een punt achter zijn carrière na een crash.


Lamborghini Miura, 1966 – 1973

Lamborghini Miura
Lamborghini Miura

Deze Lamborghini is een van de eerste succesvolle productiewagens met een MR-lay-out. Lamborghini liet het designbureau Bertone een carrosserie rond dit chassis ontwerpen.

In 1966 was de auto op de Autosalon van Genève voor het eerst in volle glorie te bezichtigen. De eerste ruwe schetsen kwamen nog van Giorgetto Giugiaro, maar toen die Bertone verliet werd de auto verder getekend door Marcello Gandini.


Alfa Romeo 33 Stradale, 1967 – 1969

Alfa Romeo 33 Stradale
Alfa Romeo 33 Stradale

De Alfa Romeo 33 Stradale is een supersportwagen waar slechts achttien exemplaren van worden geproduceerd, inclusief vier prototypes.

De 33 gedoopt krijgt een tweeliter V8 motor die goed is voor 270 pk. Het vermogen wordt via de achterwielen naar de weg gebracht en zorgt voor een topsnelheid van 298 km/u.

Het chassis van de wagen bestaat uit drie aluminium buizen, in H-vorm aan elkaar bevestigd. Op 12 maart 1967 debuteerde de 33 met een overwinning in de race van Fléron in België.


Ferrari 250 GT LWB Berlinetta Tour de France, 1956 – 1960

Ferrari 250 GT LWB Berlinetta Tour de France
Ferrari 250 GT LWB Berlinetta Tour de France

Lamborghini Countach, 1974 – 1990

Lamborghini Countach
Lamborghini Countach

Het ontwerp van de Countach is niet het eerste met een zeer scherpe wigvorm, maar maakt dit wel populair voor superauto’s. Het concept waarbij de zitplaatsen naar voren gebracht worden om een grotere motor toe te laten wordt ook populair door de Countach.

De 5 liter V12-motor hield het echter niet lang vol en bleek niet betrouwbaar genoeg voor productie. De motor werd verkleind naar 4 liter (375 pk) en de Countach kreeg twee grote luchthappers op zijn “schouders” die voor extra koeling moesten zorgen. Twee jaar na de LP 500 werd de LP 400 voorgesteld op het autosalon van Genève. Na nog wat tests en kleinere aanpassingen werd de uiteindelijke productieversie in 1974 voorgesteld in Genève en in april van dat jaar geleverd aan de eerste klanten.


De Ferrari 275 GTB, 1966 – 1968

De Ferrari 275 GTB
De Ferrari 275 GTB

De Ferrari 275 GTB is Ferrari’s paradepaardje uit de jaren zestig. Een 250 GTO voor de openbare weg, zoals Ferrari het zelf beschreef. Het ontwerp van de klassieker kwam van hand van Pininfarina en onder kap brult een 3.3 V12 met zo’n 300 pk. Daarnaast is het model bijzonder vooruitstrevend voor zijn tijd. Zo beschikt de 275 GTB/4 over onafhankelijke wielophanging en schijfremmen. Het motorblok is voorzien van vier nokkenassen, vandaar de ‘4’ in 275 GTB/4.


 

advertentie

Laat een reactie achter

Geef hier je reactie!
Naam hier