, ,

Snelste motoren ter wereld sinds 1894

Snelste motoren ter wereld sinds 1894

Wat zijn de snelste motoren ter wereld sinds 1894? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet. De Suzuki Hayabusa uit 1999 is nog steeds de snelste productiemotor ooit. Op deze kamikaze-tweewieler kan je 312 kilometertjes per uur.

En Bertus op z’n Norton dan? Hij haalde er al in 1962 maximaal 185. En Tinus op z’n BSA, die er vlak achteraan kwam? Nou die ging in 1968 als eerste over de 200! En hier ter inleiding nog de motor met de mooiste naam: de Ducati Desmosedici. De rest: zelf lezen en kijken…


Lees hier ->>> meer over motoren op deze website.


Eerst drie verhaaltjes over de snelste motoren ter wereld

Bron: Wikipedia

De Brough Superior (als eerste boven de 150 km p/u)

Brough Superior is een beroemd historisch Brits merk van motorfietsen. Het merk is opgericht in 1920 door George Brough.

Hij verliet het bedrijf van zijn vader (Brough) omdat hij motorfietsen wilde bouwen die kwalitatief boven de anderen uitstaken, ongeacht de prijs. Zijn beroemdste klant was ongetwijfeld T.E. Lawrence, een schrijver, militair en avonturier.

Zijn leven wordt nagespeeld door Peter O’Toole in de met zeven Oscars bekroonde film ‘Lawrence of Arabia’. Hij bezat diverse Brough Superiors en in 1935 verongelukte hij dodelijk met één van deze motoren.

Lawrence of Arabia op zijn Brough Superior, Snelste motoren ter wereld sinds 1894

Lawrence of Arabia op zijn Brough Superior

George Brough maakte nooit een eigen motorblok maar maakte gebruik van inbouwmotoren, en de eerste frames werden voor hem bij Montgomery in Coventry gebouwd.

De meeste Superiors waren uitgerust met een JAP-V-twin, maar er werden ook MAG- en Matchless-blokken gebruikt. Deze blokken werden wel volgens Brough-specificaties gebouwd.


Zie hier de top 10 duurste motoren aller tijden.


George experimenteerde met viercilinder V-, lijn- en boxermotoren. In 1931 testte hij een aangepaste Austin-796 cc automotor. Er zijn geen Brough Superior-eencilinders en ook geen motorfietsen onder de 500 cc gebouwd.

Brough Superior SS 100 Alpine Grand Sports, Snelste motoren ter wereld sinds 1894

Brough Superior SS 100 Alpine Grand Sports

In 1938 werden 5 exemplaren gebouwd van de 1000 FA 2 Golden Dream met een H-motor. In 1940 eindigde de productie van motorfietsen omdat de fabriek nodig was voor de bouw van vliegtuigonderdelen voor Spitfires en Lancaster-bommenwerpers.

Na de oorlog bleek het niet meer mogelijk de hoge kwaliteitsstandaard te handhaven en George besloot zijn fabriek te sluiten. Intussen had hij vele innovaties bedacht, zoals flyscreens, zijkoffers, dubbele koplampen en valbeugels.

Om de Brough en de Brough Superior uit elkaar te houden werden de machines Flat twin Brough (naar de door William Brough gebruikte ABC-boxermotor) en V-twin Brough (naar de door George Brough gebruikte JAP V-twin) genoemd.


Zie hier de top 10 best verkochte motormerken ter wereld 2021.


Boven de 200: BSA Rocket 3 en Triumph Trident

In 1968, toen binnen de directie van de BSA groep het gerucht ging dat Honda een viercilinder op de markt zou brengen (de Honda CB 750), besloot men tot drastische maatregelen om de Japanse dreiging het hoofd te bieden.

Er stonden al nieuwe één- en tweecilinders op stapel, maar tevens werd versneld besloten de driecilinders BSA Rocket 3 en Triumph Trident in productie te nemen. Deze machines waren een idee van constructeur Bert Hopwood.

Begin jaren zestig had Hopwood een driecilinder bedacht, en ingenieur Doug Hele had al eerste tekeningen gemaakt, en in 1965 was de machine vrijwel klaar om in productie te gaan, maar de directie zag er niets in.

BSA Originele folder

BSA Originele folder


Zie hier de Top 10 beste Harley-Davidson’s aller tijden.


Nu de dreiging uit Japan groter werd besloot men de 750cc driecilinder tóch in productie te nemen. Deze werd onder twee merknamen uitgebracht: Als BSA Rocket 3 én als Triumph Trident.

Dat er nog binnen de BSA groep geconcurreerd werd blijkt uit het verschil in inzicht bij de constructie van de driecilinders: De Triumph Trident kreeg in eerste instantie rechtop staande cilinders, terwijl die van de BSA Rocket 3 10° voorover helden. Dit betekende feitelijk weer een duurdere productie.


Zie hier de top 10 beste Kawasaki Z motor aller tijden (met plaatjes!).


De machines kwamen in september 1968 al op de markt. Ze wogen ca. 215 kilo en haalden 200 km per uur. Maar de stoterstangen driecilinders konden geen vuist maken tegen de OHC Honda, die ook al eind 1968 werd gepresenteerd.

Voor klanten die de Japanse producten nog niet vertrouwden bracht BMW de BMW /5-serie op de markt. De BSA Rocket 3 werd als racemotor succesvol.

En de Suzuki Hayabusa, over de 300 km p/u

De Suzuki GSX1300R is een motorfiets van het Japanse merk Suzuki die sinds 1999 op de markt is. Dit was de eerste productiemotor die de 300km/h-grens doorbrak.

De bijnaam van deze motorfiets is Hayabusa, de Japanse benaming van de slechtvalk die bij het slaan van zijn prooi eveneens snelheden bereikt van meer dan 300km/h. Deze valk jaagt onder andere op de merel (Engels: Blackbird).

Mogelijk is destijds bewust gekozen voor een subtiele verwijzing naar deze serie van Honda. Tot de introductie in 1999 had de Honda CBR 1100 XX Super Blackbird namelijk de titel van snelste productiemotor in handen.

 Suzuki Hayabusa

Suzuki Hayabusa


Zie hier de top 50 mooiste motoren aller tijden.


De eerste generatie GSX1300R wordt aangedreven door een 1299 cc-vier-in-lijn-vloeistofgekoelde motor. Het standaard blok (1999-2007) levert de volgende prestaties:
1/4 mijl (402 m): 10,02 seconden (231,3km/h)
Topsnelheid: 305,13km/h

Een wedstrijdje tussen de Suzuki Hayabusa en een Ferrari


Zie hier de top 10 best verkochte motoren in Nederland 2021.


Een overzicht van de snelste motoren ter wereld sinds 1894 tot heden

[table
Merk en Model,Productie,Motor,CC,PK’s,Top km p/u
Hildebrand & Wolfmüller,1894-1897,Parallel twin,1.500,2.5,45
Werner Motocyclette,1898-1900,Single,,,35
Werner New Werner,1901-1908,Single,233,3.25,48
FN Four,1911-1931,Inline four,491,4,64
Scott two speed,1912-,Parallel twin,532,3,80
Williamson Flat twin,1913-1920,Flat twin,964,,89
Pope V-twin,1914-1920,V-twin,999,12,110


Zie hier de Top 10 meest iconische cruiser-motorfietsen aller tijden.


Cyclone V-twin,1916-1917,V-twin,996,25,137
Excelsior V-twin,1918-1931,V-twin,992,20,130
Brough Superior SS 100, 1925-1940,V-twin,988,45,160
De Brough Superior SS 100 Pendine,1927-1940,V-twin,981,45,180
Brough Superior SS 100 Alpine Grand Sports,1934-1940,V-twin,996,75,180
Crocker V-twin, 1936-ca. 1941,V-twin,998,50,180
Harley-Davidson F Knucklehead,1941-1947,V-twin,989,40,160
Vincent Black Shadow,1949-1954,V-twin,998,55,201
BSA Gold Star Clubman,1956-1963,Single,499,42,180


Zie hier de top 10 snelste motoren 2022.


Merk en Model,Productie,Motor,CC,PK’s,Top km p/u
Norton 650SS,1962-1967,Parallel twin,646,49,185
BSA Rocket 3/Triumph Trident,1968-1975,Inline three,740,58,201
Kawasaki Z1,1973-1975,Inline four,903,82,212
Ducati 900SS,1975-1982,V-twin,864,79,217
Laverda Jota,1976-1981,Inline three,981,90,230
MV Agusta Monza,1977-1978,Inline four,837,85,233
Honda VF1000R,1984-1988,V-four,998,122,240
Kawasaki GPZ900R Ninja,1984-1996,Inline four,908,115,254
Bimota YB6 EXUP,1989-1990,Inline four,1002,147,270
Kawasaki Ninja ZX-11,1990-2001,Inline four,1052,145,282
Honda CBR1100XX Super Blackbird,1996-2007,Inline four,1137,162,290
Suzuki Hayabusa,1999-2000,Inline four,1298,173,312
Kawasaki ZX-12R,2000-05,Inline four,1198,178,299
Kawasaki ZX-14 ,2006- ,Inline four,1352,163,299
Ducati Desmosedici RR,2007-08 ,V4,989,197,307
MV Agusta F4 R 312,2007-,Inline four,1078,190,303
BMW S1000 RR,2010-,Inline four,998,193,303


Zie hier een overzicht van de kosten top 10 van verkeersboetes in 2022.


0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *