Songschrijver is het creatiefst, zanger minder zegt onderzoek

Het valt niet mee voor de de gemiddelde songschrijver. Hij of zij moet op eieren lopen om de minder getalenteerde zanger van de band niet voor het hoofd te stoten. Dit kunnen we lezen in een studie over 39 succesvolle songwriters. De schrijvers van de liedjes gebruiken verschillende strategieën om de creatieve samenwerking met meer bekende artiesten vorm te geven. Lees meer…


Songschrijver is het creatiefst, zanger minder zegt onderzoek
Songschrijver is het creatiefst, zanger minder zegt onderzoek

Lees hier ->>> meer over creativiteit en hier ->>> meer over psychologie op deze website…


Songschrijver is het creatiefst, zanger minder zegt onderzoek


Er zijn artiesten die min of meer worden verplicht door de platenmaatschappij om ‘zelf’ hun liedjes te schrijven. Vaak kunnen ze dat niet en / of ze hebben te weinig talent. Daarom worden ze geholpen door een zgn. songwriter. Deze laatste moet er voor zorgen de zanger de liedjes accepteert en omarmt. Ook al heeft de betreffende zanger bijvoorbeeld niet veel trek in de samenwerking.

De studie, gepubliceerd in september 2019, zag twee strategieën die de songwriters gebruiken. Strategieën die ze gebruiken om de samenwerking tot een goed einde te brengen. De eerste strategie is om het nummer te koppelen aan de zanger. Bijvoorbeeld: ‘Oh, je komt uit Ohio, dus we gaan een nummer schrijven met de naam’ Ohio Girl ‘. Zo zorgt het nummer voor een soort van personal branding voor de betreffende zangers. Een liedje is dan onlosmakelijk verbonden met de zanger, die zich er goed mee kan identificeren.

De andere strategie is om de zanger alle credits van het tot stand komen van het nummer te geven. De songwriter doet net alsof de ideeën,n noten en schrijfsels afkomstig zijn van de zanger. Ze prijzen een zanger de hemel in voor zijn prestatie en zo komt alles tot een goed einde…

Men denkt dat deze bevindingen en strategieën van pas kunnen komen in andere onevenwichtige / asymmetrische samenwerkingsverbanden. Denk aan een kantooromgeving, een groepsproject in een school of  bij een vrijwilligersorganisatie.


Bron en meer informatie: Rachel Skaggs: Harmonizing Small-Group Cohesion and Status in Creative Collaborations: How Songwriters Facilitate and Manipulate the Cowriting Process in: Social Psychology Quarterly, 2019