9 beroemdste schilderijen van Masaccio
Beroemdste schilderijen van Masaccio
Tommaso di Ser Giovanni Casai
San Giovanni Valdarno, 21 december 1401 – Rome, 1428
Masaccio wordt beschouwd als één van de pioniers van de renaissancekunst. Hij speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van lineaire perspectief. Dit leidt tot een realistischere weergave van ruimte en diepte in de schilderkunst.
Zijn werken kenmerken zich door hun heldere weergave, expressieve figuren en dramatische licht- en schaduweffecten.
Enkele van zijn beroemdste werken zijn te vinden in de Brancacci-kapel in Florence. Hieronder de fresco’s “De Uitdrijving uit het Paradijs” en “De Tiende”. Masaccio heeft veel kunstenaars uit de renaissance beïnvloed. Hij heeft een blijvende invloed achtergelaten op de ontwikkeling van de westerse kunst.
Lees hier → meer over kunst op deze website.
Hier → vind je 100 beroemdste schilders aller tijden op deze website.
Zie hier → ook de de 100 beroemdste schilderijen aller tijden op deze website…
De negen beroemdste schilderijen van Masaccio
1. Betaling van het hoofdgeld – Masaccio, 1425

Pagamento del tributo / The Tribute Money/ Betaling van het hoofdgeld – Masaccio, 1425
Pagamento del tributo is een fresco van Masaccio uit de vroege renaissance, te vinden in de Brancacci-kapel van de basiliek van Santa Maria del Carmine, Florence .
Het is geschilderd in de jaren 1420 en is één van de beste werken van Masaccio en een essentieel onderdeel van de ontwikkeling van de renaissancekunst.
Het schilderij maakt deel uit van een cyclus over het leven van Sint Petrus en beschrijft een scène uit het Evangelie van Matteüs. Hierbij geeft Jezus Petrus de opdracht een muntstuk in de bek van een vis te vinden om de tempelbelasting te betalen.
Het belang ervan houdt verband met het revolutionaire gebruik van perspectief en clair-obscur. Het stuk heeft in de eeuwen na de oprichting grote schade geleden, totdat de kapel in de jaren tachtig een grondige restauratie onderging.
Zie hier de Top 10 Beroemdste schilderijen uit de renaissance.
2. San Giovenale drieluik – Masaccio, 1422

Trittico di San Giovenale / San Giovenale Triptych / San Giovenale drieluik – Masaccio, 1422
Trittico di San Giovenale is een schilderij uit 1422 van Masaccio en is te vinden in het Masaccio Museum voor Heilige Kunst in Cascia di Reggello, in de metropool Florence.
Het drieluik is het eerste werk dat aan Masaccio is toegeschreven en het vroegst bekende schilderessay waarin hij het geometrische renaissanceperspectief gebruikt.
Masaccio schildert het drieluik als hij 21 jaar oud is, waarschijnlijk in opdracht van de familie van Castellani of die van Carnesecchi. Het is voor de kleine kerk van San Giovenale, twee kilometer van de Romaanse kerk van Cascia di Reggello.
De aanwezigheid op het schilderij van de gelijknamige heilige bevestigt de oorspronkelijke locatie. Bovendien ligt de kerk op ongeveer twintig kilometer van Castel San Giovanni in Altura (San Giovanni Valdarno), de geboorteplaats van Masaccio.
3. Santa Trinità / The Holy Trinity / Heilige Drie-eenheid – Masaccio, 1425

Santa Trinità / The Holy Trinity / Heilige Drie-eenheid, 1425
De Heilige Drie-eenheid, met de Maagd en Sint-Jan en schenkers van Masaccio it te vinden in de Dominicaanse kerk van Santa Maria Novella, in Florence.
Het fresco behoort tot de laatste grote opdrachten van Masaccio en is één van de eerste monumentale renaissanceschilderijen waarin lineair perspectief is gebruikt.
4. Madonna and Child with Angels / Madonna col bambino / Madonna met kind en engelen – Masaccio, 1426

Madonna and Child with Angels / Madonna col bambino / Madonna met kind en engelen – Masaccio, 1426
De Madonna met kind en engelen is van Masaccio, die samenwerkte met zijn broer Giovanni en met Andrea di Giusto. De vorm van dit schilderij is ongebruikelijk lang en smal voor de centrale compositie van een polyptiek uit deze periode.
De zijkanten van het paneel zijn afgesneden, hoewel geleerden het niet eens kunnen worden over hoeveel van het origineel verloren is gegaan. Het vergulde en bewerkte spandrels linksboven en rechtsboven zouden zichtbaar zijn geweest in de openingen van het oorspronkelijke frame.
De puntige boog van onbewerkt hout markeert de positie van het ontbrekende frame dat oorspronkelijk de Madonna van bovenaf omsloot. Zijn gotische punt is schilderachtig ouderwets in vergelijking met de massieve renaissancetroon.
Zie hier de beroemdste schilderijen van Jean-Michel Basquiat – een overzicht.
5. The Crucifixion / Crocifissione / De kruisiging – Masaccio, 1426

The Crucifixion / Crocifissione / De kruisiging – Masaccio, 1426
Dit paneel op een gouden achtergrond toont de scène van de kruisiging met een Christus. Christus die, van voren gezien, zijn hoofd volledig in zijn schouders lijkt te hebben.
In werkelijkheid moet het paneel van onderaf worden gezien naar boven alsof het op de oorspronkelijke plaats werd geplaatst.
In dit perspectief lijkt de nek verborgen door de onnatuurlijk uitstekende borst. Zelfs het lichaam, waarvan de benen door de marteling zijn ontwricht, lijkt vanuit het perspectief verspringend.
Aan de zijkanten van het kruis de Maagd en Sint-Jan de Evangelist, aan de voeten van Magdalena, van achteren gezien.
6. The Raising of the Son of Theophilus / Resurrezione del figlio di Teofilo e san Pietro in cattedra / De opstanding van de zoon van Theophilus – Masaccio, 1427

The Raising of the Son of Theophilus / Resurrezione del figlio di Teofilo e san Pietro in cattedra / De opstanding van de zoon van Theophilus – Masaccio, 1427
De opstanding van de zoon van Theophilus is een fresco van Masaccio en Filippino Lippi dat de Brancacci-kapel in de kerk van Santa Maria del Carmine in Florence siert.
Het werk (230×599 cm) kan worden gedateerd rond 1427 voor de tussenkomst van Masaccio en op 1482 – 1485 voor de voltooiing van Filippino Lippi.
7. Sant’Anna Metterza / Virgin and Child with Saint Anne / Maagd en kind de heilige Anna – Masaccio, 1424

Sant’Anna Metterza / Virgin and Child with Saint Anne / Maagd en kind de heilige Anna – Masaccio, 1424
Dit schilderij is vermoedelijk gemaakt in samenwerking met Masolino da Panicale. Het werk is momenteel te vinden in de Galleria degli Uffizi in Florence, Italië. De afmetingen zijn 175 centimeter hoog en 103 centimeter breed.
Dit schilderij, waarop de Maagd en het Kind centraal staan, wordt beschouwd als een van de vroegste werken van Masaccio. Het toont een krachtig volume en een solide beheersing van de ruimte door een zorgvuldige toepassing van perspectief.
Met uitzondering van één engel, die de hand van Masaccio onthult, zijn de overige engelen, met hun delicate vormen en zachte kleuren, waarschijnlijk het werk van Masolino.
De figuur van Sint-Anna is enigszins versleten en moeilijk te beoordelen. Maar haar hand, die de diepte van de ruimte lijkt te verkennen, zou wellicht een creatie van Masaccio kunnen zijn.
In dit werk is de invloed van Donatello te zien in de zachte, ronde vormen en realistische textuur die Masaccio heeft toegepast.
Zie hier de 100 Belangrijkste Nederlandse kunstenaars – Een overzicht
8. St. Paul / San Paulo / Paulus – Masaccio, 1426

St. Paul / San Paulo / Paulus – Masaccio, 1426
Op 19 februari 1426 gaf een kapel in Santa Maria del Carmine in Pisa de opdracht voor een altaarstuk aan Masaccio, voor de som van 80 florijnen. De betaling voor het werk is op 26 december van dat jaar geregistreerd.
Het altaarstuk is in de 18e eeuw ontmanteld en verspreid, maar een poging tot reconstructie is mogelijk gemaakt dankzij een gedetailleerde beschrijving van het werk door Vasari in 1568.
Tot 2010 zijn elf stukken gevonden, maar deze zijn onvoldoende om het hele werk betrouwbaar te reconstrueren.
De Kruisiging is een van de overgebleven panelen die verbonden zijn met het Pisa Altaarstuk. Het schilderij is ook bekend als het Pisa Polyptych. Dit stuk is het enige deel van het bestelde werk dat nog steeds in Pisa te vinden is.
9. The Adoration of the Magi / Adorazione dei Magi / Aanbidding der Koningen – Masaccio, 1426

The Adoration of the Magi / Adorazione dei Magi / Aanbidding der Koningen – Masaccio, 1426
Dit schilderij is het centrale paneel van de predella van het Pisa Altaarstuk, direct onder de troon van de Madonna en het Kind.
In vergelijking met het schilderij van dezelfde scène gemaakt door Gentile da Fabriano in Florence slechts enkele jaren eerder, is de behandeling van Masaccio volledig nieuw.
Diy betreft de levensechte portretten van de opdrachtgever en zijn neef in eigentijdse kleding in het midden rechts. Ook heeft hij de hele scène een overtuigende sfeer gegeven die de figuren en het landschap omringt.
In de verte breekt de atmosfeer de helderheid van de vormen af. Dit resulteert in een effect dat bekend staat als luchtperspectief.