Alle schilderijen van Vincent van Gogh 1: Etten, Den Haag en Drenthe
Alle schilderijen van Vincent van Gogh 1: Etten, Den Haag en Drenthe
Zie hier het overzicht van alle schilderijen van Vincent van Gogh die hij heeft geschilders in Etten, Den Haag en Drenthe. Het zijn er ruim 120.
Het is ook de bedoeling om ieder schilderij te voorzien van enig commentaar voor zover mogelijk. Lees meer…
Lees hier → meer over Vincent van Gogh op deze website.
Etten, Den Haag en Drenthe – Alle schilderijen van Vincent van Gogh deel 1
Neunen en Antwerpen – Alle schilderijen van Vincent van Gogh deel 2
Parijs – Alle schilderijen van Vincent van Gogh deel 3
Arles – Alle schilderijen van Vincent van Gogh deel 4
Saint-Rémy – Alle schilderijen van Vincent van Gogh deel 5
Auvers-sur-Oise – Alle schilderijen van Vincent van Gogh deel 6
Alle schilderijen van Vincent van Gogh 1: Etten, Den Haag en Drenthe
Landschap met wilgen – Vincent van Gogh, april – mei 1879
Te zien in: Saint Louis Art Museum, St. Louis
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
Materiaal: aquarel, grafietpotlood, op papier
Afmetingen: 38,7 cm x 51,4 cm
JH 3, F 874v
Vincent tekent op beide zijden van dit vel papier. Elke voorstelling toont een figuur die door een landschap loopt. De grotere figuur woont in de buitenwijken van een industriestad, terwijl de kleinere volledig ondergedompeld is in de velden.
Deze twee aangrenzende tekeningen laten zien dat de jonge kunstenaar zichzelf leert tekenen, en beide verwijzen naar belangrijke aspecten van Van Goghs kijk op het leven.
Figuur woont in de buitenwijken van een industriestad – Vincent van Gogh, 1881
Schoorstenen op de achterkant van het vel identificeren de locatie als de mijnstreek Borinage in België, waar Van Gogh tussen 1878 en 1880 woonde. Hij ging daarheen in de hoop zijn droom te verwezenlijken om een protestantse predikant te worden en een ondergewaardeerd publiek te dienen.
Hij is op weg om kunstenaar te worden. Zijn vooruitgang is te zien in de delicate pen-en-inkt arceringen in wat waarschijnlijk een latere oefening was in het weergeven van de fundamentele relatie tussen mens en natuur.
Landscape with Pollard Willows – Vincent van Gogh, April – May 1881
hr />
Cokesfabriek in de Borinage in Flénu – Vincent van Gogh, juli-augustus 1879
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Cuesmes
Materiaal: potlood, aquarel, op papier
Afmetingen: 26,4 cm x 37,5 cm
JH 100, F 1040
De proeftijd van Vincent op de evangelistenopleiding in Brussel loopt ten einde, maar zijn vurige verlangen om predikant te worden blijft bestaan. In december 1878 vertrekt hij naar de Borinage, een arme mijnstreek. In Wasmes, ruim tien kilometer van Mons, vindt hij onderdak bij boer Jean-Baptiste Denis, in de Rue Wilson 221.
Ondanks zijn inspanningen wint Vincent de mijnwerkers niet voor zich. Zijn woorden vinden weinig weerklank, en in hun ogen blijft hij een vreemdeling. Voor Vincent voelt het als een diepgaande mislukking, wat hem in een periode van verwarring en zelftwijfel stort.
Theo, bezorgd om zijn broer, moedigt hem aan zijn talent voor tekenen verder te ontwikkelen – een advies dat het begin markeert van Van Goghs weg naar het kunstenaarschap.
Coalmine in the Borinage – Vincent van Gogh, July / August 1881
De zaaier (naar Millet) – Vincent van Gogh, april 1881
De zaaier (naar Millet) – Vincent van Gogh, april 1881
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
Materiaal: potlood, pen en penseel in inkt, waterverf, op papier
Afmetingen: 48 x 36,5
JH 1, F 830
Dit werk is niet Van Goghs eerste replicatie van De Zaaier van Jean-François Millet (1814-1875), en het zou zeker niet zijn laatste zijn. Van Gogh koesterde een diepe bewondering voor Millet, wiens werk hem inspireerde vanwege de spirituele en symbolische waarde. Voor Van Gogh belichaamde de zaaier de levenscyclus: groei, bloei en oogst, en tevens de verbondenheid tussen mens en natuur.
In zijn interpretatie maakte Van Gogh een zwart-wit afbeelding van Millets schilderij. Hoewel hij het originele werk met veel respect benaderde, ontstonden er enkele kleine misverstanden tijdens het proces.
Een opmerkelijk detail is de weergave van de ‘graankorrels’ die de zaaier naar achteren werpt. In het originele schilderij van Millet vliegen op deze plek vogels, die symbool staan voor de natuur en het leven. In de prent waarop Van Gogh zich baseerde, zijn deze vogels echter gereduceerd tot kleine vlekjes.
Van Gogh, die deze prent nauwgezet kopieerde, interpreteerde deze vlekjes onbedoeld als zaaigoed. Dit subtiele verschil maakt duidelijk hoe Van Gogh zich Millets werk eigen maakte en het transformeerde in iets dat zijn eigen visie weerspiegelt. Zijn interpretaties van De Zaaier getuigen van zijn bewondering voor Millet en zijn streven om diepere universele thema’s in zijn kunst tot uitdrukking te brengen.
Sower (after Millet) – Vincent van Gogh, April 1881
Tuin met prieel – Vincent van Gogh, juni 1881
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
Dit werk markeert een vroeg stadium in Van Gogh’s artistieke ontwikkeling, waarin hij zijn liefde voor de natuur en zijn interesse in menselijke verbindingen begon te verkennen.
Het schilderij toont een serene tuin met een centraal prieel, omgeven door weelderig groen en bloeiende planten. De compositie straalt een rustige intimiteit uit en weerspiegelt Van Gogh’s vermogen om een alledaags tafereel om te zetten in een visuele ode aan de schoonheid van de natuur.
In deze periode experimenteerde Van Gogh nog volop met techniek en stijl. Zijn penseelstreken zijn hier nog tamelijk traditioneel, maar de aandacht voor detail en het spel van licht en schaduw voorspellen zijn latere, meer expressieve werk. De keuze voor een tuin als onderwerp weerspiegelt ook Van Gogh’s fascinatie voor de natuur als een plek van reflectie en inspiratie.
Tuin met Prieel is een belangrijk stuk in Van Gogh’s oeuvre, omdat het een vroege stap markeert in zijn reis naar de emotioneel geladen en iconische schilderijen die hij later zou maken. Het werk toont zijn groeiende vaardigheid en gevoeligheid als kunstenaar.
Garden with Arbor – Vincent van Gogh, June 1881
<
Windmolens bij Dordrecht – Vincent van Gogh, augustus 1881
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
Materiaal: potlood, zwart en groen krijt, gewassen, pen en penseel in inkt, dekkende waterverf op vergé papier
Afmetingen: 26 x 60,5 cm
JH 15, F 850
In dit werk toont Van Gogh een typisch Nederlands landschap, waarin windmolens een prominente rol spelen. Het schilderij weerspiegelt zijn waardering voor de landelijke omgeving en zijn interesse in de rustieke eenvoud van het plattelandsleven.
Het werk beeldt een wijds landschap af, waarin de imposante silhouetten van windmolens oprijzen tegen een uitgestrekte lucht. Van Gogh’s penseelstreken zijn hier nog nauwkeurig en traditioneel, wat kenmerkend is voor zijn vroege stijl. De kleuren zijn ingetogen, met zachte tinten die een kalme en bijna melancholische sfeer oproepen.
In deze periode was Van Gogh sterk beïnvloed door kunstenaars zoals Jean-François Millet, die het boeren- en plattelandsleven eerden in hun werk. Windmolens bij Dordrecht sluit aan bij deze thematiek en laat zien hoe Van Gogh zijn omgeving met een observerend oog en diepe emotie benaderde.
In 1877 maakt Vincent, tijdens zijn reis van Den Haag naar Etten, een tussenstop in Dordrecht. Terwijl hij in de trein zit, ziet hij molens die hij graag wilde vastleggen.
Ondanks de regen trotseert hij het weer op de Weeskinderendijk en creëert een tekening van het landschap met de vele molens. Volgens zijn eigen woorden:
“althans nog een souvenir meegebragt van zijn uitstapje.”
In Etten werkt hij de tekening vervolgens uit tot een aquarel. De twee molens die aan de rechterkant van het schilderij zijn een hersenspinsel van Vincent zelf. Op die plek stonden destijds namelijk helemaal geen molens.
Windmills near Dordrecht, – Vincent van Gogh, August 1881
Vrouw die aardappels schilt bij een raam – Vincent van Gogh, september 1881
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
Woman Peeling Pototoes near a Window – Vincent van Gogh, September 1881
Vrouw die aardappels schilt bij een raam – Vincent van Gogh, september 1881
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
Woman Peeling Pototoes near a Window – Vincent van Gogh, September 1881
Graver – Vincent van Gogh, september 1881
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
Afmetingen: 51,5 x 31 cm
JH 43, F 855
Graver – Vincent van Gogh, september 1881
Digger – Vincent van Gogh, September 1881
Graver – Vincent van Gogh, september 1881
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
Afmetingen: 44,5 x 33,7 cm
JH 29, F 859
Graver – Vincent van Gogh, september 1881
Digger – Vincent van Gogh, September 1881
Boer Leunend op zijn Spade – Vincent van Gogh, september 1881
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
Afmetingen: 19,0 × 28,0 cm.
Boer Leunend op zijn Spade weerspiegelt Van Gogh’s diepe fascinatie voor het eenvoudige, harde leven van de landarbeider en zijn oprechte respect voor de werkende mens. Op het schilderij staat een boer afgebeeld die, rustend op zijn spade, een moment van bezinning of vermoeidheid beleeft.
De sobere, aardetinten en de ruwe penseelstreken versterken de zwaarte en de soberheid van het boerenbestaan. Van Gogh liet zich voor dit werk duidelijk inspireren door de realistische stijl van Jean-François Millet, een kunstenaar die hij bijzonder bewonderde.
Als vroeg werk markeert dit schilderij een belangrijke fase in Van Gogh’s zoektocht naar zijn eigen artistieke stem. Het laat niet alleen zijn technische experimenten zien, maar ook zijn verlangen om de menselijke conditie en de verbondenheid tussen mens en natuur op een indringende manier weer te geven.
Hoewel Boer Leunend op zijn Spade minder bekend is dan Van Gogh’s latere meesterwerken, biedt het waardevol inzicht in zijn ontwikkeling als kunstenaar. Het doek is een ingetogen eerbetoon aan de stille kracht en waardigheid van de boer.
Farmer Leaning on his Spade – Vincent van Gogh, September 1881
Zaaier met mand – Vincent van Gogh, september 1881
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
Sower with Basket – Vincent van Gogh, September 1881
Man met zeef – Vincent van Gogh, september 1881
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
Man with Winnow – Vincent van Gogh, September 1881
Boer die bij de open haard zit – Vincent van Gogh, september 1881
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
Peasant Sitting by the Fireplace (“Worn Out”) – Vincent van Gogh, September 1881
Zaaier – Vincent van Gogh, september 1881
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
JH 27, F 866a
Zaaier – Vincent van Gogh, september 1881
Sower – Vincent van Gogh, September 1881
Vrouw zittend bij de open haard – Vincent van Gogh, oktober 1881
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
Afmetingen: 45,2 x 62,3 cm
Woman Sitting at the Fireside – Vincent van Gogh, October 1881
Vrouw schilt aardappelen – Vincent van Gogh, oktober 1881
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
JH 66, F 854
Vrouw schilt aardappelen – Vincent van Gogh, oktober 1881
Woman Peeling Potatoes – Vincent van Gogh, oktober 1881
Vrouw die naait – Vincent van Gogh, oktober 1881
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
JH 70, F 1221
Vrouw die naait – Vincent van Gogh, oktober 1881
Woman Sewing – Vincent van Gogh, October 1881
Naaiende vrouw en kat – Vincent van Gogh, oktober 1881
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
Afmetingen: 59,3 × 45,2 cm
JH 73, F 887
Naaiende vrouw en kat – Vincent van Gogh, oktober 1881
Young Woman Sewing with cat – Vincent van Gogh, October 1881
Vrouw die kousen herstelt / Kousenbreiende vrouw – Vincent van Gogh, oktober 1881
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
Afmetingen: 52,5 x 33 cm
Materiaal: Zwart krijt, gewassen en dekkende waterverf op vergé papier
Woman Mending Stockings – Vincent van Gogh, October 1881
Man met bezem – Vincent van Gogh, oktober 1881
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
JH 45, F 890
55,7 × 27,7 cm
Man met bezem – Vincent van Gogh, oktober 1881
Man with Broom Waterverf – Vincent van Gogh, October 1881
Vrouw karnt boter – Vincent van Gogh, oktober 1881
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
Afmetingen: 54,9 x 31,6 cm
JH 72, F 892
Vrouw karnt boter – Vincent van Gogh, oktober 1881
Woman Churning Butter – Vincent van Gogh, October 1881
Boer zit bij de open haard – Vincent van Gogh, oktober 1881
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
Materiaal: krijt en aquarel op papier
Afmetingen:
JH34, F863
Het werk toont een vermoeide boer die bij een haard zit, met zijn hoofd rustend op zijn hand in een gebaar van uitputting en overpeinzing. De eenvoudige, landelijke scène vangt de essentie van het plattelandsleven en de vermoeidheid die daarmee gepaard gaat.
Het gebruik van gedempte kleuren en gedetailleerde lijnvoering brengt een sombere en beschouwende sfeer over, en benadrukt de fysieke en emotionele toestand van het onderwerp. De houding van de boer en de sobere omgeving om hem heen roepen een diep gevoel van vermoeidheid en eenzaamheid op.
Van Gogh’s vaardige omgang met het materiaal en zijn gevoelige weergave van het onderwerp weerspiegelen zijn grote empathie voor de arbeidersklasse en zijn vermogen om de menselijke ervaring met veel zeggingskracht uit te beelden.
Peasant Sitting by the Fireplace (Worn Out) – Vincent van Gogh, October 1881
Boer zit bij de open haard, lezend – Vincent van Gogh, oktober 1881
Lezende man bij de haard
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
Afmetingen: 45,7 x 56,1 cm
JH 63, F 897
Farmer Sitting at the Fireside, Reading – Vincent van Gogh, October 1881
Vrouw die naait – Vincent van Gogh, oktober 1881
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
JH 69, F 886
Vrouw die naait – Vincent van Gogh, oktober 1881
Woman Sewing – Vincent van Gogh, October 188
Vrouw die naait – Vincent van Gogh, oktober 1881
Te zien in: Onbekend
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
JH 67, F 867
Vrouw die naait – Vincent van Gogh, oktober 1881
Woman Sewing – Vincent van Gogh, October 1881
Moeder bij de wieg en kind zittend op de vloer – Vincent van Gogh, oktober 1881
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
Afmetingen: 45,2 x 59,2 cm
Mother at the Cradle and Child Sitting on the Floor – Vincent van Gogh, October 1881
Knotwilg – Vincent van Gogh, oktober 1881
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
JH 56, F 995
Knotwilg – Vincent van Gogh, oktober 1881
Pollard Willow – Vincent van Gogh, October 1881
Boer die bij de open haard zit (“Worn Out”) – Vincent van Gogh, oktober 1881
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
Boerin zaaiend met een mandje – Vincent van Gogh, oktober 1881
Privé collectie Duitsland
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
JH 53, F 883
Boerin zaaiend met een mandje – Vincent van Gogh, oktober 1881
Peasant woman Sowing with a Basket – Vincent van Gogh, October 1881
Jongen maait gras met een sikkel – Vincent van Gogh, oktober 1881
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
Afmetingen: 47 x 61 cm
Materiaal: zwart krijt en aquarel
JH 61, F 851
Het is geschilderd in Nuenen en toont Piet Kaufman op een veld. Van Gogh schreef over het werk in een brief aan zijn broer Theo van Gogh in september 1881: ‘Ook naar aanleiding van een & ander dat Mauve mij zeide ben ik op nieuw begonnen te werken naar levend model. Ik heb er onderscheiden personen hier toe kunnen krijgen gelukkig, o.a. Piet Kaufman den arbeider.’
En op 2 november 1881 ook in een brief aan Anton van Rappard: ‘Vandaag heb ik weer een spitter geteekend & sedert uw bezoek ook nog een jongen die gras snijdt met een sikkel.’
Van 1904 tot en met 1910 had het Dordrechts Museum het schilderij in bruikleen van de toenmalige eigenaar J. Hidde Nijland.
Boy Cutting Grass with a Sickle – Vincent van Gogh, October 1881
Graver – Vincent van Gogh, oktober 1881
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
Afmetingen:
JH 55, F NVT
Graver – Vincent van Gogh, oktober 1881
Digger – Vincent van Gogh October 1881
Boerenmeisje met hark – Vincent van Gogh, oktober 1881
Te zien in: Centraal Museum, Utrecht
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
Materiaal / techniek: Zwart en wit krijt en aquarel op papier
Afmetingen: 58 x 46 cm
Peasant Girl Raking – Vincent van Gogh, October, 1881
Naaiende vrouw – Vincent van Gogh, oktober – november 1881
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
Materiaal: wart, rood en bruin krijt, gewassen en dekkende en transparante waterverf op vergé papier
Afmetingen: 62 x 47,2 cm
Woman Sewing – Vincent van Gogh, October / November 1881
Meisje met zwarte kap zittend op de grond – Vincent van Gogh, november 1881
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
JH 79, F 873
Girl with Black Cap Sitting on the Ground – Vincent van Gogh, November 1881
Stilleven met kool en klompen – Vincent van Gogh, november / december 1881
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Materiaal: Olieverf op papier op paneel
Afmetingen: 34,5 x 55 cm
JH 81, F 1a
Vincent schrijft aan zijn broer Theo: ‘Nou, Mauve zet me meteen aan het werk voor een stilleven met een paar oude klompen en wat andere voorwerpen. Zo kan ik meteen aan de slag.’ Hij krijgt op dat moment les van Anton Mauve, een bekende schilder en zijn aangetrouwde neef. In Mauves atelier mag hij dit werk direct in olieverf schilderen – een vrij uitzonderlijke kans voor een beginnend kunstenaar.
Het schilderij is vooral een oefening in kleurgebruik, materiaalweergave en penseelvoering. Voor Van Gogh is het ongetwijfeld een flinke uitdaging om de verschillende texturen van het tafelblad, de aardappels en de stof tot leven te brengen. Het is zijn eerste poging, en zijn kenmerkende stijl moet zich dan nog ontwikkelen.
Still life with cabbage and clogs – Vincent van Gogh, november / december 1881
Stil leven met gele strooien hoed – Vincent van Gogh, november / december 1881
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 36,5 x 53,5 cm
Twijfel over de datering
Stilleven met strohoed – ook bekend als Stilleven met gele strohoed of Stilleven met hoed en pijp – ontstaat vermoedelijk tussen eind november en half december 1881, al denken sommigen dat het ook in 1885 in Nuenen kan zijn geschilderd.
Van Gogh krijgt zijn eerste schilderlessen van Anton Mauve, een gevestigde kunstenaar uit de Haagse School én zijn aangetrouwde neef. Onder Mauves begeleiding schildert Vincent dit stilleven, met veel aandacht voor kleur en textuur: het stugge, rafelige stro van de hoed, het glanzende glas van de fles, de kleipijp, de pot met gevlochten oren en het witte doek op de achtergrond.
Een schets blijft zichtbaar
Van Gogh zet de vormen eerst op met grove, schetsmatige houtskoollijnen. Op verschillende plekken schijnt die ondertekening nog door de verf heen.
Hij schildert op papier met een lichtgekleurde, ruwe ondergrond, wat het werk een korrelige structuur geeft. De verf brengt hij zuinig aan – alleen in de lichte partijen en accenten gebruikt hij wat meer verf.
Een nieuw begin
Stilleven met strohoed is Van Goghs tweede schilderij. Hoewel hij het zelf nog geen meesterwerk noemt, schrijft hij aan zijn broer Theo dat het iets echts en gezonds in zich heeft.
Voor Van Gogh voelt dit werk als het échte begin. Hij merkt op dat hij, nu hij eindelijk verf en penseel tot zijn beschikking heeft, de wereld opnieuw begint te ontdekken – alsof alles opnieuw tot leven komt.
Still Life with Yellow Straw Hat – Vincent van Gogh, November / December 1881
Scheveningse vrouw – Vincent van Gogh, december 1881
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Materiaal: potlood, aquarel, op papier
Afmetingen: 23,4 cm x 9,8 cm
JH 85, F 871
Scheveningen Woman – Vincent van Gogh, December 1881
Scheveningse vrouw aan het naaien – Vincent van Gogh, december 1881
Te zien in: P. and N. de Boer Foundation, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
Materiaal: waterverf op papier
Afmeting: 48 cm x 35 cm
JH 83, F 869
Deze aquarel ontstaat in Den Haag tijdens een bezoek aan Anton Mauve, in de zogeheten Etten-periode. Het werk maakt deel uit van een reeks van drie aquarellen van jonge vrouwen uit Scheveningen, het vissersdorp vlak bij Den Haag. Vincent illustreert ze met schetsen in een brief aan zijn broer Theo van 18 december 1881 (brief 192). Hij is tevreden over deze aquarellen en denkt dat ze verkoopbaar zijn.
Toch blijkt aquarel voor hem een weerbarstig en veeleisend medium. Ondanks de aanmoediging van Mauve en anderen besluit Vincent zich begin van het nieuwe jaar, wanneer hij zijn atelier in Den Haag opzet, vooral te richten op het tekenen van modellen naar het leven.
Later lijkt hij de tekening cadeau te doen aan Margot Begemann, een vermogende, dertien jaar oudere buurvrouw in Nuenen, waar zijn familie dan woont. Vincent vraagt haar uiteindelijk ten huwelijk. Margot lijkt zijn gevoelens te beantwoorden, maar de relatie loopt op niets uit — Margot blijkt emotioneel zelfs nog kwetsbaarder dan Vincent zelf.
Scheveningen Woman Sewing – Vincent van Gogh, December 1881
Scheveningse vrouw aan het breien – Vincent van Gogh, december 1881
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
JH 84, F 870
Scheveningen Woman Knitting – Vincent van Gogh, December 1881
Scheveningse vrouw aan het naaien – Vincent van Gogh, december 1881
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
JH 87, NVT
Scheveningse vrouw aan het naaien – Vincent van Gogh, december 1881
Scheveningen Woman Knitting – Vincent van Gogh, December 1881
Onvruchtbaar veld – Vincent van Gogh, januari 1882
Te zien in: Onbekend
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
JH 98, F 904
Onvruchtbaar veld – Vincent van Gogh, januari 1882
Barren Field – Vincent van Gogh, January 1882
Gezicht op Den Haag met de Nieuwe Kerk – Vincent van Gogh, januari 1882
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
View of the Hague with the New Church – Vincent van Gogh, January 1882
Vrouw die koffie maalt – Vincent van Gogh, januari 1882
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 56,7 x 39,3 cm
JH 75, F 889
Woman Grinding Coffee – Vincent van Gogh, January 1882
Vrouw breiend bij het raam – Vincent van Gogh, januari 1882
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
JH 90, F 910a
Vrouw breiend bij het raam – Vincent van Gogh, januari 1882
Woman at the Window Knitting – Vincent van Gogh, January 1882
Weilanden bij Rijswijk en de Schenkweg – Vincent van Gogh, februari 1882
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
Afmetingen: 38 cm × 56 cm
JH 99,F 910
Het toont het uitzicht vanuit zijn atelierraam op de buitenwijken van Den Haag aan de Schenkweg, toen een periode van stedenbouwkundige ontwikkeling doormaakte. Het uitzicht is over de Schenkwegsloot.
Van Gogh kende de weilanden bij Rijswijk. Een tante van zijn neef Kee Vos Stricker woonde in het Huis te Hoorn in Rijswijk, en van Gogh was een frequente gast van de familie toen hij werkte bij de kunsthandel Goupil & Co.
Meadows near Rijswijk and the Schenkweg – Vincent van Gogh, February 1882
Boomwortels in een zandige grond (‘Les racines’) – Vincent van Gogh, april-mei 1882
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Vis Droogschuur – Vincent van Gogh, juni 1882
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Gezicht op Scheveningen – Vincent van Gogh, Summer 1882
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Bleekgrond – Vincent van Gogh, juli 1882
Te zien in: Getty Center, Los Angeles
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Bleekgrond – Vincent van Gogh, juli 1882
‘Ik heb ook ter plekke een bleekveld in Scheveningen gedaan, in één keer gemaakt, bijna zonder voorbereiding, op een stuk heel grof Torchon [papier]’, schreef Vincent van Gogh op 26 juli 1882.
Deze tekening toont zijn vroege prestatie na slechts zes maanden werken in en rond Den Haag en biedt een fascinerende blik in het werkproces van Van Gogh.
Waarschijnlijk is hij begonnen met het tekenen van de Scheveningse vrouw. Mogelijk ontevreden over het troebele effect, heeft hij het doek misschien ook teruggebracht tot zijn huidige afmetingen. Hij recycleerde het hoogwaardige Torchon-papier, draaide het vel om en schilderde dit lichtgevende tafereel in aquarellen terwijl hij naar de vrouwen aan het werk in het veld keek.
Terwijl het wit van zijn doek waaide, behield Van Gogh de frisheid van het moment en creëerde hij een gevoel van beweging in een verder stil landschap. Uiteenlopende en goed waargenomen details komen samen in één totaalschema en geven een gevoel van open buitenruimte.
Meesterlijk omgaand met een moeilijk medium, onthulde van Gogh de helderheid van aquarel en hintte hij naar de expressiviteit en het kleurrijke palet van zijn toekomstige kunst.
Blanchisserie à Scheveningen / Bleachery at Scheveningen / Femme de Scheveningen / Woman from Scheveningen – Vincent van Gogh, July 1882
Timmermansloods gezien vanuit Vincent’s kamer – Vincent van Gogh, juli 1882
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 28,5 x 47 cm
Materiaal: potlood, inkt, pen en penseel
JH 150, F 939
Timmermansloods gezien vanuit Vincent’s kamer – Vincent van Gogh, juli 1882
Carpenter’s yard and laundry – Vincent van Gogh, may 1882
Vier mannen die hout hakken – Vincent van Gogh, juli 1882
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 35,2 x 44,8 cm
JH 170, F 950
Four Men Cutting Wood Waterverf – Vincent van Gogh, July 1882
Scheveningse vrouwen en andere mensen onder paraplu’s – Vincent van Gogh, juli 1882
Te zien in: Kunstmuseum Den Haag, The Hague
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Scheveningen Women and Other People Under Umbrellas – Vincent van Gogh, juli 1882
Landweg met Bomen – Vincent van Gogh, juli 1882
Te zien in: Onbekend
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
JH 168, F 1088
Landweg met Bomen – Vincent van Gogh, juli 1882
Country Lane with Trees – Vincent van Gogh, juli 1882
De Laakmolen bij Den Haag – Vincent van Gogh, juli 1882
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Etten
Weide, op de achtergrond Nieuwe Kerk – Vincent van Gogh, juli 1882
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
JH 162, F 916
Meadow, In the Background New Church – Vincent van Gogh, July 1882
IJzermolen in Den Haag – Vincent van Gogh, juli 1882
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
JH 166 F 926
Iron Mill in the Hague – Vincent van Gogh, July 1882
Gravers aan de Schenkweg – Vincent van Gogh, juli 1882
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 33,5 x 59,5 cm
Diggers in Schenkweg – Vincent van Gogh, July 1882
Daken – Vincent van Gogh, juli 1882
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
JH 156, F 943
Daken – Vincent van Gogh, juli 1882
Rooftops – Vincent van Gogh, July 1882
Vrouw met witte sjaal in een veld – Vincent van Gogh, juli 1882
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Woman with White Shawl in a Field – Vincent van Gogh, July 1882 –
Knotwilg – Vincent van Gogh, juli 1882
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 38 cm x 55,8 cm
Pollard Willow – Vincent van Gogh, July 1882
Zicht op de zee bij Scheveningen – Vincent van Gogh, 21 or 22 augustus 1882
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Scheveningen
Afmetingen: 34,5 x 51 cm
JH 187, F 4
View of the Sea at Scheveningen – Vincent van Gogh, 21 or 22 August 1882
Rand van een bos – Vincent van Gogh, augustus 1882
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 34,5 x 49 cm
JH 184, F 192
Edge of a Wood – Vincent van Gogh, August 1882
Visser op het strand – Vincent van Gogh, augustus 1882
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 51 x 33,5 cm
Fisherman on the Beach – Vincent van Gogh, August 1882
Vissersvrouw op het strand – Vincent van Gogh, augustus 1882
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 52 x 34 cm
Fisherman’s Wife on the Beach – Vincent van Gogh, August 1882
Meisje in het wit in het bos – Vincent van Gogh, augustus 1882
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 39 x 59 cm
JH 182, F 8
Man gebukt met stok of spade – Vincent van Gogh, augustus 1882
Te zien in: Kubosō Memorial Museum of Arts, Izumi
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 31 x 29,5 cm
JH 185, F 12
Man Stooping with Stick or Spade – Vincent van Gogh, August 1882
Strand bij Scheveningen bij kalm weer – Vincent van Gogh, augustus 1882
Strand bij Scheveningen, 21 of 22 augustus 1882
Te zien in: Minnesota Marine Art Museum, Winona
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 35,5 x 49,5 cm
Materiaal: olieverf op doek
JH187, F4
Het schilderij toont het strand van Scheveningen, aan de Noordzeekust op een paar mijl van Den Haag, op een stormachtige dag op 21 of 22 augustus 1882. Van Gogh maakt het werk snel, en plein air, op een ezel op het strand, terwijl de wind het zand opjaagt en hem bijna van zijn voeten blaast. Hij weet het grootste deel van het opgewaaide zand van het dikke, natte schilderij te schrapen, maar een deel blijft achter.
Het schilderij vormt een impressionistische interpretatie van de grijzige zeegezichten uit de Haagse School, zoals het Panorama van Scheveningen van Hendrik Mesdag uit 1881. De compositie bestaat uit drie horizontale zones: een dreigende grijze lucht met donkere, kolkende wolken; de groenachtig grijze zee met rijen schuimende golven die op de kust beuken; en het strand en de duinen in bruin-, oranje-, geel- en groentinten.
Verspreid over het strand bevinden zich meerdere mensen, waaronder enkele viswijven met witte kappen, die toekijken hoe een groep mannen met paarden en een kar op het punt staat aan een touw te trekken dat vastzit aan een vissersboot die ze veilig op het strand willen trekken. De mensen zijn aangeduid met een paar spaarzame penseelstreken, en de branding ontstaat uit dikke verfstrepen die direct uit de tube zijn aangebracht.
Beach at Scheveningen in Calm Weather – Vincent van Gogh, August 1882
Cluster Oude Huizen met de Nieuwe Kerk in Den Haag – Vincent van Gogh, augustus 1882
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 34 x 25 cm
Cluster of Old Houses with the New Church in The Hague – Vincent van Gogh, August 1882
Duinen met figuren – Vincent van Gogh, augustus 1882
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 24 x 32 cm
Dunes with Figures – Vincent van Gogh, August 1882
Duinen – Vincent van Gogh, augustus 1882
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 36 x 58,5 cm
Dunes – Vincent van Gogh, August 1882
Meisje in het bos – Vincent van Gogh, augustus 1882
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 35 x 47 cm
JH 180, F 8 a
Meisje in het bos – Vincent van Gogh, augustus 1882
Girl in the Woods (van Gogh) – Vincent van Gogh August 1882
Vrouwen die netten herstellen in de duinen – Vincent van Gogh, augustus 1882
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 42 x 62,5 cm
JH 178, F 7
Women Mending Nets in the Dunes – Vincent van Gogh, August 1882
Twee vrouwen in het bos – Vincent van Gogh, augustus 1882
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 35 x 24,5 cm
Two Women in the Woods – Vincent van Gogh, August 1882
Strand bij Scheveningen bij Stormachtig Weer – Vincent van Gogh, augustus 1882
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Scheveningen
Afmetingen: 34,5 x 21 cm
JH 187, F 4
Strand bij Scheveningen bij Stormachtig Weer – Vincent van Gogh, augustus 1882
Van Gogh maakt zijn eerste schilderijen in december 1881, onder toezicht van Anton Mauve, de echtgenoot van Van Goghs neef Ariëtte (Jet) Sophia Jeannette Carbentus. Dit werk is gemaakt tijdens Van Goghs tweede poging tot schilderen in augustus 1882.
Het schilderij toont het strand van Scheveningen, aan de Noordzeekust op enkele kilometers van Den Haag, op een stormachtige dag op 21 of 22 augustus 1882.
Het schilderij is snel gemaakt, en plein air, op een schildersezel aan het strand, met de wind die zand opwaait en Van Gogh bijna omver blaast. Hij slaagt erin het meeste door de wind meegevoerde zand van het dikke, natte schilderij te schrapen, maar er nog zand op.
Het schilderij is een impressionistische kijk op de grijs getinte zeegezichten van schilderijen van de Haagse School, zoals het Panorama van Scheveningen uit 1881 van Hendrik Mesdag.
Drie horizontale zones…
De compositie is opgedeeld in drie horizontale zones: een dreigende grijze lucht met donkere kolkende wolken, de groengrijze zee met lijnen van witgekapte golven die op de kust beuken, en het strand en de zandduinen in bruin, oranje, geel en groen.
Het schilderij werd opgeslagen in het huis van de familie Van Gogh in Breda. Samen met vele andere vroege werken is het bij het vertrek van de familie in 1886 op zolder achtergelaten en kwam het in het bezit van een timmerman, Adrianus Schrauwen.
Het is in 1902 als onderdeel van ‘waardeloze rotzooi’ verkocht aan de koopman JC Couvreur en kwam terecht bij Kunstzalen Oldenzeel in Rotterdam.
Strand bij Scheveningen bij Stormachtig Weer is in 1903 gekocht door tabaksimporteur Gerlach Ribbius Peletier voor de recordprijs van 2.500 gulden, nu € 85.000,- , terwijl andere werken van Van Gogh voor minder dan 1.000 gulden (€ 35.000,-) werden verkocht.
Het is geërfd door zijn dochter Liesbeth Ribbius Peletier en zij schonk het bij haar overlijden in 1989 aan de staat der Nederlanden.
Beach at Scheveningen in Stormy Weather – Vincent van Gogh, August 1882
Een meisje op straat, twee rijtuigen op de achtergrond – Vincent van Gogh, augustus 1882
Te zien in: Villa Flora, Winterthur
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Mensen wandelen op het strand – Vincent van Gogh, september 1882
Te zien in: Baltimore Museum of Art
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Mensen wandelen op het strand – Vincent van Gogh, september 1882
People Strolling on the Beach – Vincent van Gogh, September 1882
Vrouw met baby op schoot, halve figuur – Vincent van Gogh, september 1882
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
JH 220 F 1061
Vrouw met baby op schoot, halve figuur – Vincent van Gogh, september 1882
Woman with Baby on her Lap, Half-Figure – Vincent van Gogh, september 1882
Kerkbank met aanbidders – Vincent van Gogh, september 1882
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
JH 225 F 967
Kerkbank met aanbidders – Vincent van Gogh, september 1882
Church Pew with Worshippers – Vincent van Gogh, september 1882
Vrouwelijke mijnwerkers – Vincent van Gogh, september 1882
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 32,1 x 50,1 cm
JH 253 F 994
Women Miners – Vincent van Gogh, September 1882
Bankje met Drie Personen – Vincent van Gogh, 11 september 1882
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
JH 196 F 1039
Bankje met Drie Personen – Vincent van Gogh, 11 september 1882
Bench with Three Persons – Vincent van Gogh, 11th September 1882
Sien verzorgt baby – Vincent van Gogh, september 1882
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
JH 221 F 1064
Sien verzorgt baby – Vincent van Gogh, september 1882
Sien Nursing Baby – Vincent van Gogh, September, 1882
Vrouw die de was uitspreidt op een veld – Vincent van Gogh, september 1882
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
JH 200 F 1087
Vrouw die de was uitspreidt op een veld – Vincent van Gogh, september 1882
Woman Spreading Out Laundry on a Field – Vincent van Gogh, September 1882
Wachtkamer – Vincent van Gogh, september 1882
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
JH 94 F 909
Wachtkamer – Vincent van Gogh, september 1882
Waiting Room – Vincent van Gogh, september 1882
Bank met Vier Personen (en Baby) – Vincent van Gogh, september 1882
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
JH 197 F 951
Bank met Vier Personen (en Baby) – Vincent van Gogh, september 1882
Bench with Four Persons (and Baby) – Vincent van Gogh, september 1882
Strand met wandelende mensen en boten – Vincent van Gogh, 11 september 1882
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
JH 247 F 982
Strand met wandelende mensen en boten – Vincent van Gogh, 11 september 1882
Beach with People Walking and Boats – Vincent van Gogh, 11 september 1882
Vrouw met een bezem – Vincent van Gogh, september 1882
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
JH 224 F 1075
Vrouw met een bezem – Vincent van Gogh, september 1882
Woman with a Broom – Vincent van Gogh, September 1882
Vrouw met een bezem – Vincent van Gogh, september 1882
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
JH 249 F 1074
Vrouw met een bezem – Vincent van Gogh, september 1882
Woman with a Broom – Vincent van Gogh, September 1882
Vier personen op een bankje – Vincent van Gogh, september 1882
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Vier personen op een bankje – Vincent van Gogh, september 1882
Four People on a Bench – Vincent van Gogh, September, 1882
Aardappel Markt – Vincent van Gogh, september – oktober 1882
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
JH 252, F 1091
Potato Market – Vincent van Gogh, September – October 1882
De Staatsloterij – Vincent van Gogh, september-oktober 1882
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Mijnwerkers in de sneeuw: Winter – Vincent van Gogh, oktober 1882
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
JH 229 F 1202
Mijnwerkers in de sneeuw: Winter – Vincent van Gogh, oktober 1882
Miners in the Snow: Winter – Vincent van Gogh, October 1882
Boomgaard in bloei met twee figuren: lente – Vincent van Gogh, oktober 1882
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
JH 230 F 1245
Boomgaard in bloei met twee figuren: lente – Vincent van Gogh, oktober 1882
Orchard in Blossom with Two Figures: Spring – Vincent van Gogh, October 1882
Vrouw met sjaal, paraplu en mand – Vincent van Gogh, november 1882
Privé collectie: Binningen, Collection Prof. Max Stahelin
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
JH 255 F 934
Woman with Shawl, Umbrella and Basket – Vincent van Gogh, November 1882
Portret van Boekverkoper Blok – Vincent van Gogh, november 1882
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 38,5 × 26,3 cm
JH 254, F 993
Vincent koopt regelmatig prenten bij de joodse handelaar Jozef Blok (1832–1905). Op dinsdag, woensdag en donderdag had Jozef Blok een marktkraam op het Binnenhof met verzamelobjecten, tijdschriften en literatuur en hij was een bekende onder kunstenaars.
Vincent was een fanatiek verzamelaar van prenten. Zijn meest opmerkelijke aankoop bij Blok bestond uit 21 delen van het tijdschrift The Graphic (vols. 1870-1880), waarvoor hij 21 gulden betaalde, samen met portretten van Bloks vader en moeder – “twee van elk!”
Vincent schreef verbaasd, om te benadrukken dat hij met enige moeite aan de tijdschriften was gekomen. Ter vergelijking: hij betaalde maandelijks 12,50 gulden huur en ontving van Theo 150 frank, of zo’n 75 gulden.
Vincent tekende ook een portret van Jozef Blok. Aan zijn vriend de kunstenaar Anthon Gerhard Alexander van Rappard (1858-1892) schreef hij het volgende: ‘Weet je wie ik vanmorgen heb getekend? Blok de Joodse boekverkoper, niet David maar de kleine die op het Binnenhof staat. Ik wou dat ik meer van die familie had, want ze zijn een echt type. Het is enorm moeilijk om de typen te krijgen die men zou willen hebben – intussen ben ik tevreden met te tekenen wat ik kan krijgen, zonder de anderen uit het oog te verliezen die ik zou tekenen als ik de keuze had. Ik ben zeer tevreden over Blok. Hij doet me denken aan dingen van vele jaren geleden. Ik hoop dat hij op een andere zondagochtend weer komt.’
The Bookseller Blok – Vincent van Gogh, november 1882
Boerenvrouw met donkere kap – Vincent van Gogh, december 1882
Te zien in: Groninger Museum, Groningen
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 47,5 x 26 cm
Boerenvrouw met donkere kap – Vincent van Gogh, december 1882
Woman with Dark Cap – Vincent van Gogh, december 1882
Vrouw met sjaal, naaien – Vincent van Gogh, maart 1883
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 56,5 x 48 cm
JH 353, F 1033
Woman with Shawl, Sewing – Vincent van Gogh, March 1883
Vrouw met gevouwen handen – Vincent van Gogh, maart 1883
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 47 x 31 cm
JH 324, F 1179
Woman with Folded Hands, Half-Length – Vincent van Gogh, March 1883
De soepkeuken – Vincent van Gogh, maart 1883
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
The Soup Kitchen – Vincent van Gogh, March 1883
Besneeuwde tuin – Vincent van Gogh, maart 1883
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen:
JH 1022, F 344
Snowy Yard – Vincent van Gogh, March 1883
Opgebaarde vrouw – Vincent van Gogh, april 1883
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Materiaal: potlood, zwart lithografisch krijt, penseel in zwarte en witte olieverf, grijze dekkende waterverf op aquarelpapier
Afmetingen: 35,4 x 63,2 cm
Woman on her Deathbed – Vincent van Gogh, April 1883
Bollenvelden – Vincent van Gogh, april 1883
Te zien in: National Gallery of Art, Washington D.C.
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 48 x 65 cm
Bulb Fields – Vincent van Gogh, April 1883
Scheveningse vrouw met kruiwagen – Vincent van Gogh, mei 1883
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Materiaal: krijt, gewassen, pen en penseel in inkt, witte en grijze dekkende waterverf en sporen van een kwadraatnet (alleen r.o.) op velijn papier
Afmetingen: 68,3 x 42,1 cm
Scheveningen Woman with Wheelbarrow – Vincent van Gogh, May 1883
Onkruidbrander, zittend op een kruiwagen met zijn vrouw – Vincent van Gogh, juli 1883
Te zien in: Museum Voorlinden, Wassenaar
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Materiaal: waterverf op papier
Afmetingen: 20 x 36 cm
In bruine en blauwe tinten schetste Van Gogh een boer die met zijn hooivork in een vuurtje pookt. Een vrouw zit naast hem op een kruiwagen en kijkt er naar. De vlammen van het vuur zette Van Gogh op met een paar vluchtige streken van verdunde, rode waterverf.
Weed Burner, Sitting on a Wheelbarrow with his Wife – Vincent van Gogh, July 1883
Boerderijen in Loosduinen bij Den Haag in de schemering – Vincent van Gogh, augustus 1883
Te zien in: Centraal Museum, Utrecht
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 33 x 50 cm
JH 391, F 16
Farmhouses in Loosduinen near The Hague at Twilight – Vincent van Gogh, August 1883
Drie figuren bij een kanaal met molen – Vincent van Gogh, augustus 1883
Te zien in: Niet bekend
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Three Figures near a Canal with Windmill – Vincent van Gogh, August 1883
Een boom in de wind – Vincent van Gogh, augustus 1883
Te zien in: Niet bekend, gestolen
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 35 x 47 cm
A Wind Beaten Tree – Vincent van Gogh, August 1883
Liggende koe – Vincent van Gogh, augustus 1883
Te zien in: Onbekend
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
De zaaier (studie) – Vincent van Gogh, augustus 1883
Te zien in: Onbekend
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Te vinden in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Afmetingen: 19 x 27,5 cm
JH 392 F 11
De zaaier (studie) – Vincent van Gogh, augustus 1883
The Sower (study)- Vincent van Gogh, August, 1883
Landschap met Bomen – Vincent van Gogh, herfst 1883
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Drenthe
Privé collectie
JH Add. 21
Landschap met Bomen – Vincent van Gogh, herfst 1883
Landscape with Trees – Vincent van Gogh, Autumn 1883
Liggende koe – Vincent van Gogh, augustus 1883
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 19 x 47,5 cm
Lying Cow – Vincent van Gogh, August 1883
Koeien in de wei – Vincent van Gogh, augustus 1883
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 31,5 x 44 cm
Cows in the Meadow – Vincent van Gogh, August 1883
Landschap met Duinen – Vincent van Gogh, augustus 1883
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 33,5 x 48,5 cm
Landscape with Dunes – Vincent van Gogh, August 1883
Aardappelrooien (vijf figuren) – Vincent van Gogh, augustus 1883
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 39,5 x 94,5 cm
Potato Digging (Five Figures) – Vincent van Gogh, August 1883
Voetgangersbrug over een sloot – Vincent van Gogh, augustus 1883
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 60 x 45,8 cm
Footbridge across a Ditch – Vincent van Gogh, August 1883
Moerassig landschap – Vincent van Gogh, augustus 1883
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 25 x 45,5 cm
Marshy Landscapeh – Vincent van Gogh, August 1883
Landschap met kruiwagen – Vincent van Gogh, september 1883
Te zien in: Cleveland Museum of Art
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Drenthe
Afmetingen: 24,9 x 35,7 cm
Landschap met kruiwagen – Vincent van Gogh, september 1883
Landscape with Wheelbarrow – Vincent van Gogh, September 1883
Boerderij tussen bomen – Vincent van Gogh, september 1883
Te zien in: Museum of John Paul II Collection, Warsaw
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Den Haag
Afmetingen: 28,5 x 39,5 cm
Farmhouse Among Trees – Vincent van Gogh, September 1883
Landschap met een stapel turf en boerderijen – Vincent van Gogh, september – december 1883
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Drenthe
Afmetingen: 41,7 × 54,1
Landscape with a Stack of Peat and Farmhouses – Vincent van Gogh, September / December 1883
Huisjes – Vincent van Gogh, september 1883
Te zien in: Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Nieuw-Amsterdam
Afmetingen: 35,5 x 55,5 cm
Cottages – Vincent van Gogh, September 1883
Boer die onkruid verbrandt – Vincent van Gogh, oktober 1883
Te zien in: Drents Museum, Assen en Van Gogh Museum, Amsterdam
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Drenthe
Boer die onkruid verbrandt is november 2019 door Sotheby’s voor ruim 2,8 miljoen euro. Op dit schilderij is een boer te zien die onkruid verbrandt in Drenthe.
Dit schilderij van de boer kwam in 1905 in handen van dichter Herman Gorter. In de jaren dertig kocht de Amsterdamse kunsthandelaar Jacques Goudstikker het werk.
Goudstikker stierf in 1940, waarna het schilderij in bezit kwam van de Duitse bezetter. Vervolgens reisde het over de wereld en dook het onder meer op in Puerto Rico. Recentelijk kwam het doek in handen van Goudstikkers schoondochter.
Peasant Burning Weeds – Vincent van Gogh, October 1883
Turfboot met twee figuren – Vincent van Gogh, oktober 1883
Te zien in: Drents Museum, Assen
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Drenthe
Afmetingen: 37,0 x 55,5 cm
Turfboot met twee figuren – Vincent van Gogh, oktober 188
Peat Boat with Two Figures- Vincent van Gogh, October 1883
Interieur met een wever naar rechts – Vincent van Gogh, december 1883
Te zien in: Kröller-Müller Museum, Otterlo
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Nuenen
Peeterij in Drenthe – Vincent van Gogh, oktober 1883
Te zien in: Museo Soumaya, Mexico City
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Drenthe
Landschap met een boerderij – Vincent van Gogh, oktober 1883
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Drenthe
Boerderij – Vincent van Gogh, oktober 1883
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Drenthe
Landschap met een kerk bij schemering – Vincent van Gogh, oktober 1883
Privé collectie
Geschilderd tijdens Van Gogh’s verblijf in Drenthe
Afmetingen: 36 x 53 cm
Landscape with a Church at Twilight – Vincent van Gogh, October 1883
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!