Alle winnaars Formule 1 Grand Prix van Duitsland sinds 1951
Alle winnaars Formule 1 Grand Prix van Duitsland
De Grand Prix van Duitsland werd in 1951 voor de eerste keer gehouden als onderdeel van het kampioenschap van de Formule 1. Met uitzondering van 1959 toen de race gehouden werd op een circuit in Berlijn, werden de grands prix gereden op de Nürburgring en de Hockenheimring. Lees meer…
Lees hier->>> meer interessante artikelen over Formule 1 op deze website…
Winnaar Mark Webber op de Nürburgring in 2009
Alle winnaars Formule 1 Grand Prix van Duitsland
Sommige jaren werden er twee grands prix gehouden in Duitsland. Twaalf keer werd er een grote prijs georganiseerd op de Nürburgring onder de naam Grand Prix van Europa en twee keer onder de naam Grand Prix van Luxemburg. Recordhouder is Michael Schumacher met vier overwinningen.
Grand Prix Formule 1 van Duitsland 1976
Kwalificatie
James Hunt pakte in de zeze race de pole-position, net voor Niki Lauda, Patrick Depailler en Hans Stuck. De Zwitser Clay Regazzoni vertrok vanaf plaats vijf met achter zich Jacques Laffite, Carlos Pace, Jody Scheckter, Jochen Mass en Carlos Reutemann.
Race
Net voor de start van de race begon het te regenen, waardoor het merendeel van de rijders, behalve Jochen Mass, op natweer-banden vertrok. Bij de start nam Regazzoni de leiding, voor Hunt, Mass en Laffite. Regazzoni spinde al in ronde één, waardoor hij terugviel naar de vierde plaats. Bij het eind van de eerste ronde veranderde het weer opnieuw en werd het droog, waardoor alle rijders opnieuw binnenkwamen in de pits. Mass werd hierdoor tweede achter Ronnie Peterson, die besloot nog een ronde op natweer-banden te rijden. Aan het eind van de tweede ronde reed Mass voor Gunnar Nilsson, die besloot niet te stoppen, en Hunt.
Lauda was wel in de pits gegaan en probeerde de verloren tijd goed te maken. In de Bergwerk-bocht verloor Lauda de controle over zijn wagen en spinde door de vangrails. De wagen, die intussen in brand stond, botste terug op de baan. Guy Edwards kon de Ferrari net vermijden, terwijl Harald Ertl en Brett Lunger beiden tegen de wagen botsten. Alle drie de rijders stopten en probeerden Lauda uit de wagen te halen. Ook Arturo Merzario stopte nadat hij het wrak zag. Lauda had zware brandwonden opgelopen en vocht een aantal dagen voor zijn leven in het hospitaal.
De race werd stopgezet na het ongeval en opnieuw gestart met twintig wagens. Ertl en Lunger konden niet meer starten, Chris Amon wilde niet meer starten. Hunt nam de leiding voor Regazzoni, Scheckter, Depailler en Pace. Peterson crashte zwaar, terwijl ook Regazzoni nog eens spinde, waardoor Depailler van de baan ging. Pace ging voorbij Scheckter en eindigde de eerste ronde als tweede. In de tweede ronde ging Scheckter opnieuw voorbij de Braziliaan en ook Regazzoni ging hem voorbij. Vittorio Brambilla crashte door een remprobleem. Mass maakte hier gebruik van en ging voorbij Nilsson in de vijfde en Pace in de tiende ronde. In de twaalfde ronde spinde Regazzoni opnieuw en Mass en Pace pakten respectievelijk de derde en vierde plaats. Nilsson werd vijfde en Stommelen zesde. Chris Amon beëindigde zijn carrière onmiddellijk na de race.
https://youtu.be/piFtNVh-JSA
[table “” not found /]
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!