Beroemdste schilderijen van Gustave Courbet – Tien stuks
Beroemdste schilderijen van Gustave Courbet
Gustave Courbet (Ornans (Frankrijk), 10 juni 1819 – La Tour-de-Peilz (Zwitserland), 31 december 1877) is een invloedrijk Frans realistisch schilder en een voorloper van het impressionisme. Hij beïnvloedt de Franse schilderkunst van de negentiende eeuw op revolutionaire wijze.
Wat zijn werk vernieuwend maakt, is zijn compromisloze realisme. Hij kiest ervoor om gewone taferelen uit het dagelijks leven centraal te stellen, vaak op monumentaal formaat: werklieden, boeren of begrafenissen krijgen de plek die voorheen alleen religieuze of historische scènes toekomt.
Courbet is bevriend met de anarchist Pierre-Joseph Proudhon, die hij samen met zijn kinderen portretteert. Zelf sympathiseert hij met het gedachtegoed van het anarchisme. Wanneer de communards in 1871 de Colonne Vendôme neerhalen, wordt hij als aanstichter veroordeeld.
De kosten voor de heroprichting van de zuil worden op hem verhaald: jaarlijks zou hij 10.000 francs moeten betalen, omgerekend ongeveer 43.000 euro. Hij sterft echter in ballingschap, nog vóórdat hij de eerste termijn hoeft te voldoen.
Beroemdste schilderijen van Gustave Courbet
Le Désespéré / De wanhopige (1843-1845) – Gustave Courbet
Courbet schildert dit zelfportret tijdens zijn verblijf in Parijs, in olieverf op doek. Het schilderij bevindt zich momenteel in een privécollectie van Conseil Investissement Art BNP Paribas. In de jaren 1840 maakt hij regelmatig zelfportretten en portretten van vrienden.
Hij brengt veel tijd door in het Louvre, waar hij werk van meesters als José de Ribera, Zurbaran, Velázquez en Rembrandt bestudeert. Hun invloed is zichtbaar in zijn expressieve stijl en donkere kleurgebruik.
Les Casseurs de pierres / De steenhouwers (1849) – Gustave Courbet
In dit sociaal-realistische schilderij toont Courbet twee arbeiders – een jonge en een oude man – die zwaar werk verrichten. Hij kiest bewust voor een sober kleurpalet en een frontale compositie. Het werk is voor het eerst te zien op de Parijse Salon van 1850 en wordt later vernietigd tijdens het bombardement op Dresden in februari 1945.
Zie hier de Top 10 grootste impressionisten aller tijden.
L’origine du monde / De oorsprong van de wereld (1866) – Gustave Courbet
Dit provocerende naaktschilderij maakt deel uit van de collectie van het Musée d’Orsay in Parijs. De Turkse diplomaat Khalil-Bey bestelt het werk als onderdeel van zijn privécollectie erotische kunst. Het model is waarschijnlijk Constance Quéniaux, een bekende courtisane. In 2013 komt een vermeend portret van haar gezicht boven water, maar experts van het Musée d’Orsay betwijfelen de echtheid.
L’Atelier du peintre / Het atelier van de schilder – Gustave Courbet
Courbet portretteert zichzelf in het midden van zijn atelier, omringd door mensen uit verschillende klassen. Hij gebruikt dit werk om zijn visie op kunst te verbeelden: tussen het volk en de elite, tussen realiteit en verbeelding. Het schilderij bevindt zich in het Musée d’Orsay.
Les Baigneuses / De baadsters (1853) – Gustave Courbet
Op de Salon van 1853 veroorzaakt dit schilderij een rel. Courbet toont een ongekunstelde, forse naakte vrouw – een breuk met het heersende schoonheidsideaal. Kunstverzamelaar Alfred Bruyas koopt het werk voor 3000 francs. Sinds 1868 hangt het in het Musée Fabre in Montpellier.
La Femme à la vague / De vrouw in de golf (1868) – Gustave Courbet
Deze sensuele voorstelling maakt deel uit van de collectie van het Metropolitan Museum of Art in New York. Courbet sluit met dit werk aan bij een traditie van vrouwelijke zeewezens in de schilderkunst.
Femme nue couchée / Naakte vrouw slaapt (1862) – Gustave Courbet
Een jonge vrouw ligt op een bank, slechts gekleed in schoenen en kousen. Op de achtergrond zie je een bewolkte hemel. Courbet is hier waarschijnlijk beïnvloed door Goya’s La maja desnuda.
L’homme rendu fou de peur / Man gek van angst (1844) – Gustave Courbet
Een expressief werk waarin Courbet een man toont die overmand wordt door existentiële angst. De intensiteit in de ogen en de chaotische achtergrond geven het gevoel van totale paniek perfect weer.
Le sommeil / De slaap (1847) – Gustave Courbet
Twee vrouwen liggen innig verstrengeld op een bed. De details – een gebroken parelketting, een lege karaf – suggereren dat zij zojuist seks hebben gehad. Courbet baseert zich op een gedicht van Baudelaire en op achttiende-eeuwse erotische prenten. Het schilderij bevindt zich in het Petit Palais in Parijs en wordt gezien als een mijlpaal in de weergave van lesbische liefde in de kunst.














