Beroemdste schilderijen van Piero Della Francesca

Beroemdste schilderijen van Piero Della Francesca
Beroemdste schilderijen van Piero Della Francesca

Beroemdste schilderijen van Piero Della Francesca
(Borgo San Sepolcro (nu Sansepolcro), 1412 – aldaar, 12 oktober 1492)

Portret van Piero della Francesca door Santi di Tito
Portret van Piero della Francesca door Santi di Tito

Hij had minimale invloed op zijn tijdgenoten en er is weinig bekend over zijn vroege opleiding. Toch wordt Piero Della Francesca nu erkend als een centrale figuur in de vroege renaissance.

Zo werkte hij samen met Domenico Veneziano aan fresco’s voor het ziekenhuis van Santa Maria Nuova in Florence. Piero zou in contact zijn gekomen met en beïnvloed zijn door de werken van Donatello, Filippo Brunelleschi en Fra Angelico.

Della Francesca was gefascineerd door geometrie en wiskunde. Zijn fresco’s en schilderijen staan ​​bekend om hun meesterlijke weergave van perspectief en helderheid van compositie.

Eén van zijn beroemdste werken, de frescocyclus De geschiedenis van het ware kruis (1452-1466) in Arezzo, ontleent zijn thema aan een populair 13e-eeuws boek over het leven van heiligen door Jacopo da Varagine. Het demonstreert ook de elegante picturale constructie van de kunstenaar.

Verschillende musea hebben werken van Piero della Francesca in hun collectie, onder andere:

  • Louvre in Parijs
  • National Gallery in Londen
  • Museo Thyssen-Bornemisza in Madrid
  • Uffizi in Florence

Lees hier ->>> meer over kunst op deze website…
Hier ->>> vind je 100 beroemdste schilders aller tijden op deze website…
Zie hier ->>> ook de de 100 beroemdste schilderijen aller tijden op deze website…

Beroemdste schilderijen van Piero Della Francesca



De doop van Christus (ci. 1448 – 1450) – Piero Della Francesca

De doop van Christus (ci. 1448 – 1450) - Piero Della Francesca
De doop van Christus (ci. 1448 – 1450) – Piero Della Francesca

Het paneel is vermoedelijk ergens rond 1440 besteld door het Camaldolese klooster van Sansepolcro in Toscane, nu de kathedraal van Sansepolcro. Sansepolcro was de ook de geboorteplaats van Piero della Francesca.

De compositie is gecentreerd op de figuur van Christus die wordt gedoopt in de rivier de Jordaan door de figuur van Johannes de Doper aan de rechterkant. Achter Johannes worstelt een man in een witte slip, met zijn voeten al in het water, om uit zijn onderhemd uit te trekken. Boven Christus is een duif, die de Heilige Geest voorstelt, met de vorm van zijn verkorte vleugels die lijkt op de wolken in de lucht.


Veelluik van de Misericordia (1460-1462) – Piero Della Francesca

Veelluik van de Misericordia (1460-1462) - Piero Della Francesca
Veelluik van de Misericordia (1460-1462) – Piero Della Francesca

Het veelluik van de Misericordia is een schilderij te zien in het Museo Civico di Sansepolcro in de stad Sansepolcro, in Toscane. Het schilderij is één van de vroegste werken van Della Francesca, die in de stad is geboren. Het centrale paneel is van het gemeenschappelijke motief van de Maagd van Barmhartigheid of Madonna della Misericordia.


De geschiedenis van het ware kruis (1452 – 1666) – Piero Della Francesca

De geschiedenis van het ware kruis  (1452 - 1666) - Piero Della Francesca
De geschiedenis van het ware kruis (1452 – 1666) – Piero Della Francesca

Storie della Vera Croce is een reeks fresco’s geschilderd door Piero della Francesca in de basiliek van San Francesco in Arezzo. Het is zijn grootste werk, en algemeen beschouwd als een van zijn mooiste, en eenmeesterwerk uit de vroege Renaissance.

Het thema is afgeleid van het populaire 13e-eeuwse boek over het leven van heiligen door Jacopo da Varagine, de Gouden Legende. Dit is de triomf van het Ware Kruis, de legende van het hout uit de Hof van Eden dat het kruis wordt waarop Jezus Christus is gekruisigd. Dit werk demonstreert Piero’s geavanceerde kennis van perspectief en kleur, zijn geometrische ordelijkheid en vaardigheid in picturale constructie.


Madonna del parto (1460) – Piero Della Francesca

Madonna del parto (1460) - Piero Della Francesca
Madonna del parto (1460) – Piero Della Francesca

Dit fresco is geschilderd in zeven dagen met kleurstof van zeer hoge kwaliteit. Het bevat onder meer veel blu oltremare, verkregen uit lapis lazuli dat door de Republiek Venetië was geïmporteerd uit Afghanistan. Uit het begin van de veertiende eeuw zijn afbeeldingen van de zwangere Maria bekend, onder meer van Taddeo Gaddi, Bernardo Daddi en Nardo di Cione. Maria staat daarbij alleen, met een gesloten boek op haar buik, een verwijzing naar het belichaamd Woord.

Het schilderij Madonna van de bevalling bevindt zich in het Museo della Madonna del Parto in Monterchi, Toscane, Italië.


Portretten van Federico da Montefeltro en Battista Sforza (1472) – Piero Della Francesca

Portretten van Federico da Montefeltro en Battista Sforza (1472) - Piero Della Francesca
Portretten van Federico da Montefeltro en Battista Sforza (1472) – Piero Della Francesca

De kunsthistorici zijn het niet eens over de exacte datering van het werk, maar 1465-1466 is aannemelijk. Het werk hangt in het Uffizi in Florence. Op veertienjarige leeftijd trouwde Federico da Montefeltro met Battista Sforza; zij gaf hem in elf jaar tijd acht dochters en verzocht God om haar leven te nemen als zij een zoon zou baren. Zes maanden na de geboorte van een zoon stierf zij aan een longontsteking.

Mogelijk schilderde Piero della Francesca het dubbelportret aan de hand van haar dodenmasker.


Madonna van Senigallia (1474) – Piero Della Francesca

Madonna van Senigallia (1474) - Piero Della Francesca
Madonna van Senigallia (1474) – Piero Della Francesca

Door zijn kleinschaligheid was het schilderij bedoeld voor persoonlijke devotie. De restauratie in de jaren negentig toonde de hoge kwaliteit van Piero della Francesca’s behandeling van licht aan.

Ook was de invloed van Vlaamse meesters te zien, zowel in de olie op paneel als in details zoals de mand met linnen gaas, het koraal, en de stof die het hoofd van de Madonna bedekt. Het licht, dat realistisch uit het raam aan de linkerkant naar binnen komt, is een symbool van de conceptie van de Maagd.

Het linnen in de mand is daarentegen een toespeling op haar zuiverheid. Dit terwijl het etui voor de hosties op de plank en de halsketting en hanger van koraal gedragen door het kindje Jezus beide verwijzen naar het eucharistieoffer.

Dit schilderij is te bewonderen in de Galleria Nazionale delle Marche, in het hertogelijk paleis van Urbino.