, , , , , ,

De beroemdste schilderijen Umberto Boccioni

De beroemdste schilderijen Umberto Boccioni

Beroemdste schilderijen Umberto Boccioni

Boccioni (Reggio Calabria, 19 oktober 1882 – Verona, 16 augustus 1916) was een Italiaanse schilder en beeldhouwer. Hij was een belangrijke exponent van het Futurisme.

Umberto Boccioni in 1914

Umberto Boccioni in 1914

Het idee om beweging visueel weer te geven en zijn onderzoek naar de relatie tussen object en ruimte hebben de twintigste-eeuwse schilder- en beeldhouwkunst sterk beïnvloed.

In 1906 verhuist Boccioni voor korte tijd naar Parijs, waar hij schilderijen van Paul Cézanne ziet en de Impressionistische en Post-Impressionistische richtingen in de schilderkunst bestudeert.

Manifesto dei pittori futuristi

Daarna bracht hij een bezoek van drie maanden aan Rusland, waarbij hij door eigen ervaring een kijk kreeg op de sociale onrust in dat land en de tekortkomingen van de Russische overheid.

Hij keert in 1907 terug naar Italië. In 1910 ondertekent hij met Carlo Carrà, Luigi Russolo, Giacomo Balla en Gino Severini het Manifesto dei pittori futuristi (het futuristisch schildersmanifest).


Beroemdste schilderijen Umberto Boccioni


Lees hier → meer over kunst op deze website…
Hier → vind je 100 beroemdste schilders aller tijden op deze website…
Zie hier → ook de de 100 beroemdste schilderijen aller tijden op deze website…

Volgens de auteurs is het doel van de moderne kunstenaar om zich te bevrijden van de modellen en figuratieve tradities van het verleden, om zich resoluut te richten tot de hedendaagse wereld, dynamisch, levendig, in constante evolutie.

Boccioni wordt in mei 1915 opgeroepen om dienst te nemen in het Italiaanse leger en deel te nemen aan de gevechten van de Eerste Wereldoorlog. Hij werd soldaat in een artillerie regiment in Sorte, bij Verona.

Op de 16de augustus 1916 is hij tijdens een training van de cavalerie van zijn paard geworpen en bijna door het paard vertrapt. Op 17 augustus 1916 sterft hij op 33-jarige leeftijd in het militair hospitaal in Verona.


Ritratto della madre (1907) – Umberto Boccioni

Ritratto della madre (1907) - Umberto Boccioni

Ritratto della madre (1907) – Umberto Boccioni


La città che sale (1910) – Umberto Boccioni

De stad staat op

La città che sale / De wordt wakker (1910) - Umberto Boccioni

La città che sale / De wordt wakker (1910) – Umberto Boccioni

Oieverf op canvas
199 cm × 301 cm
Museum of Modern Art (MoMA), New York

La città che sale is zijn eerste grote futuristische werk. Gebouwen in aanbouw in een buitenwijk zijn te zien met schoorstenen in het bovenste deel. Maar het grootste deel van de ruimte is ingenomen door mannen en paarden, samengesmolten in een dynamische inspanning.

Boccioni benadrukt zo enkele van de meest typische elementen van het futurisme. Den aan de verheerlijking van menselijk werk en het belang van de moderne stad, gebouwd rond moderne behoeften. Het schilderij verbeeldt de bouw van een nieuwe stad met ontwikkelingen en technologie.


La strada entra nella casa (1911) – Umberto Boccioni

De straat komt het huis binnen

La strada entra nella casa / De straat komt het huis binnen (1911) - Umberto Boccioni

La strada entra nella casa / De straat komt het huis binnen (1911) – Umberto Boccioni

Sprengel Museum Hannover


Dinamismo di un ciclista (1913) – Umberto Boccioni

Dynamiek van een wielrenner

Dinamismo di un ciclista / Dynamiek van een fietser (1913} - Umberto Boccioni

Dinamismo di un ciclista / Dynamiek van een fietser (1913} – Umberto Boccioni

Collectie Peggy Guggenheim, Venetië

In zijn werken is Boccioni in staat om de beweging van vormen en de concreetheid van materie meesterlijk uit te drukken. Hoewel hij beïnvloed is door het kubisme, vindt hij dat het werk ’te statisch’ is.

Boccioni vermijdt daarom rechte lijnen in zijn schilderijen en gebruikte hij complementaire kleuren. In schilderijen zoals Dynamiek van een fietser of Dynamiek van een voetballer suggereert de weergave van hetzelfde onderwerp in opeenvolgende stadia in de tijd effectief het idee van verplaatsing in de ruimte.


Dinamismo di un giocatore di calcio (1913) – Umberto Boccioni

Dynamiek van een voetballer

Dinamismo di un giocatore di calcio / Dynamiek van een voetballer (1913) - Umberto Boccioni

Dinamismo di un giocatore di calcio / Dynamiek van een voetballer (1913) – Umberto Boccioni

Museum of Modern Art, New York

Dynamiek van een voetballer is een voorbeeld van Boccioni’s stijl genaamd plastische dynamiek. Het woord plastic geeft aan dat Boccioni, door beweging weer te geven, niet alleen het lichaam van de atleet modelleert.

Ook de omgeving om hem heen, de lucht, het licht en de grond, kruien de atleet het in zijn beweging. Een beetje zoals wat er gebeurt als ze ons in reclame voor sportwagens laten zien hoe de lucht over de carrosserie stroomt.

Beweging wordt dus niet gerepresenteerd door een opeenvolging van bewegingen, maar door een continue vorm die subject en omgeving omvat.


Sotto il pergolato a Napoli (1914) – Umberto Boccioni

Onder de Pergola in Napels

Onder de Pergola in Napels (1914) - Umberto Boccioni

Onder de Pergola in Napels (1914) – Umberto Boccioni

Olieverf op doek. 83 × 83 cm.
Milaan, Civico Museo d’Arte Contemporanea

Ook in Sotto la pergola di Napoli komen de plasticiteit en synthese van de vormen voort uit een chromatisme, zij het warmer en helderder, zeer dicht bij Cézanne’s schilderij.

Deze krachtige en warme chromatische variatie gaat niet gepaard met een even krachtig clair-obscur die, nauwelijks gesuggereerd in veel delen op het doek, het gewicht verwijdert van de massa die het bevat.


Carica di lancieri (1915) – Umberto Boccioni

De charge van de lansiers

Carica di lancieri / De charge van de lansiers (1915) - Umberto Boccioni

Carica di lancieri / De charge van de lansiers (1915) – Umberto Boccioni

Het olieverfschilderij ‘Carica dei lancieri’ is opgedeeld in drie beeldvlakken: linksonder zijn schietende soldaten met geweren te zien. Het middengebied bestaat uit gedemonteerde paardenfiguren en lansen.

Rechtsboven staat een krantenartikel met de kop “Aufhalten der Deutschen durch die Franzosen. Fortschritte im Elsass (…)”. Het beperkte kleurenpalet omvat verschillende tinten zwart, wit en geel. De kleurovergangen creëren een gevoel van diepte van de linkerbenedenhoek naar de rechterbovenhoek.

Door de grootte en de verlichtende kleurverdeling wordt de massa van paarden het middelpunt van de actie in het schilderij. De herhaling van ronde en hoekige vormen veroorzaakt een schokkend effect.

In de over elkaar heen liggende vormen zijn meerdere benen, hoeven en paardenruggen te onderscheiden, wat de blik onrustig heen en weer doet bewegen. Beweging wordt nagebootst en versterkt door schaduwlijnen en kleuraccenten.

In het midden, op de ruggen van de paarden, zijn bij nadere inspectie menselijke figuren met hoeden te zien. Hun armen vormen schilden en lansen. Hun diagonale lijnen en pijlpuntige uiteinden versterken de dynamiek van het schilderij.

Samen met het felgele gebied aan de onderrand, dat diagonaal door het grijze gebied van soldaten loopt, wordt een driehoek gevormd. Zo ondersteunt de hele compositie de bewegingssimulatie van de menigte.


Autoritratto (1916) – Umberto Boccioni

Zelfportret

Autoritratto (1916) - Umberto Boccioni

Autoritratto (1916) – Umberto Boccioni


0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *