Hoger prijskaartje doet wijn beter smaken zegt onderzoek

Hoger prijskaartje doet wijn beter smaken
Hoger prijskaartje doet wijn beter smaken

Hoger prijskaartje doet wijn beter smaken

Dit onderzoek onder wijndrinkers laat zien dat door een hoge prijs ze enthousiaster zijn over de inhoud van hun glas. Dit in vergelijking met de mensen die de echte prijs te zien kregen. Lees meer…


Lees hier ->>> meer over eten en drinken op deze website.


Hoger prijskaartje doet wijn beter smaken


Er zijn vele variabelen die maken dat je wijntje lekker is, maar deze studie keek naar de prijs in combinatie met de smaak van wijn. De onderzoekers hielden wijnproeverijen in kleine groepen met 140 deelnemers tijdens een open avondevenement aan de Universiteit van Basel, Zwitserland.

Er waren drie Italiaanse wijnen uit 2013:
Een Montepulciano d’Abruzzo DOC-verkoopprijs voor CHF 10 (€ 8,-)
Een Bolgheri DOC voor CHF 32 (Zo’n € 22,5)
Een Toscana IGT voor CHF 65 (€ 45,-)

De eerste opmerkelijke uitkomst was dat de goedkoopste wijn prettiger werd beoordeeld als hij werd gepresenteerd als vier keer de werkelijke verkoopprijs. Grappig is ook dat het verviervoudigen van het prijsetiket van de dure wijn geen effect heeft.

De onderzoekers vroegen drinkers ook om de intensiteit van de wijnen te beoordelen. Ze ontdekten dat prijsveranderingen hierop niet veel impact hadden. De deelnemers proefden overigens alle wijnen blind en met prijzen.

Het is natuurlijk wel zo als je echt geïnteresseerd bent in de smaak van wijn, de prijs geen leidend principe is.


Bron en meer informatie: Christoph Patrick Werner, Johanna Birkhaeuer, Cosima Lochera, Heike Gerger, Nadja Heimgartner, BenColagiuri en Jens Gaaba: Price information influences the subjective experience of wine: A framed field experiment in Food Quality and Preference, 9 maart 2021