Kleur koffiekop grote invloed op smaak zegt onderzoek
Kleur koffiekop grote invloed op smaak
Een grappig onderzoek naar de perceptie van een café latte. De vraag was of de smaak en intensiteit van koffie zou worden beïnvloed door de kleur van de mok. En dit blijkt zeker zo te zijn.
Lees hier ->>> meer over eten en drinken op deze website.
Kleur koffiekop grote invloed op smaak
In het eerste experiment verbeterde de witte mok de ‘intensiteit’ van de koffiesmaak ten opzichte van de transparante mok. Gezien de kleine verschillen in de gebruikte mokken, is een tweede experiment uitgevoerd.
Dit met identieke glazen mokken met gekleurde handvatten. Opnieuw bleek de kleur van het handvat de beoordeling van de koffie te beïnvloeden.
In het bijzonder werd de koffie in de witte mok als minder zoet beoordeeld. Dit in vergelijking met de transparante en blauwe mokken.
Zie hier: drinken van cafeïne kan je stofwisseling stimuleren, vertelt een nieuwe studie ons.
Beide experimenten laten zien dat de kleur van de mok invloed heeft op de beoordeling van de smaak van de koffie. Het is mogelijk dat het kleurcontrast tussen de mok en de koffie de waargenomen intensiteit / zoetheid van de koffie beïnvloed.
Dat wil zeggen, de witte mok kan de waargenomen bruinheid van de koffie beïnvloeden. En dit kan vervolgens de waargenomen intensiteit (en zoetheid) van de koffie hebben beïnvloed.
Zie hier de top 20 grootste koffie producerende landen 2021.
Het is daarom van belang dat degene die koffie serveren letten om de kleur van mok. Het blijkt dat kleur onze de multisensorische koffie-drinkervaring beïnvloedt. Deze resultaten sluiten ook prima aan bij aan een groot aantal onderzoeken.
Deze onderzoeken laten ook zien dat er grote invloed is invloed van van kleur op een product en onze beleving. Dit geldt zeker voor onze multisensorische perceptie van eten en drinken.
Zie hier de Top 10 populairste autokleuren wereldwijd 2022.
George H Van Doorn, Dianne Wuillemin en Charles Spence: Does the colour of the mug influence the taste of the coffee? in Flavour volume 3, Article number: 10 (2014)