Advertentie

Langste tunnels ter wereld – de top 10

Al eeuwen graven we tunnels. Die tunnels zijn nodig om water van a naar b te brengen, net als diverse transportmiddelen. Hieronder gaat het om tunnels die worden gebruikt voor treinen en auto’s. Bijna alle top 10 langste tunnels bevinden zich in Azië of Europa. Lees meer…

Advertentie

Lees hier ->>> meer over bouwsels en architectuur op deze website…


Langste tunnels ter wereld - de top 10
Langste tunnels ter wereld – de top 10


Langste tunnels ter wereld – de top 10


10. Laerdal Tunnel, Noorwegen – 24,5 kilometer

Lærdalstunnel
Lærdalstunnel

Deze tunnel verbindt Aurland met Laerdal in Noorwegen. Het is de langste wegtunnel ter wereld met een lengte van 24,5 kilometer (15,2 mijl). De bouw begon in 1995 en de tunnel werd in 2000 voor het publiek geopend. De tunnel doet dienst als een alternatief voor de veerboot en de bergpassage tijdens het winterseizoen.


9. Taihang Tunnel, China – 26 kilometer

De Taihang Tunnel is te vinden in het Taihang-gebergte van China. Deze spoortunnel is bijna 26 kilometer lang. Hiermee kan de Shitai Passenger Railway – die de hoofdsteden van de provincies Hebei en Shanxi verbindt – het Taihang-gebergte oversteken. De bouw werd gestart in 2005 en is in 2007 voltooid.


8. West Qinling Tunnel, China – 27 kilometer

De West Qinling-tunnel ligt in het Wudu-district van de Chinese provincie Gansu. De bouw van de tunnel begon in 2008 en ging open in 2016. De tunnel, met een lengte van ruim 27 kilometer, stelt de Chongqing-Lanzhou Railway in staat om het Qinling-gebergte over te steken.


7. Guadarrama-tunnel, Spanje – 28 kilometer

De Guadarrama-tunnel werd gebouwd in het Sierra de Guadarrama-gebergte om de reistijd tussen Madrid en Segovia te verkorten. De tunnel werd in 2007 na vijf jaar bouw geopend. Het heeft de reistijd tussen Madrid en Segovia teruggebracht van meer dan een uur naar slechts 30 minuten. De tunnel heeft twee buizen, die elk 28 kilometer lang zijn.


6. Nieuwe Guanjiao-tunnel, China – 32 kilometer

De New Guanjiao-tunnel is 232 kilometer en werd in 2014 geopend. Het is de langste spoorwegtunnel in China. De tunnel gaat door de Guanjiao Mountain heen in de Chinese provincie Qinghai. De tunnel is gebouwd tussen 2007 en 2014.


5. Lötschberg-basistunnel, Zwitserland – 34,6 kilometer

De Lötschberg-basistunnel is een 34,6 kilometer lange tunnel door de Zwitserse Alpen. Hij werd officieel geopend op 15 juni 2007 en is op 9 december 2007 in gebruik genomen. De tunnel is onderdeel van de Lötschbergspoorlijn en sluit in het Rhônedal aan op de Simplonspoorlijn.


4. Yulhyeon-tunnel, Zuid-Korea – 50 kilometer

Deze spoortunnel, in de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul, is 50 kilometer lang. Het is een dubbelsporige tunnel met enkele buis en is gebouwd in drie jaar en vijf maanden. De Yulhyeon-tunnel is in 2016 geopend.


3. Kanaaltunnel, Engeland / Frankrijk – 50,5 kilometer

Kanaaltunnel
Kanaaltunnel

De Kanaaltunnel is een spoorwegtunnel onder Het Kanaal tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. De bouw van deze tunnel werd voltooid op 6 mei 1994. De tunnel loopt van het dorp Coquelles bij Calais in Noord-Frankrijk naar Folkestone in Kent. De tunnel is ongeveer 50,5 kilometer lang: 3,3 km in Frankrijk, 9,3 km in het Verenigd Koninkrijk, en 37,9 km onder water.


2. Seikan Tunnel, Japan- 53,85 kilometer

De Seikantunnel ligt onder de Straat Tsugaru en verbindt de Japanse eilanden Hokkaido en Honshu met elkaar. Deze spoortunnel is 53,85 kilometer lang, waarvan 23,5 km onder de zee. Het diepste punt ligt op ruim 240 meter onder de zeespiegel. De tunnel bevat twee stations op 147 meter onder de zeespiegel; de diepst gelegen stations ter wereld. Deze stations geven toegang tot musea over de tunnel.


1. Gotthard-basistunnel, Zwitserland – 57 kilometer

 Gotthard-basistunnel
Gotthard-basistunnel

De Gotthard-basistunnel is een spoortunnel in Zwitserland onder het Gotthardmassief van de Zwitserse Alpen. Het traject loopt van noord naar zuid, van bij Erstfeld in het kanton Uri naar Bodio in het kanton Ticino. De spoortunnel is met 57 km de langste tunnel ter wereld. De totale kosten van het project bedroegen 9,8 miljard Zwitserse frank, ofwel 8,9 miljard euro en het duurde 17 jaar om de tunnel te bouwen. De tunnel ging open op 11 december 2016.


advertentie