Samenvatting van Ja-maar… Omdenken – Berthold Gunster

Ben je te beroerd om € 4,99 of iets meer uit te geven, dan hebben we hier de samenvatting voor je van Ja-maar… Omdenken van Berthold Gunster. Kern van het verhaal is: een manier van denken waarbij je kijkt naar wat er is, en niet naar wat er zou móeten zijn. Hiermee kan je de omslag maken van ‘ja-maar’- gedrag naar ‘ja-en’-gedrag.


Lees hier ->>> meer samenvatting van managementboeken op deze website…



Samenvatting van Ja-maar... Omdenken - Berthold Gunster
Samenvatting van Ja-maar… Omdenken – Berthold Gunster

Samenvatting van Ja-maar… Omdenken – Berthold Gunster


Omdenken is denken in termen van mogelijkheden en niet van problemen. Het is een manier van denken waarbij je kijkt naar de werkelijkheid zoals die is, en wat je daar mee zou kunnen. Je gebruikt in feite de energie van het probleem voor iets nieuws.

Bron: www.omdenken.nl


Het draait allemaal om de strategie van het omkeren: je gaat van vastdenken naar omdenken.

Je houdt je daarbij vast aan twee belangrijke regels, namelijk:
1) Denk altijd positief. Als je in een vijver valt voel dan in je zakken of er vis in zit.
2) Zoek het geluk bij een ongeluk. Neem een voorbeeld aan kinderen: zij gaan dansend door de regen terwijl wij nog wel eens gaan zeuren.



De omkeringsprocedure in vijf stappen

1. Zeg ‘ja’.
Zeg ja en accepteer alles wat er met je gebeurt. Dat lukt niet altijd, maar het geeft rust om te werken aan oplossingen.

2. Zeg ‘ja’ in plaats van ‘ja maar’.
Acceptatie heeft rust nodig, denk bijvoorbeeld aan het verlies van een naaste.

3. Verander je probleem in een verlangen
Problemen bestaan niet want er zijn alleen maar feiten. Wij denken dat iets een probleem is, omdat we waar we naar verlangen wordt bedreigd. Formuleer wat je verlangen is, wat je wel wilt, in plaats van te zeuren over datgene wat je dwars zit, over wat je niet wilt. Met wat je niet wilt ziet je enkele in de verdediging en met wat je wel wilt, kun je initiatieven nemen.

4. Draai het om
Laat je hersenen kennis maken creatieve denkoefeningen. Verander alle ‘ondanks’ in een ‘dankzij’s’. Heb je een moeilijke jeugd gehad, dan kun je denken dat het ‘ondanks’ die jeugd best goed met je gaat. Maar misschien gaat het wel goed met je ‘dankzij’ die ongelukkige jeugd.

5. Geduld
Een ‘ja en’ is levenshouding waarvoor je je doorzettingsvermogen, creativiteit, vindingrijkheid moet inzetten. Naast voorgaande moet je ook veel geduld hebben onder het motto: ‘Op halve snelheid gaat alles twee keer zo snel’. Slaap eerst nog eens een nachtje over je probleem. Niet gelijk handelen, neem eeeerst een duik in het zwembad of maak een boswandeling. Even niets doen is, er even over nadenken, is bij complexe vraagstukken, vaak nuttiger dan direct te handelen.


Niet zo lang geleden las ik een krantenbericht. Bij een echtpaar in Duitsland werd tijdens de vakantie een aantal jaren achtereen elke keer ingebroken. Hoe ze hun huis ook beveiligden met rolluiken en een alarminstallatie, het loste niets op. Tot ze op een jaar met vakantie gingen en de rolluiken bewust open lieten. Wat gebeurde er? Inbrekers drongen opnieuw hun huis binnen en deden (uiteraard) de rolluiken meteen naar beneden om ongestoord hun gang te kunnen gaan. Niet veel later werd het huis door de politie omsingeld en werden de inbrekers gearresteerd. Wat bleek? De bewoners hadden op de buitenkant van de rolluiken in grote letters geschreven: ’Waarschuw de politie.’ En daaronder als toelichting: ’Wij zijn met vakantie. Als deze rolluiken naar beneden zijn, zijn er inbrekers binnen.’ Kijk, da’s nou een aardig voorbeeld van omdenken.


Berthold Gunster



Omdenken: 15 strategieën:

  1. Wachten: omdat de werkelijkheid vaak zo complex is, is het soms beter even niet te doen.
  2. Accepteren: aanvaard de realiteit en kijk wat je ermee kunt.
  3. Bekrachtigen: kijk naar wat er goed gaat en hoe je dat kunt uitbouwen.
  4. Respecteren: mensen zijn overal op voorbereid, behalve op serieus genomen worden.
  5. Doorzetten: gewoon doorgaan om nieuwe mogelijkheden creëren.
  6. Focussen: richt je op wat je wél wil in plaats van wat je niet wil.
  7. Terugdenken: neem niet het probleem, maar de mogelijkheid als start.
  8. Elimineren: stop met herhalen wat niet (meer) werkt.
  9. Importeren: maak je vijand tot bondgenoot.
  10. Collaboreren: onderzoek in wat je vijand wil, wat jij ook wil.
  11. Verleiden: gebruik het verlangen van de ander om een nieuwe mogelijkheden te creëren.
  12. Etaleren: toon wat je normaal gesproken wilt verbergen.
  13. Rol verwisselen: laat zaken  kantelen door van rol te verwisselen.
  14. Ontregelen: verander de regels als iets een probleem is.
  15. Omkeren: ‘reframe’ de situatie en verander problemen in een mogelijkheden.

     

Laat een reactie achter

Geef hier je reactie!
Naam hier