, , ,

Alle dodelijke treinongelukken in Nederland (met filmpje uit 1962)

Alle dodelijke treinongelukken in Nederland (met filmpje uit 1962)

Dodelijke treinongelukken in Nederland komen maar weinig voor. Bij een vliegtuig jazeker, daar vraag je jezelf ook iedere keer weer af waarom je niet neerstort. Nog niet zo lang geleden klapten de Nederlandertjes hun handjes blauw voor de piloot als ze veilig geland waren.


Lees hier → meer over treinen op deze website.


Wij zouden graag applaus willen voor de machinist als de trein weer netjes stopt bij een station.

Zeker in Nederland, want dat blijkt na Zwitserland het meest drukke railgebruik van de wereld te hebben. En zo’n trein kan ff het stuur omgooien met 120 kilometer per uur. Alleen recht vooruit.


Zie hier de Top 10 schilderachtige treinreizen voor 2022 volgens Lonely Planet.


Het is een blijft een maf ding zo’n trein. Wij vinden het daarom ook niet vreemd dat de boertjes die de eerste trein, De Arend in 1839, wilden verbieden. Volgens hen zouden de koeien nooit meer melk geven.

Maar goed, de volgende treinen kwamen niet aan, want een enkele keer gaat het wel eens mis.


Zie hier de Top 10 landen met de meeste kilometers aan spoor 2023.


1918 Treinongeval bij Weesp

1918 Treinongeval bij Weesp


Alle dodelijke treinongelukken in Nederland


8 januari 1962

93 doden, 52 gewonden

Harmelen – Frontale botsing tussen 2 reizigerstreinen nadat 1 trein het rode sein had genegeerd in de mist.


13 september 1918: Weesp

41 doden, 42 gewonden

Hevige regenval veroorzaakt de verzakking van een ballastbed bij de brug over het Merwedekanaal. Een reizigerstrein ontspoort en zakt van het talud af. De loc botst tegen de brug.


4 mei 1976: Schiedam

24 doden, 11 gewonden

Een internationale trein en een lokale trein botsen.


27 november 1942: Sliedrecht

18 doden, 62 gewonden

Trein rijdt achterop een andere trein omdat een sein ten onrechte op veilig was gezet. 18 doden en 62 gewonden.


26 januari 1931: Groningen –

13 doden, 5 gewonden

Een reizigerstrein komende vanuit de richting Nieuweschans botst met een goederentrein. 13 doden en 5 gewonden.


25 juli 1980: Winsum

9 doden, 21 gewonden

Treinen botsen frontaal op elkaar op het enkelspoor tussen Groningen en Roodeschool. 9 doden en 21 gewonden.


Zie hier Top 25 landen met hoogste aantal dodelijke ongelukken met commerciële vliegtuigen sinds 1945.


15 november 1899: Capelle

8 doden, 10 gewonden

In zeer dichte mist botst een trein achterop een andere trein.


28 augustus 1979: Nijmegen

8 doden, 37 gewonden

Een trein met ledig materieel komt door een fout in de beveiliging op verkeerd spoor en botst frontaal op een andere trein.


31 augustus 1964: Westervoort

5 doden, 36 gewonden

Internationale trein uit Hagen botst op lokale trein.


30 mei 1971: Duivendrecht

5 doden, 33 gewonden

Trein rijdt voorbij stoptonend sein en rijdt achterop een internationale trein.


Zie hier de 10 beste treinreizen in Europa 2022 volgens Lonely Planet.


30 november 1992: Hoofddorp

5 doden, 33 gewonden

De Intercitytrein Amsterdam – Vlissingen ontspoort.


10 augustus 1856: Schiedam

3 doden

Eerste grotere spoorwegongeval in Nederland. De laatste trein botst op voorlaatste trein. Dit kon gebeuren omdat er nog geen blokbeveiliging was.


27 december 1982: Rotterdam

3 doden, 20 gewonden

Een internationale trein botst tegen een stoptrein.


1 juni 1988: Rilland-Bath

3 doden, 28 gewonden

Een intercity rijdt door rood sein en botst achterop een stilstaande grindtrein.


19 juni 1953: Weesp

2 doden, 8 gewonden

Twee reizigerstreinen rijden op elkaar waardoor de slechts één jaar oude loc 1303 verongelukt.


25 augustus 1967: Beesd

2 doden, 8 gewonden

Frontale botsing tussen een reizigerstrein en een goederentrein nadat de goederentrein het rode sein had genegeerd in de dichte mist.


10 maart 1843: Warmond

1 dode

Eerste spoorwegongeval in Nederland. Tijdens een proefrit ontspoort een loc op de niet goed gesloten spoorbrug over de Warmonder Leede.


20 maart 2003: Roermond

1 dode, 6 gewonden

De machinist van een reizigerstrein negeert een rood sein. Een frontale botsing met een goederentrein is onvermijdelijk. Achteraf blijkt de machinist overleden te zijn aan een hartinfarct. Dit kan zowel oorzaak als gevolg geweest zijn.

2003 Treinramp Roermond

2003 Treinramp Roermond


24 september 2009: Barendrecht-Noord

1 dode

Twee goederentreinen van DB Schenker Rail en ERS Railways komen met elkaar in botsing op het baanvak Rotterdam – Dordrecht onder het viaduct van de A15.


21 april 2012: Amsterdam

1 dode, 116 gewonden

Tussen station Amsterdam Centraal en Sloterdijk zijn ter hoogte van het Westerpark een intercity en een sprinter frontaal op elkaar botsen.


Zie hier de top 10 gevaarlijkste wegvakken Nederland 2021.


0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *