Advertentie

Beroemdste schilderijen van Max Ernst- De Top 10
(Brühl, 2 april 1891 – Parijs, 1 april 1976)

Ernst komt in 1891 ter wereld in Brühl, een voorstad van Keulen. Hij begint in 1910 met de studies filosofie, kunstgeschiedenis en psychologie aan de Universiteit in Bonn. Hij stopt al snel om zijn aandacht volledig op kunst te richten.

Advertentie

Beroemdste schilderijen van Max Ernst
Beroemdste schilderijen van Max Ernst

Lees hier ->>> meer over kunst op deze website…
Hier ->>> vind je 100 beroemdste schilders aller tijden op deze website…
Zie hier ->>> ook de de 100 beroemdste schilderijen aller tijden op deze website…

In 1912 heeft hij zijn eerste expositie. In 1914 reist hij naar de wijk Montparnasse in Parijs waar kunstenaars uit de hele wereld samenkomen. Daar leert hij Guillaume Apollinaire, Robert Delaunay en Hans Arp kennen. Als later dat jaar de Eerste Wereldoorlog uitbreekt, moet Ernst het Duitse leger in.

Zijn werken worden gerekend tot het dadaïsme en het surrealisme. Ernst ontwikkelt een reeks technieken die de traditionele schilderkunst, grafiek en zelfs sculptuur moeten vervangen. Hij gebruikt technieken als collage, frottage, grattage, raclage, assemblage, dripping en décalcomanie. Deze zijn tot het standaardrepertoire van vele twintigste-eeuwse kunstenaars gaan behoren.


De Top 10 – Beroemdste schilderijen van Max Ernst


10. Der Hut macht den Mann (1920) – Max Ernst

Der Hut macht den Mann (1920) - Max Ernst
Der Hut macht den Mann (1920) – Max Ernst

De collage Der Hut macht den Man bestaat uit uitgesneden afbeeldingen van hoeden uit catalogi. Ze zijn verbonden door gouache en potloodomtrekken om abstracte antropomorfe figuren te maken.

Er zijn inscripties in inkt die luiden: ‘zaad bedekte gestapelde man zaadloze watermaker goed passend zenuwstelsel ook nauw passende zenuwen !.’ Het idee voor dit werk begon als een sculptuur gemaakt van houten hoedenvormen. Ernst was een belangrijke figuur in de dada-beweging.  Dada bekritiseerde de smaak van de reguliere cultuur bekritiseerde en de moderne mens afbeeldde als een conformistische automaat.


9. Celebes / Der Elefant von Celebes (1921) – Max Ernst

Celebes / Der Elefant von Celebes (1921) - Max Ernst
Celebes / Der Elefant von Celebes (1921) – Max Ernst

Der Elefant von Celebes is één van de beroemdste van Ernst’s vroege surrealistische werken. Het is ‘ongetwijfeld het eerste meesterwerk van surrealistische schilderkunst in de traditie van De Chirico’. Celebes combineert de levendige dromerige sfeer van het surrealisme met de collageaspecten van Dada.


8. Pietà ou La révolution la nuit (1923) – Max Ernst


Men ziet dit schilderij als symbolisch voor de turbulente relatie tussen de kunstenaar en zijn vader, als amateurschilder en katholiek. In het schilderij vervangt Ernst het klassieke beeld van de Maagd Maria die het gekruisigde lichaam van Jezus (pietà) vasthoudt. Zijn vader is afgebeeld als Maria en de kunstenaar zelf als Jezus. De uitdrukkingen op beide gezichten zijn leeg alsof ze in een slaapwandeling verkeren.

Op de achtergrond is op een muur getekend een man met een verbonden hoofd die een trap oploopt. Een beschrijving in de Britse krant The Guardian geeft aan dat de figuur Sigmund Freud of de Franse dichter Guillaume Apollinaire zou kunnen zijn.


7. Napoleon in der Wildnis (1941) – Max Ernst

Napoleon in der Wildnis (1941) - Max Ernst
Napoleon in der Wildnis (1941) – Max Ernst

Dit schilderij is te bewonderen in de het Museum of Modern Art.


6. L’avion meurtrier (zonder titel) (1920) – Max Ernst

L’avion meurtrier (zonder titel) (1920) - Max Ernst
L’avion meurtrier (zonder titel) (1920) – Max Ernst

Het moordende vliegtuig is een collage en toont een monsterlijk vliegtuig met menselijke armen die over een open veld vliegt. Rechtsonder dragen twee soldaten een derde gewonde soldaat. De Dada-beweging werd gedeeltelijk gecreëerd als een kritisch antwoord op de Eerste Wereldoorlog. Dit had een speciale betekenis voor Ernst die in de oorlog diende. Dit werk was een verklaring over de komst van luchtoorlogvoering die plaatsvond in die oorlog.


De Top 5 – Beroemdste schilderijen van Max Ernst


5. Mundus est Fabula – Max Ernst

Mundus est Fabula (1959) - Max Ernst
Mundus est Fabula (1959) – Max Ernst

Volgens Ernst is de titel van dit schilderij een citaat van Réne Descartes, de zeventiende-eeuwse Franse filosoof, wiskundige en wetenschapper. Descartes staat bekend om zijn rationalistische benadering van metafysica. De hier afgebeelde wereld lijkt echter vol met irrationele, onverklaarbare en cataclysmische incidenten.

Vreemde wezens en beesten worden door Ernst’s gemanipuleerd met verf. Ze bevolken een griezelig, pulserend landschap gevuld met zichzelf in stand houdende energie. Ernst ontwikkelde de technieken om quasiautomatische composities te maken in de vroege jaren 1950, toen hij in ballingschap was in de Verenigde Staten.


4. Little Machine Constructed by Minimax Dadamax in Person – Max Ernst

Little Machine Constructed by Minimax Dadamax in Person is a mixed-media work of art by the German dadaist/surrealist Max Ernst. This is probably the most famous example of a series of Ernst’s works that were based on diagrams of scientific instruments. This work began by creating print reproductions of these diagrams. They were then colored and textured with a combination of watercolor, gouache and pencil and ink frottage. Frottage is a technique created by Ernst that involves creating rubbings of different textured surfaces like wood and textiles to give the work a three-dimensional appearance. This work also displays Ernst’s interest in typography. Many of the shapes in the machine can be …more on Wikipedia


De Top 3 – Beroemdste schilderijen van Max Ernst


3. La famille nombreuse (1926) – Max Ernst

La famille nombreuse (1926) - Max Ernst
La famille nombreuse (1926) – Max Ernst

2. Wald und Taube (1927) – Max Ernst

 Wald und Taube (1927) - Max Ernst
Wald und Taube (1927) – Max Ernst

Het schilderij laat een nachtelijke scène van een bos van bizarre, abstracte bomen. In het midden van het bos staat een kinderlijke afbeelding van een duif. Zowel het bos als de duif zijn meerdere keren in Ernst’s werken verschenen.


1. Aquis Submersus (1919) – Max Ernst

Aquis Submersus (1919) - Max Ernst
Aquis Submersus (1919) – Max Ernst

Onder invloed van de Italiaanse metafysische kunst is dit één van Ernst’s vroegste werken met surrealistische accenten. Het is te zien in het Städel-museum in Frankfurt, Duitsland. Het schilderij toont een zwembad omringd door gebouwen. Het gevoel van dimensie is onduidelijk.

De kenmerken van de gebouwen lijken met de hand getekend. De gebouwen laten schaduwen tegen de hemel achter als een muur. Aan de hemel hangt een klok die als een maan op het water reflecteert. In het zwembad toont de foto een mogelijk vrouwelijk of kinderachtig lichaam in een omgekeerde positie met alleen de taille en benen boven het waterniveau.


advertentie