De grootste webshops ter wereld

0
89
De grootste webshops ter wereld
De grootste webshops ter wereld

De grootste webshops ter wereld

Dertig jaar geleden had nog bijna niemand van e-commerce gehoord. Twintig jaar geleden waren er al wat bedrijven actief in deze sector, maar was het voor de de meeste mensen nog steeds onbekend terrein. En vandaag de dag? Tegenwoordig zijn webshops niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven.

Iedereen maakt er gebruik van en de e-commercemarkt is globaal en gigantisch. Er zijn duizenden, miljoenen webshops waar iedereen, van je neefje tot je grootmoeder, alles kan kopen wat ze maar bedenken, en dat dan laten bezorgen aan de voordeur.

Maar niet elke webshop is even succesvol, en er is een duidelijk onderscheid tussen een aantal gigantische marktleiders die 90% van de markt controleren, en de overige kleine winkeltjes die fiks moeten strijden voor de overige 10%.

Waarom de ene succes haalt en de andere niet

Je kan je afvragen waarom bepaalde bedrijven zo succesvol zijn geworden, en waarom ze de competitie ver achter zich laten.

Allereerst is er, in sommige gevallen, gewoon de kwestie van tijd. Veel van de grootste bedrijven bestaan al sinds de opkomst van e-commerce, en de vroege vogels hebben duidelijk de lucratieve worm gevangen.

Maar natuurlijk zijn er andere factoren aan het werk, zoals een goed functionerende website, een betrouwbare merknaam, innovatieve ontwikkelingen, een behulpzame klantendienst, enzovoort.

Wanneer je als nieuwe webshop een impact wil maken in de markt, zal je zeker moeten uitpakken met zaken die je onderscheiden van de competitie. Je kan bijvoorbeeld veel promoties geven, gratis bezorging aanbieden, wedstrijden organiseren, klanten een gepersonaliseerde aanpak voorschotelen, enzovoort.

Dat concept is natuurlijk niet nieuw, want meerdere sectoren maken gebruik van dergelijke technieken. Zo maken fysieke winkels (zowel supermarkten als bijvoorbeeld kledingwinkels) al lang gebruik van regelmatige wedstrijden of soldenperiodes. Denk ook aan sportscholen die klanten aantrekken door hen te trakteren op één maand gratis toegang of online casino’s, waar de competitie enorm heftig is, en men moet uitpakken met bijvoorbeeld een no deposit bonus om spelers te lokken.

Of bij videogameplatformen zoals Steam, waar je regelmatig promoties zoals “koop 1 game, krijg een ander gratis” kan vinden. Webshops nemen deze strategieën steeds meer over, in de hoop om een groot deel van de markt te veroveren.

Laten we nu eens kijken naar welke bedrijven zich naar de top van de imposante (en nog steeds groeiende) e-commercemarkt hebben geworsteld.


De 5 grootste webshops ter wereld


Groupon

  • Opgericht: 2008
  • Marktwaarde: $1,47 miljard
  • Bereik: internationaal

Groupon is een Amerikaans bedrijf waarvan het platform een marktplaats is waar leden gemakkelijk deals met groepskortingen kunnen vinden. Dit gaat dan voornamelijk om activiteiten in een bepaalde stad, reisevenementen, producten en diensten.

Het idee achter Groupon is de kracht van “in bulk” aankopen, en hier fikse kortingen bij te verkrijgen. Als individu heb je immers weinig overtuigingskracht om een bedrijf te overhalen om je afslag te geven, maar als je samen met een paar honderd andere mensen komt aankloppen… samen sterk!


Zalando

  • Opgericht: 2008
  • Marktwaarde: €22,5 miljard
  • Bereik: Europa

Het enige Europese bedrijf in deze lijst. Zalando werd in Duitsland opgericht en was oorspronkelijk gewoon een webwinkel voor schoenen.

In de jaren erna breidde het de activiteiten uit naar Nederland en Frankrijk, en werd kledij toegevoegd aan het aanbod. Andere Europese landen volgden snel en bezoekers kunnen er terecht voor allerlei lifestyle en modeproducten.

Momenteel is Zalando een bekende naam in de Europese e-commercemarkt en heeft het een imposante marktwaarde kunnen veroveren, zeker als je bedenkt dat het nog maar sinds 2008 bestaat.


eBay

  • Opgericht: 1995
  • Marktwaarde: $39,62 miljard
  • Bereik: internationaal

Wie heeft er nu niet van eBay gehoord? eBay is de oorspronkelijke marktplaats, het typische voorbeeld waar mensen aan denken als men over webshops begint, en het rood-blauw-geel-groene logo is universeel herkenbaar.

eBay werd opgericht in Amerika en het principe erachter is simpel: een platform waar men producten en diensten te koop kan stellen, en andere mensen kunnen hier dan op bieden. De hoogste bieder wint, en de koper en verkoper moeten dan onder elkaar afspreken hoe ze de producten gaan verzenden en de betaling gaan regelen.

De meeste goederen die via eBay worden aangeboden zijn tweedehandse producten, of verzamelobjecten.

Hiernaast zijn er ook andere diensten aan de website toegevoegd, zoals “koop nu” shopping. Tot 2015 was eBay ook eigenaar van PayPal, het welbekende online betaalplatform.


Alibaba

  • Opgericht: 1999
  • Marktwaarde: $625 miljard
  • Bereik: internationaal, maar vooral gericht op Azië

Alibaba bestaat al een hele tijd, maar is slechts de laatste jaren tot internationale bekendheid overgegaan. Het bedrijf werd opgericht in China en heeft nog steeds zijn hoofdkantoor in Hangzhou, maar staat officieel geregistreerd op de Kaaimaneilanden.

Het concept achter Alibaba is een business-to-businessportaal om Chinese producenten de mogelijkheid te geven om in contact te komen met buitenlandse kopers. De webshop zelf heet AliExpress.

Hiernaast zijn er nog andere activiteiten en dochterbedrijven, zoals Taoboa, een consumer-to-consumerportaal, Youku Tudou (de Chinese YouTube) en Alipay, een online escrowbetalingsdienst. Dat laatste is verantwoordelijk voor ongeveer de helft van alle online betalingstransacties binnen China.

Alibaba was één van de meest winstgevende bedrijven in 2020.

Alibaba is een beetje de Chinese Amazon, want het heeft een vaste marktpositie en zorgt voor meer dan 60% van alle pakketbezorgingen in China. Het Amerikaanse bedrijf Yahoo! heeft 40% van de aandelen van Alibaba in handen.


Amazon

  • Opgericht: 1994
  • Marktwaarde: $1707 miljard
  • Bereik: internationaal

Amazon is veruit het grootste bedrijf in deze lijst. Als je de waarde van alle andere bedrijven bij elkaar samentelt, kom je nog niet eens aan de helft van die van Amazon. Dit is echt een bedrijf dat “te groot om te falen” is geworden.

Het bestaat ook al het langste, en werd in 1994 door Jeff Bezos opgericht als een online boekenwinkel. Het heeft hem geen windeieren gelegd, want Bezos is momenteel de rijkste man ter wereld, met een vermogen van meer dan $200 miljard.

Ondertussen kan je bij Amazon min of meer alles wat je wil aankopen, maar het is nog steeds voornamelijk dé plaats waar mensen eBooks en boeken aankopen.

Amazon is ook actief in andere diensten, denk aan de streamingwebsite Twitch, premiumdiensten zoals Amazon Prime en Amazon Web Services, supermarktketen Whole Foods en de website IMDB (Internet Movie Database).