Mannen met grote logo’s minder interessant om relatie mee te hebben
Het onderzoek in Personality and Social Psychology Bulletin probeerde een verband te vinden tussen het laten zien van je rijkdom en aantrekkelijkheid. En een verband bleek er zeker. De deelnemers dachten dat mannen die de grote logo’s op hun shirts hadden, meer geïnteresseerd zouden zijn in korte seksuele contacten en minder in langdurige, toegewijde romantische relaties. Lees meer…
Lees hier ->>> meer over relaties op deze website.
Mannen met grote logo’s minder interessant om relatie mee te hebben
More ‘cads than dads’
Deze studie probeerde te achterhalen of er een verband was tussen opzichtige uitingen van rijkdom. Denk aan zaken als dure kleding van luxe modemerken en aantrekkelijkheid tussen de seksen. Honderden studenten van de Universiteit van Michigan kregen twee Ralph Lauren-shirts te zien. De één met een groot logo en de ander met een veel kleiner logo erop. De studenten kregen vervolgens een reeks vragen voorgelegd over wat ze dachten van de persoon die elk van de shirts droeg. Vervolgens werd hen gevraagd om hun antwoorden te rangschikken op een schaal van nul tot 100.
De deelnemers dachten dat mannen die de grote logoshirts bezaten, meer geïnteresseerd zouden zijn in korte seksuele contacten. En dat ze minder geïnteresseerd zouden zijn in langdurige, toegewijde romantische relaties. Dit vergeleken met de mannen die de shirts met kleine logo’s droegen.
Auteur van het onderzoek, evolutionair psycholoog Daniel Kruger: ‘Je zou een korte seksuele affaire kunnen interpreteren als het bedriegen van je partner.’ vertelde hij. Kruger legt uit dat de studenten mannen met het grotere logo hoger beoordeelden op kenmerken als “meer flirten”, “willens en wetens flirten met de partner van iemand anders” en “dat ze met meer dan één persoon tegelijk uitgaan”.
Uit het onderzoek bleek ook dat de studenten dachten dat mannen het kleinere Ralph Lauren-logo, eerder op zoek zijn naar meer intimiteit. ‘Mannen met een kleiner logo werden gezien als een veiligere keuze voor langdurige relaties.’ aldus Kruger. Deze mannen zien we als stabieler en betrouwbaarder, goed met kinderen en loyale partners.
De luxemerken brengen we al lang in verband met status. Mannen gebruiken luxemerken wel voor verschillende doelen gebruiken. Subtiliteit waar het gaat om logos lijkt samen te hangen met traditionele sociale status en klasse. Dit terwijl opzichtige logo’s misschien staat voor pronken met rijkdom die niet duurzaam is.
Bron en meer informatie: Daniel J. Kruger: Phenotypic Mimicry Distinguishes Cues of Mating Competition From Paternal Investment in Men’s Conspicuous Consumption, 15 april 2021, Research Article, https://doi.org/10.1177/01461672211007229