Coureurs met vroegste kampioenschap Formule 1
Als Max Verstappen erin slaagt het kampioenschap in Singapore te pakken, zou hij de titel hebben veiliggesteld met nog zeven ronden over. Hiermee zou hij bovenaan aan deze lijst komen. Maar gaat dat ook lukken…
Lees hier ->>> meer over Formule 1 op deze website.
Top 10 coureurs met vroegste kampioenschap Formule 1
Bron: www.planetf1.com
10. Jackie Stewart – 1969 – na 8 van de 11 races (72,7%) – nog 3 races te gaan
Na te zijn verslagen door Graham Hill in de laatste race van het kampioenschap van 1968, reageerde Jackie Stewart door op overtuigende wijze zijn eerste Formule 1 titel te pakken.
Dat jaar won hij zes van de elf races in één van de eerste ‘gevleugelde’ auto’s in de Formule 1.
Hij pakte alle zes zijn overwinningen in de eerste acht races van het jaar om het seizoen meedogenloos tot een vroeg einde te brengen.
9. Jackie Stewart – 1971 – na 8 van de 11 races (72,7%) – nog 3 races te gaan
Omdat het seizoen 1970 een niet-competitief seizoen was voor Tyrrell na een breuk met auto-ontwerpers Matra, begon het Britse team hun eigen chassis te bouwen en bereikte uiteindelijk een doorbraak in 1971.
Uitgerust met een racewinnende auto, besloot Stewart opnieuw een einde te maken aan elke gedachte aan een kampioensstrijd door de meeste van zijn raceoverwinningen in. Hij behaalde zes overwinningen op weg naar de coureurstitel.
8. Jim Clark – 1963 – na 7 van de 10 races (70%) – nog 3 races te gaan
Het is een veel voorkomend thema in de Formule 1, maar als je één van de beste coureurs van een generatie in een auto van één van de beste ontwerpers van een generatie stopt, dan volgt succes.
Met Jim Clark aan het stuur van de door Colin Chapman ontworpen Lotus 25, werd de titel van 1963 geclaimd. Dit met nog meer dan een kwart van het seizoen te gaan.
Het niveau van overheersing zou alarmerend zijn geweest als problemen met de versnellingsbak geen einde hadden gemaakt aan zijn pogingen om de seizoenopenende Grand Prix van Monaco te winnen.
Zie hier de Top 10 beste Brabham-coureurs in de Formule 1 aller tijden.
7. Jim Clark – 1965 – na 7 van de 10 races (70%) – nog 3 races te gaan
Nadat hij in 1964 was vastgelopen, keerde Lotus terug naar de superioriteit van de Formule 1 met de Lotus 33.
Het missen van de tweede race van het seizoen in Monaco verhinderde een nog overtuigender record. Maar de Schot was in plaats daarvan bezig met de overwinning in de legendarische Indy 500.
Zie hier alle Australische F1 coureurs aller tijden en een top 18.
6. Max Verstappen – 2022 – na 18 van de 22 races (81,8%) – nog 4 races te gaan
Na de belofte van een competitief nieuw tijdperk van Formule 1-racen, resulteerde de snelle ontwikkeling van de RB18.
Dit allesin combinatie met de genadeloze prestaties van Max Verstappen in een dominant openingsseizoen voor de terugkeer van Formule 1-auto’s met grondeffect.
5. Sebastian Vettel – 2011 – na 15 van de 19 races (79%) – nog 4 races te gaan
Dit was het seizoen waarin Red Bull en Sebastian Vettel echt hun best deden. Na zijn tegen de verwachtingen in kampioenschapssucces in 2010, werd het formidabele duo een niet te stoppen kracht in 2011.
De competitieve rivaliteit tussen Vettel en teamgenoot Mark Webber werd een eenzijdige wedstrijd. Het record voor de jongste dubbele wereldkampioen werd opgeëist door de toen 24-jarige op de klassieke F1-titelbeslissende locatie: Suzuka.
Zie hier alle Oostenrijkse Formule 1 coureurs – De top 16
4. Michael Schumacher – 2004 – na 14 van de 18 races (77,8%) – nog 4 races te gaan
Het laatste seizoen van Ferrari’s legendarische reeks Formule 1-kampioenschappen, behaalde de machtige F2004-auto op drie na alle overwinningen, waarbij Schumacher 13 overwinningen in dat jaar behaalde.
Omdat het sport- en Formule 1-publiek oprechte zorgen maakten over de dominantie van één team, werden de toegekende punten per race in 2003 gewijzigd.
Dit van het 10-6-4-3-2-1-systeem naar een 10-8-6-5-4 -3-2-1-systeem, met het oog op kampioenschappen die langer in het jaar blijven bestaan. Zonder deze overstap zou het seizoen 2004 van Ferrari veel hoger op deze lijst hebben gestaan.
3. Michael Schumacher – 2001 – na 13 van de 17 races (76,5%) – nog 4 races te gaan
Misschien een verrassend hoge vermelding op deze lijst, gezien het feit dat andere seizoenen meestal in je opkomen als je kijkt naar de dominantie van Ferrari in het begin van de jaren negentig.
Met 2001 dat begon als een competitief seizoen – na zes races was Schumachers voorsprong op David Coulthard slechts vier punten – geen van McLaren, Williams of Ferrari-teamgenoot Rubens Barrichello kon een constante bedreiging voor de leiding in het kampioenschap behouden.
Dit gekibbel om de belangrijkste uitdager van Schumacher te zijn, droeg bij aan een vroege afsluiting van het seizoen, en Schumacher sloot het seizoen af met bijna het dubbele aantal punten van de als tweede geplaatste Coulthard.
Zie hier de Top 20 landen met de meeste Formule 1 coureurs.
2. Nigel Mansell – 1992 – na 11 van de 16 races (68,75%) – nog 5 races te gaan
Omdat de snelle, maar problematische Williams FW14-auto er niet in slaagde McLaren’s succesreeks in 1991 te beëindigen, was de geëvolueerde FW14B de auto die eindelijk het volledige potentieel van de door Adrian Newey ontworpen auto ontketende.
Uitgerust met innovatieve actieve ophanging, kwalificeerde de FW14B zich vaak meer dan een seconde sneller dan welke andere auto dan ook, en met teamgenoot Ricardo Patrese vaak nergens te zien, leidde Mansell ‘Red 5’ gemakkelijk naar de glorie van het Wereldkampioenschap.
1. Michael Schumacher – 2002 – na 11 van de 17 races (64,7%) – nog 6 races te gaan
In het midden van hun vijf seizoenen clean sweep van de kampioenschappen van 2000-2004, registreerden Ferrari en Schumacher, statistisch gezien, misschien wel één van de meest uitgebreide prestaties in de geschiedenis van de Formule 1.
Om zout in de wonden te wrijven: hun auto uit 2002 was pas klaar om te racen in de derde races van het jaar.
Met teamgenoot Rubens Barrichello die grotendeels niet in staat was om het tempo te evenaren, in combinatie met het nemen van de dupe van eventuele betrouwbaarheidsproblemen, was Schumacher een toenmalige record evenwaardige vijfde wereldtitel die hij claimde tijdens de Franse Grand Prix, met zes races te gaan.
Top 10 coureurs met vroegste kampioenschap Formule 1
- Michael Schumacher in 2002 met nog 6 races te gaan
- Nigel Mansell in 1992 met nog 5 races te gaan
- Michael Schumacher in 2001 met nog 4 races te gaan
- Michael Schumacher in 2004 met nog 4 races te gaan
- Sebastian Vettel in 2011 met nog 4 races te gaan
- Max Verstappen in 2022 met nog 4 races te gaan
- Jim Clark in 1965 met nog 3 races te gaan
- Jim Clark in 1963 met nog 3 races te gaan
- Jackie Stewart in 1971 met nog 3 races te gaan
- Jackie Stewart in 1969 met nog 3 races te gaan