Advertentie

Vrouwen beoordelen op uiterlijk (meer dan mannen)

Iedereen weet dat het van groot belang is hoe je er uit ziet. Mensen die aantrekkelijk zijn doen het beter op school, in de kroeg en krijgen sneller loonsverhoging. De universiteiten van Surrey en Oxford hebben de relatie bekeken tussen aantrekkelijkheid, geslacht en BMI.

Advertentie
Vrouwen beoordelen op uiterlijk
Vrouwen beoordelen op uiterlijk

Vrouwen beoordelen op uiterlijk (meer dan mannen)

Sonia Orefficea en Climent Quintana-Domeque hebben onderzocht wat voor invloed een hoog BMI heeft op de aantrekkelijkheid van een mens. Ieder geslacht, man/vrouw moest zijn eigen geslacht en het andere geslacht beoordelen met een hoog BMI. En wat bleek: de dames vinden zowel hun eigen geslacht als de heren een hoog BMI onaantrekkelijk. De mannen hadden dit gevoel alleen bij vrouwen met een hoog BMI. Voor het eigen geslacht met een hoog BMI waren de heren een stuk milder. In de woorden van de professor klinkt dat als volgt:

 

“When it comes to ‘beauty’, being an overweight woman is judged negatively by both sexes whereas men are a lot more forgiving towards each other. There is plenty of research that shows how beauty is related to socioeconomic detriment, from schooling to crime to wages. Similar research also explores the negative correlation with BMI but what we have shown is that weight is intrinsically linked to attractiveness and that women are the harshest judges and most harshly judged. Perhaps BMI is not able to distinguish fat from muscular mass, and this is particularly important for male BMI.”

Professor Sonia Oreffice

Bron: Amy Sutton, Research into the correlation between beauty and body size shows that women are the harshest judges, and the harshest judged, Universteit van Surrey, 7 april 2016.

Overigens hebben we hier in dit artikel beschreven wat mensen echt ‘eng’ maakt. BMI is natuurlijk maar een onderdeel van aantrekkelijkheid.

Sonia Oreffice en Climent Quintana-Domeque, Beauty, body size and wages: Evidence from a unique data set, Economics & Human Biology, Volume 22, September 2015, Pages 24–34

advertentie

Geef een reactie