Beroemdste schilderijen van Ilya Repin – Een Top 10

0
269
Beroemdste schilderijen van Ilya Repin
Beroemdste schilderijen van Ilya Repin

Beroemdste schilderijen van Ilya Repin

Ilja Jefimovitsj Repin
(Tsjoegoejev (Russische Rijk), 5 augustus [O.S. 24 juli] 1844 – Kuokkala (Finland), 29 september 1930)

Repin is één van de belangrijkste vertegenwoordigers van De Trekkers (Peredvizjniki). Dit een Russische kunstenaarsgroep die tot het Realisme wordt gerekend.

Repin is geboren in Tsjoegoejev, een dorpje bij Charkov in het huidige Oekraïne, uit Russische ouders. Zijn vader, Efim Vasiljevitsj, was lijfeigene en boer. Na 20 jaar in het leger mocht hij een vrij beroep kiezen en werd hij paardenhandelaar. Dit een grootse carrière voor een lijfeigene. Het welzijn en de status van het gezin stegen daardoor aanzienlijk.

Ilja wordt in 1857 opgeleid in de iconenwerkplaats van Ivan Boenakov in zijn geboorteplaats. In 1865 mag hij zijn werk presenteren op de jaarlijkse tentoonstelling van de Academie. Hij voltooit zijn eindexamenstuk in 1871: De opwekking van de dochter van Jairus.
 De opwekking van de dochter van Jairus

In 1872 trouwt Repin met Vera Sjevtsova. Uit dit huwelijk worden drie kinderen geboren: dochter Vera in 1872, zoon Joeri in 1877 en later dochter Nadya.

In 1873 exposeert hij de definitieve versie van De Wolgaslepers op de Academie en op de wereldtentoonstelling in Wenen. Hij ontvangt daarvoor een bronzen medaille voor meesterschap. Hij wordt hiermee op slag beroemd. Zelfs Fjodor Dostojevski, die geen liefhebber was van kritisch realisme, gaf enthousiaste kritieken in kranten over dit werkstuk van Repin.

Sociaal Realisme

Repin is één van belangrijkste sociaal-realisten in de schilderkunst van eind 19e en begin 20e eeuw. Zijn schilderijen verhalen over het leven in Rusland. Voor Repin moest alles afgebeeld worden als in de werkelijkheid. Hij besteedde dan ook zeer veel aandacht aan allerlei details.

Deze details zijn te zien in de personen uit de Wolgaslepers als van vele details van andere schilderijen. Er bestaan talloze schetsen betreffende houding, gezichtsuitdrukking, kleding en dergelijke. Regelmatig wijkt hij op zijn schilderijen op details af van zijn schetsen. Uit röntgenopnamen is bekend dat hij nog tijdens het schilderen veranderingen aanbracht. Zie hiervoor ook de beschrijvingen van De Wolgaslepers en Onverwacht.

De invloed van de Franse impressionisten is goed merkbaar. Hij heeft ze bestudeerd toen hij omstreeks 1875 in Parijs woonde. Dit impressionisme is terug te vinden in het gebruik van kleur, licht en schaduw in de latere schilderijen van Repin zoals onverwacht. Zelf werd hij nooit een impressionist, zijn stijl heeft meer weg van de oude Europese meesters uit de 17e eeuw.


Beroemdste schilderijen van Ilya Repin
Beroemdste schilderijen van Ilya Repin

Lees hier ->>> meer over kunst op deze website…
Hier ->>> vind je 100 beroemdste schilders aller tijden op deze website…
Zie hier ->>> ook de de 100 beroemdste schilderijen aller tijden op deze website…

Top 10 – Beroemdste schilderijen van Ilya Repin


10. Self Portrait with N.B. Nordman / Zelfprotret met N.B. Nordman (1903) – Ilya Repin

10. Self Portrait with N.B. Nordman / Zelfprotret met N.B. Nordman (1903) - Ilya Repin
10. Self Portrait with N.B. Nordman / Zelfprotret met N.B. Nordman (1903) – Ilya Repin

Ateneum Museum

In 1899 koopt Repin een stuk grond in de Finse nederzetting Kuokkala in Finland en noemt het landgoed ‘de Penates’. Hier brengt Repin
zijn laatste jaren door, samen met zijn tweede vrouw, Natalia Borisovna Nordman.

Na de revolutie van 1917 werden herhaalde pogingen ondernomen om Repin ervan te overtuigen terug te keren naar Sovjet-Rusland. Hij zal het regime nooit erkennen en blijft tot het einde van zijn leven in Kuokkala. Hier sterft hij in 1930 op 96-jarige leeftijd.


9. Ceremonial Sitting of the State Council on 5 May 1901 Marking the Centenary of its Foundation (1901-1904) / De eeuwvergadering van de Staatsraad in het Mariinskipaleis op 5 mei 1901 – Ilya Repin

Ceremonial Sitting of the State Council on 5 May 1901 Marking the Centenary of its Foundation (1901-1904) / De eeuwvergadering van de Staatsraad in het Mariinskipaleis op 5 mei 1901 - Ilya Repin
Ceremonial Sitting of the State Council on 5 May 1901 Marking the Centenary of its Foundation (1901-1904) / De eeuwvergadering van de Staatsraad in het Mariinskipaleis op 5 mei 1901 – Ilya Repin

400 cm x 877 cm
Russisch Museum, Sint-Petersburg

Dit stuk is door Repin gemaakt in opdracht van de regering. Het schilderij is ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van de Staatsraad. Het gigantische doek meet was in slechts drie jaar klaar, de kortst mogelijke tijd. De studies ervoor zijn uitgevoerd met impressionistische vrijheid en in een bijna abstracte stijl. Dit is op plaatsen nog belangrijker dan het voltooide beeld zelf.

Leden van de raad poseerden persoonlijk voor de kunstenaar. In totaal zijn er 48 portretschetsen gemaakt voor het schilderij. Vóór 1917 werd het doek tentoongesteld in het Mariinsky-paleis en een deel van de studies werd verworven door het Museum van Alexander III. De kunstenaar schonk de 10.000 roebel die hij van het museum ontving aan de marine.


8. They Did Not Expect Him / Onverwacht (1883-1888) – Ilya Repin

They Did Not Expect Him / Onverwacht (1883-1888) - Ilya Repin
They Did Not Expect Him / Onverwacht (1883-1888) – Ilya Repin

Olie op linnen
160,5 × 167,5 cm
Museum Tretjakovgalerij, Moskou

Het thema van Onverwacht is de terugkeer van een revolutionair van de Narodnaja Volja vanuit ballingschap. Dit onderwerp was in het Rusland van de jaren 1880 uitermate actueel. Dit vanwege de grote amnestie die in 1883 is afgekondigd bij de troonsbestijging van Alexanders vader en voorganger Alexander III.

Hierbij zijn ook leden van de Narodnaja Volja vrijgelaten, die twee jaar eerder, op 13 maart 1881, een moordaanslag pleegden op Alexander II. Repin was in april 1881 aanwezig bij de executie van een aantal leden van de Narodnaja Volja. Dit maakte logischerwijze grote indruk op hem. Hij zou daarna altijd gefascineerd blijven door revolutionairen die het algemeen belang boven het eigen belang stelden. Meermaals vormden ze onderwerp van zijn schilderijen.


7. Reply of the Zaporozhian Cossacks to the Sultan of Turkey / De Zaporozje-Kozakken schrijven de Turkse sultan een brief (1880-91) – Ilya Repin

Reply of the Zaporozhian Cossacks to the Sultan of Turkey / De Zaporozje-Kozakken schrijven de Turkse sultan een brief (1880-91) - Ilya Repin
Reply of the Zaporozhian Cossacks to the Sultan of Turkey / De Zaporozje-Kozakken schrijven de Turkse sultan een brief (1880-91) – Ilya Repin

Olieverf op linnen
203 × 358 cm
Russisch Museum, Sint-Petersburg

Voor het schilderen van de Zaporozje-Kozakken nam Repin meer dan 10 jaar tijd. De heren vallen op als een uitdrukking van menselijke vitaliteit en de vrije geest van de mens. Repin schreef zelf over de hoofdrolspelers: ‘Een heilig volk! Niemand in de wereld hield zo diep vast aan vrijheid, gelijkheid en broederschap.’

Het schilderij is geïnspireerd op het verhaal van hoe Sultan Mehmed IV in 1675 de Zaporozhian Kozakken een ultimatum geeft. Hij eiste dat ze zich aan zijn heerschappij zouden onderwerpen. In reactie daarop stuurden de Kozakken de Mehmed IV een spottende brief waarin ze zijn eisen afwezen. Zo schrijven ze over hem: ‘O sultan, Turkse duivel en verdomde duivelskind en verwanten, secretaris van Lucifer zelf!’


6. Portrait of Pavel Tretyakov / Portret van Pavel Tretyakov (1883) – Ilya Repin

Portrait of Pavel Tretyakov / Portret van Pavel Tretyakov (1883) - Ilya Repin
Portrait of Pavel Tretyakov / Portret van Pavel Tretyakov (1883) – Ilya Repin

Tretjakovgalerij

Tretyakov is vooral bekend als mecenas en grote stimulator van de in 1870 opgerichte schildersgroep De Zwervers (Peredvizjniki). Hierto behoren onder andere Vasili Soerikov, Ilja Repin en Vasili Perov. Zijn uitgebreide kunstverzameling die hij in 1892 aan de stad Moskou overdroeg, ligt aan de basis van de huidige Tretjakovgalerij aldaar. Zijn collectie bevat 1.276 schilderijen, 471 tekeningen en 10 sculpturen. Daarbij ook 84 werken van buitenlandse kunstenaars.

Dit is één van de twee portretten die van Tretyakov zijn geschilderd. Tretyakov houdt niet van poseren en stemde er alleen mee in uit respect voor Repin.

Tretyakov is afgebeeld tegen de achtergrond van schilderijen in zijn galerij. We zien onder andere Above the Eternal Peace van Isaac Levitan en Three Bogatyrs door Viktor Vasnetsov. In het jaar dat het portret is geschilderd, stond Tretyakov op het hoogtepunt van zijn roem. Hij is een van de belangrijkste verzamelaars van werken van Repin en andere Peredvizhniki (‘Zwervers’). Dit is de groep realistische kunstenaars die sociale kritiek omarmt en verwerkt in de schilderijen die ze maken.


Top 5 – Beroemdste schilderijen van Ilya Repin


5. Portrait of Composer Modest Mussorgsky / Portret van componist Modest Mussorgsky (1881) – Ilya Repin

Portrait of Composer Modest Mussorgsky / Portret van componist Modest Mussorgsky (1881) - Ilya Repin
Portrait of Composer Modest Mussorgsky / Portret van componist Modest Mussorgsky (1881) – Ilya Repin

State Tretyakov Gallery
Na enkele voorspoedige jaren, met als hoogtepunt het schrijven van zijn opera Boris Godoenov, raakte Mussorgsky’s leven in verval. Hij is gedwongen een betrekking te vervullen, leeft eenzaam en gaf zich meer en meer over aan alcohol.

Dit is de oorzaak van zijn dood op 42-jarige leeftijd. Hij overlijdt arm in een ziekenhuis in Sint-Petersburg. De schilder Ilja Repin schildert het beroemde portret van de componist enkele dagen voor diens dood, als hij al in het ziekenhuis verbleef. Moessorgski is begraven op de Tichvin-begraafplaats bij het Alexander Nevski-klooster.


4. Ivan the Terrible and his Son Ivan, 16 November 1581 / Ivan de Verschrikkelijke en zijn zoon Ivan, 16 november 1581 (1883-85) – Ilya Repin

Ivan the Terrible and his Son Ivan, 16 November 1581 / Ivan de Verschrikkelijke en zijn zoon Ivan, 16 november 1581 (1883-85) - Ilya Repin
Ivan the Terrible and his Son Ivan, 16 November 1581 / Ivan de Verschrikkelijke en zijn zoon Ivan, 16 november 1581 (1883-85) – Ilya Repin

Olieverf op canvas
199,5 x 254 cm
Tretyakov Gallery, Moskou

We denken dat Repin van plan was dit schilderij parallel te laten lopen met de tragische gebeurtenissen van 1881. Toen vond namelijk de moord op tsaar Alexander II plaats. Ook volgde hierop de executie van leden van de revolutionaire organisatie Narodnaya Volya. Het afbeelden van de feitelijke gebeurtenissen was destijds niet toegestaan. Daarom gebruikt Repin in plaats daarvan een historische parallel om weer te geven wat er in het heden gebeurt.

Desalniettemin veroorzaakt het schilderij de woede van Alexander III. Hij geeft persoonlijk bevel om het niet te laten exposeren. Het werk is tweemaal vernield. Eerst in 1913, toen iconenschilder Abram Balashov het schilderij driemaal met een mes aanviel en het gezicht van de tsaar doorsneed. Dan weer in 2018, toen een vandaal met een metalen paal op het canvas sloeg. Het schilderij wordt momenteel gerestaureerd.


Top 3 – Beroemdste schilderijen van Ilya Repin


3. Religious Procession in Kursk Province / Religieuze processie in de het gouvernement Koersk (1883) – Ilya Repin

Religious Procession in Kursk Province / Religieuze processie in de het gouvernement Koersk (1883) – Ilya Repin

175 × 280 cm
Tretyakov Gallerij, Moskou

Repin levert in dit werk nogmaals kritiek op de sociale ongelijkheid. Het schilderij verbaast de toeschouwer met zijn grote verscheidenheid aan verschillende mensen. We zien meer dan 70 personen in een samenhangend beeld van het leven van deze mensen.

De processie door een stoffig landschap wordt geleid door orthodoxe priesters. Zij houden iconen, slingers en spandoeken boven hun hoofd. Achter hen volgt een menigte van voornamelijk boeren. We zien ook bedelaars en gehandicapten, politie, militairen en figuren behorend de provinciale elite. Het schilderij leidt tot controverse als het voor het eerst werd tentoongesteld. Dit omdat het icoon wordt vastgehouden door een man die dronken lijkt te zijn.

De religieuze processie is door Repin’s tijdgenoten met gemengde gevoelens ontvangen. Sommigen waren van mening dat het schilderij eindelijk zijn reputatie als vooraanstaande Russische kunstenaar vestigde. Anderen zagen het als een vertekende interpretatie van het Russische leven.


2. Sadko in the Underwater Kingdom / Sadko in het onderwaterrijk (1876) – Ilya Repin

Sadko in the Underwater Kingdom / Sadko in het onderwaterrijk (1876) - Ilya Repin
Sadko in the Underwater Kingdom / Sadko in het onderwaterrijk (1876) – Ilya Repin

Olieverf op canvas
230 x 322,5 cm
The State Russian Museum

Na zijn afstuderen aan de kunstacademie begint Repin aan uitgebreide reizen naar het buitenland. In 1873 vertrekt hij naar Italië en woont in Rome. Hij brengt ook drie jaar door in Frankrijk, waar hij de nieuwste kunststromingen bestudeert. En hoewel Repin het impressionisme niet omarmt, bestudeert hij zorgvuldig de nieuwe stijl.

Het schilderij is gemaakt in opdracht van de toekomstige tsaar Alexander III. Het is gebaseerd op het onderwerp van een episch gedicht (bylina) uit Novograd. Het toont de koopman Sadko in het onderwaterrijk. De jonge kunstenaar gebruikt het folklore-thema om zijn stemming en gemoedstoestand te uiten.

De schilderij toont verschillende schoonheden, elk personifiërend een ander land of volk. Hoewel ze allen in de ban zijn van hen, kiest Sadko toch het Russische meisje Chernava als zijn bruid.

Zoals de kunstenaar destijds schreef: ‘Het idee drukt mijn ware staat uit en misschien de toestand van onze nog-alsnog Russische kunst.’ Hij streefde altijd naar maximale authenticiteit, bestudeerde kaarten van de zeewereld, schetste het zeeleven van Normandië en toerde door Crystal Palace in Londen. En hoewel Repin het werk zelf als een mislukking beschouwt, laat het schilderij wel zien hoe zijn kijk op kunst en leven vorm krijgt.


1. Barge Haulers on the Volga / De Wolgaslepers (1870-73) – Ilya Repin

Barge Haulers on the Volga / De Wolgaslepers (1870-73) - Ilya Repin
Barge Haulers on the Volga / De Wolgaslepers (1870-73) – Ilya Repin

Russisch Museum, Sint-Petersburg
Techniek: Olieverf op linnen
Afmetingen: 131,5 × 281 cm

De Wolgaslepers toont een groep van elf mannen die een schip jagen tegen de achtergrond van een weids Wolgalandschap. Het schilderij is exemplarisch voor de kunstenaarsgroepering Peredvizjniki, die behoort tot de kunststroming Realisme.

In 1868 voer Repin over de Neva en is getroffen door het schril contrast tussen het flanerende publiek en de scheepsslepers. De slepers die er, ingespannen in een trekband, haveloos uitzien. Laten slepen door stoomboten was erg duur, menselijke trekkracht was goedkoper.

Repin beeldt de groep bootslepers af tegen de achtergrond van een weids Wolgalandschap, tijdens een warme zomerdag. Centraal in de groep staat de uit zijn ambt gezette priester Kanin. Repin was van zijn wijsheid en goedheid zeer onder de indruk. ‘Hij leek een kolossaal mysterie en om die reden hield ik van hem”, schreef hij over hem: ‘Kanin met een vod om zijn hoofd, in zelfgemaakte afgedragen lappen gekleed, had desondanks een uitstraling van grote waardigheid; hij leek wel een heilige.’ aldus Repin.

Triest en troosteloos

Rechts van Kanin staat een krachtpatser, links een treurige oude matroos. Hij kijkt hij uit zijn ooghoeken naar de toeschouwer, die zelf mag uitmaken wat er in hem omgaat. Enerzijds wekt hij een vastbesloten indruk, anderzijds zit er iets verwijtends in zijn blik.

Links achter hem staat een lange man met een pijp in zijn mond, die het tafereel kalm aanziet. Naarmate de figuren verder op de achtergrond staan lijkt de geestelijke en fysieke kracht van de afgebeelde slepers af te nemen. Een iemand veegt vermoeid het zweet van zijn voorhoofd, achteraan lijkt een oude man zich nauwelijks meer in te spannen. Achter hem loopt een kalmuk.

De enige die iets van verzet tegen zijn lot lijkt uit te stralen is de jonge knul Larka. De sleeplijn wordt afgesloten door een Griek en een man die diep voorover gebogen zijn krachten lijkt te verliezen.