Dodelijkste steden door luchtvervuiling van transport wereldwijd – Top 100
In 2015 gingen er wereldwijd 385.000 mensen dood aan de uitstoot van auto’s en andere voertuigen. In totaal legden bijna 3,5 miljoen mensen het loodje door luchtvervuiling. China was ook in 2015 weer koploper. Daar overleden in 2015 114.000 mensen door verkeersuitstoot. India stond op de tweede plaats met 74.000, gevolgd door de Verenigde Staten (22.000) en Duitsland (13.000). Lees meer…
Lees hier ->>> meer over gezondheid op deze website…
Dodelijkste steden door luchtvervuiling van transport wereldwijd – Top 100
De stedelijke gebieden met het hoogste aantal doden in 2015, door aan transport te wijten luchtvervuiling, waren Guangzhou, Tokio, Sjanghai, Mexico City, Caïro, New Delhi, Moskou, Beijing, Londen en Los Angeles.
Als we het aantal mensen gelijktrekken in de stedelijke gebieden, vinden we het hoogste aantal sterfgevallen door luchtvervuiling middels transport per 100.000 mensen in Milaan, Turijn, Stuttgart, Kiev, Keulen, Haarlem, Berlijn, Rotterdam, Londen en Leeds.
Tabel…
Transportation-attributable (TA) deaths for 100 major urban areas in 2015, including the
share of the region TA deaths, and the transport-attributable fraction of PM2.5 and ozone deaths in 2015. The share of region TA deaths is likely highly dependent on the apportioning of population to the urban versus rural areas of the country.
Share of Region TA Deaths (%) | Transport-Attributable Fraction (%) | |||
---|---|---|---|---|
1 | Guangzhou | China | 4.0% | 17.6% |
2 | Tokyo | Japan | 39.7% | 25.2% |
3 | Sjanghai | China | 2.5% | 15.0% |
4 | Mexico City | Mexico | 28.1% | 34.8% |
5 | Caïro | Egypte | 45.8% | 8.1% |
6 | New Delhi | Indië | 2.5% | 10.8% |
7 | Moscou | rusland | 13.7% | 18.0% |
8 | Beijing | China | 1.5% | 8.9% |
9 | Londen | Verenigd Koninkrijk | 17.4% | 32.7% |
10 | Los | Verenigde Staten | 6.6% | 22.0% |
11 | New York | 6.5% | 24.4% | |
12 | Sao Paolo | Brazilië | 24.3% | 22.6% |
13 | Shantou | China | 1.2% | 19.9% |
14 | Calcutta | Indië | 1.8% | 8.3% |
15 | Wuxi | China | 1.0% | 12.7% |
16 | Seoul | Zuid-Korea | 38.3% | 14.8% |
17 | Paris | Frankrijk | 17.2% | 32.5% |
18 | Jakarta | Indonesië | 15.4% | 13.5% |
19 | Cologne | Duitsland | 7.7% | 32.1% |
20 | Osaka | Japan | 9.6% | 16.2% |
21 | Manilla | Filippijnen | 39.0% | 15.1% |
22 | Milan | Italië | 11.8% | 39.4% |
23 | Hangzhou | China | 0.8% | 14.9% |
24 | Kuala Lampur | Maleisië | 30.3% | 31.5% |
25 | Chicago | Verenigde Staten | 3.4% | 22.6% |
26 | Chengdu | China | 0.6% | 10.2% |
27 | Mumbai | Indië | 1.0% | 5.9% |
28 | Bangkok | Thailand | 26.7% | 14.7% |
29 | Tianjin | China | 0.6% | 9.3% |
30 | Dhaka | Bangladesh | 14.3% | 9.0% |
31 | Nanjing | China | 0.6% | 12.1% |
32 | Wuhan | China | 0.5% | 10.4% |
33 | Istanboel | Turkije | 20.0% | 8.8% |
34 | Wenzhou | China | 0.5% | 14.8% |
35 | HoChi Min Stad | Vietnam | 16.0% | 16.1% |
36 | Quanzhou | China | 0.5% | 19.7% |
37 | Manchester | Verenigd Koninkrijk | 6.4% | 34.5% |
38 | Singapore | Singapore | 100.0% | 24.2% |
39 | Nagoya | Japan | 5.0% | 16.3% |
40 | St. Petersburg | Rusland | 3.6% | 21.0% |
42 | Taipei | Taiwan | 22.8% | 11.5% |
43 | San Francisco | Verenigde Staten | 2.0% | 28.6% |
44 | Dallas | Verenigde Staten | 2.0% | 20.3% |
45 | Shenyeng | China | 0.4% | 9.6% |
46 | Barcelona | Spanje | 13.3% | 26.3% |
47 | Chongqing | China | 0.4% | 11.0% |
48 | Johannesburg | Zuid-Afrika | 29.1% | 8.5% |
49 | Philadelphia | Verenigde Staten | 1.9% | 26.4% |
50 | Rio de Janeiro | Brazilië | 6.9% | 19.3% |
51 | Guadalajara | Mexico | 4.8% | 27.5% |
52 | Buenos Aires | Argentinië | 40.4% | 9.6% |
53 | Xian | China | 0.3% | 8.4% |
54 | Berlijn | Duitsland | 2.9% | 26.1% |
55 | Zhengzhou | China | 0.3% | 10.1% |
56 | Rotterdam | Nederland | 15.0% | 37.9% |
57 | Qingdao | China | 0.3% | 12.6% |
58 | Fuzhou | China | 0.3% | 18.3% |
59 | Dalian | China | 0.3% | 13.8% |
60 | Birmingham | Verenigd Koninkrijk | 3.9% | 31.4% |
61 | Harbin | China | 0.3% | 10.2% |
62 | Hyderabad | Indië | 0.4% | 7.1% |
63 | Houston | Verenigde Staten | 1.5% | 15.6% |
64 | Ningbo | China | 0.3% | 17.7% |
65 | Taichung | Taiwan | 15.0% | 21.9% |
66 | Kiev | Oekraïne | 4.7% | 16.8% |
67 | Bangalore | Indië | 0.4% | 7.9% |
68 | Shijianzhuang | China | 0.2% | 8.6% |
69 | Toronto | Canada | 19.0% | 18.6% |
70 | Washington | Verenigde Staten | 1.2% | 19.2% |
71 | Nanchang | China | 0.2% | 11.8% |
72 | Changchun | China | 0.2% | 9.7% |
73 | Madrid | Spanje | 7.7% | 16.4% |
74 | Detroit | Verenigde Staten | 1.1% | 20.1% |
75 | Turijn | Italië | 3.0% | 37.5% |
76 | Jinan | China | 0.2% | 8.3% |
77 | Surabaya | Indonesië | 3.3% | 15.0% |
78 | Leeds | Verenigd Koninkrijk | 2.8% | 34.7% |
79 | Algiers | Algerije | 16.5% | 14.8% |
80 | Lima | Peru | 47.4% | 11.7% |
81 | San Diego | Verenigde Staten | 1.0% | 14.9% |
82 | Monterrey | Mexico | 2.6% | 15.9% |
83 | Chennai | Indië | 0.3% | 5.1% |
84 | Lahore | Pakistan | 4.1% | 10.6% |
85 | Hanoi | Vietnam | 5.9% | 9.5% |
86 | Pune | Indië | 0.3% | 6.8% |
87 | Asansol | Indië | 0.3% | 10.9% |
88 | Teheran | Ik rende | 9.5% | 10.8% |
89 | Karachi | Pakistan | 3.9% | 5.1% |
90 | Melbourne | Australië | 31.2% | 17.6% |
91 | Boedapest | Hongarije | 17.4% | 16.7% |
92 | Alexandria | Egypte | 4.5% | 5.9% |
93 | Miami | Verenigde Staten | 0.8% | 13.1% |
94 | Bandung | Indonesië | 2.6% | 13.3% |
95 | Casablanca | Marokko | 15.7% | 7.8% |
96 | Taiyuan | China | 0.2% | 6.5% |
97 | Sohag | Egypte | 4.1% | 4.5% |
98 | Jiaojing | China | 0.2% | 13.0% |
99 | Puebla | Mexico | 2.1% | 24.6% |
100 | Stuttgart | Duitsland | 1.3% | 35.8% |
Bron en meer informatie: ICCT: A global snapshot of the air pollution-related health impacts of transportation sector emissions in 2010 and 2015, februari 2019