Hoe religieuzer een land, hoe slechter ze zijn in wiskunde en andere wetenschappelijke vakken

0
Hoe religieuzer een land, hoe slechter ze zijn in wiskunde en andere wetenschappelijke vakken

Hoe religieuzer een land, hoe slechter ze zijn in wiskunde

Een echte verassing is het natuurlijk niet dat de kinderen in zwaar religieuze landen onderpresteren als het gaat om wiskunde, natuurkunde en scheikunde. De reli’s hebben het vaak niet zo op wetenschap. Er is iemand die voor de (wan-)orde hier op aarde heeft gezorgd en daar moet je het dan maar mee doen. Een aantal wetenschappers beoordeelde landen op de mate van religiositeit en linkte dit aan de PISA- (Programme for International Student Assessment) en de TIMSS-scores (Trends in International Mathematics and Science Study) van de kinderen uit het betreffende land. En ja hoor, religie doet je intellectuele prestaties geen goed. Lees meer…
Hoe religieuzer een land, hoe slechter ze zijn in wiskunde en andere wetenschappelijke vakken


Hoe religieuzer een land, hoe slechter ze zijn in wiskunde

  • Landen met een hogere mate religiositeit scoren slechter waar het gaat om scholing
  • Vrouwen bleken religieuzer, maar dat hangt minder samen met hun schoolprestaties
  • De tijd die door kinderen en jongeren wordt gespendeerd aan religieuze activiteiten spelen een belangrijke rol

Hoe religieus zijn landen eigenlijk?

Naast de uitkomsten van de prestaties op school door die PISA en TIMSS scores, moet je ook wel iets weten over de religiositeit van een land. Voor dat onderdeel gebruikten onderzoekers Stoet en Geary van de Leeds Beckett University en Universiteit Missouri de World Values Survey en de European Social Survey.

Science and mathematics education are key for modern societies. Our research suggests that education might benefit from a stronger secular approach. The findings support the idea of a “displacement hypothesis” that when children spent more of their time on religion, they will spend less time on other things.

Dr. Gijsbert Stoet

Uit het onderzoek kwam duidelijk naar voren dat kinderen uit vrij atheïstische landen als Tsjechië, Estland, Zweden en Noorwegen vele male beter scoorden op kennis van wiskunde en andere wetenschappelijk vakken dan Egypte, Jordanië en bijvoorbeeld Qatar. Zie de onderstaande afbeelding van de de mate van religiositeit en de schoolprestaties van de kinderen op de eerder genoemde vakken:

Hoe religieuzer een land, hoe slechter ze zijn in wiskunde



Bron en meer informatie:
Gijsbert Stoet, David C. Geary en anderen: Trends in International Mathematics and Science Study in The journal of Intelligence, maart 2017

Geef een reactie