Nieuwsgierige kinderen presteren beter op school

Een aardig Amerikaans onderzoek laat zien dat kinderen die goed presteren op school volgens hun ouders bovengemiddeld nieuwsgierig zijn. Het is dus niet alleen intelligentie, discipline of waar je wiegje heeft gestaan dat je een beetje mee kan op school. Lees meer over de prestaties van de slimme kids.

Lees hier meer->>> over intelligentie op deze website…

Nieuwsgierige kinderen presteren beter op school
Nieuwsgierige kinderen presteren beter op school

Nieuwsgierige kinderen presteren beter op school


De onderzoekers van de universiteit van Michigan hebben uitgebreid de lees- en rekenresultaten bestudeerd van meer dan 6.000 Amerikaanse kinderen. Niet éénmalig, maar de kids zijn gevolgd gedurende een langere periode.

De dames en heren uit Michigan ontdekten juist de kinderen die door hun ouders als wel erg nieuwsgierig worden omschreven, het juist goed blijken te doen op school waar het gaat om rekenen en taal. Natuurlijk zijn de resultaten gecontroleerd op de verschillen sociaal-economische achtergrond. Ook dan blijven de resultaten staan. Het aardige is dat de nieuwsgierigheid en goede schoolprestaties gelden voor meisjes als de jongens.


Curiosity may be an important, yet under-recognized contributor to academic achievement. Fostering curiosity may optimize academic achievement at kindergarten, especially for children with low SES.

Bron: Early childhood curiosity and kindergarten reading and math academic achievement, 2018


Een verklaring voor dit fenomeen, de relatie tussen goede schoolprestaties en nieuwsgierigheid, kan gelegen zijn in het feit dat de nieuwsgierige kids graag nieuwe dingen doen. Waar anderen als een berg tegenop zien, zien zij juist als een grappige uitdaging. De goede presteerders zitten volgens de ouders ook nog een vol met fantasie. Dit laten de kids zien tijdens het spelen en ook met de ‘werkjes’ op school.

Laten we dan maar bij de kinderen de nieuwsgierigheid aanwakkeren toch?


Bron en meer informatie: Prachi E. Shah, Heidi M. Weeks, Blair Richards en Niko Kaciroti: Early childhood curiosity and kindergarten reading and math academic achievement in Pediatric Research, 26 april 2018

Laat een reactie achter

Geef hier je reactie!
Naam hier